Kalendárium - Setkání nad pólem

27.2.2024

Aerolinky Scandinavian Airlines System zahájily ve dnech 24. až 25. února 1957 pravidelné osobní lety z Kodaně do Tokia přes severní pól.

Scandinavian Airlines System Douglas DC-7C LN-MOD, Guttorm Viking Foto: SAS
Scandinavian Airlines System Douglas DC-7C LN-MOD, Guttorm Viking Foto: SAS

Využily k tomu nová dopravní letadla Douglas DC-7C Seven Seas, jeden z tehdejších vrcholů pístových dopravních strojů.

DC-7C s imatrikulací LN-MOD a názvem „Guttorm Viking“ odstartoval z dánské Kodaně na linku do Anchorage na Aljašce a dále do japonského Tokia v 11:35 místního času (11:35 UTC). Piloty na tomto inauguračním letu byli kapitán Hedell Hansen a kapitán Kare Herfjord. Současně (24. února ve 20:35) odstartoval z Tokia letoun „Reidar Viking“ (imatrikulace LN-MOE), na lince do Kodaně. Obě letadla se setkala nad severním pólem ve 21:37, 24. února, UTC.

Mezi čtrnáctku letounů DC-7C provozovaných SAS patřil i Torkin Viking (LN-MOB) Foto: SAS
Mezi čtrnáctku letounů DC-7C provozovaných SAS patřil i Torkin Viking (LN-MOB) Foto: SAS

(Pokud bychom chtěli být zcela přesní, pak podle údajů SAS DC-7C „Guttorm Viking“ minul severní pól ve 21:37 GMT a „Reidar Viking“ ve 21:43 GMT. Letadla se setkala ve 21:40 GMT.)

Polární trasa zkrátila let o 3219 km (2 000 mil) a trvala celkem 32 hodin namísto předchozího 50hodinového letu který byl na trase z Kodaně do Tokya zapotřebí.

Douglas DC-7C s imatrikulací OY-KNB byl vyroben v roce 1956 a u SAS nesl jméno Jon Viking Foto: SAS
Douglas DC-7C s imatrikulací OY-KNB byl vyroben v roce 1956 a u SAS nesl jméno Jon Viking Foto: SAS

Společnost Scandinavian Airlines System (SAS) pozvala stovky zástupců médií a více než tisíc dalších lidí, aby se zúčastnili slavnostního odletu z letiště Københavns Lufthavn v Kastrupu. Společnosti šlo o hodně, a aby se zajistilo, že nedojde k žádným problémům, které by odlet případně před tolika pozvanými hosty zdržely, byl v pohotovosti druhý plně natankovaný a připravený letoun DC-7C.

Protože šlo o skutečně historický let, na palubě lodi DC-7C „Guttorm Viking“ byla mezi 47 cestujícími řada významných osobností, a to včetně dánského prince Axela a výzkumníka Thora Heyerdahla.  Obdobně tomu bylo i na letu z Tokya. „Reidar Viking“ vezl 45 cestujících, mezi nimiž byli japonský princ a princezna Mikasa.

Scandinavian Airlines System Douglas DC-7C LN-MOD, Guttorm Viking v roce 1967 Foto: Lars Sőderstrőm
Scandinavian Airlines System Douglas DC-7C LN-MOD, Guttorm Viking v roce 1967 Foto: Lars Sőderstrőm


Douglas DC-7C Seven Seas byl posledním pístovým dopravním letounem vyrobeným společností Douglas Aircraft Company, určeným pro transkontinentální a transatlantické lety dálkové lety.  Verze DC-7C měla zvětšené rozpětí, když ke kořenům křídel byla přidána 1,524 m sekce, což umožnilo zvýšit kapacitu palivových nádrží. Přesunutím motorů dále od trupu se rovněž snížil aerodynamický odpor a poklesla i hladina hluku v kabině cestujících. Prodloužen byl i trup. Prodloužení se dočkaly i motorové gondoly, které tak poskytly další prostor pro palivové a olejové nádrže.

Posádku letounů Douglas DC-7C tvořili dva piloti, navigátor a palubní inženýr. O pohodlí až 105 cestujících se starali čtyři palubní průvodčí.

Scandinavian Airlines System Douglas DC-7C LN-MOE, Reidar Viking Foto: Lars Sőderstrőm
Scandinavian Airlines System Douglas DC-7C LN-MOE, Reidar Viking Foto: Lars Sőderstrőm

V letech 1956 až 1958 vyrobila společnost Douglas celkem 122 dopravních letadel DC-7C. Scandinavian Airlines System jich koupila čtrnáct. S nástupem proudových letadel Boeing 707 a Douglas DC-8 však tyto krásné stroje velmi rychle zastaraly. Některé byly přestavěny na nákladní letouny a odvedly ještě spoustu dobré služby, ale většina z DC-7C byla sešrotována již po několika letech provozu. Letouny „Guttorn Viking“ a „Reidar Viking“ potkal tento smutný osud v roce 1968.

Text: Michal Beran

 michal_beran_fr_final_876_1.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium - Setkání nad pólem
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 04.12.1958 se stalo...
04.12.1958
První vzlet prototypu Baade B-152/I V1. Stroj poháněný motory Tumanskyj RD-9 absolvoval let o délce 35 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »