Konvertoplán Bell V-280 Valor uspěl při testu agility v nízké rychlosti

24.5.2019

Konvertoplán Bell V-280 Valor po vzletu. Zdroj: BellKonvertoplán Bell V-280 Valor po vzletu. Zdroj: Bell
Konvertoplán Bell V-280 Valor po vzletu. Zdroj: Bell
Bojové nasazení konvertoplánu Bell V-280 Valor v představě grafika. Zdroj: BellBojové nasazení konvertoplánu Bell V-280 Valor v představě grafika. Zdroj: Bell
Bojové nasazení konvertoplánu Bell V-280 Valor v představě grafika. Zdroj: Bell
Čelní pohled na stroj Bell V-280 Valor. Zdroj: BellČelní pohled na stroj Bell V-280 Valor. Zdroj: Bell
Čelní pohled na stroj Bell V-280 Valor. Zdroj: Bell

Konvertoplány         Další milník na cestě do výzbroje armády USA má za sebou konvertoplán Bell V-280 Valor. Po prvním vzletu před rokem a půl absolvoval řadu letových testů, nyní uspěl v jednom z klíčových parametrů při testu agility v nízké rychlosti.

Letoun Bell V-280 Valor nedávno dokončil letové ukázky svého klíčového parametru výkonnosti (KPP) při nízké rychlosti. Testování je součástí programu armády Spojených států JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator), který ověřuje schopnosti pokročilého vertikálního vzletu.


Bell V-280 Valor při testu agility v nízké rychlosti. Zdroj: Bell, YouTube

Konvertoplán V-280 Valor nyní prokázal v letových zkouškách, že má dostatečnou regulační sílu v rolovacích a otočných manévrech, aby splňoval armádní požadavky na úroveň 1, což představuje nejvyšší výkonnostní standard agility. Testování tak potvrdilo, že konstrukční modely a vývojové procesy společnosti Bell pro návrh, stavbu a testování letounů splňují požadavky armády Spojených států na výkonnost.

"Testy prokázaly, že díky překlopným rotorům mohou piloti letoun V-280 Valor prvotřídně ovládat během manévrování i při nízké rychlosti, aniž by při tom bylo potřeba obětovat další vlastnosti, jako dolet, rychlost nebo užitečné zatížení, které armáda potřebuje pro multidoménové operace,“ uvedl Ryan Ehinger, manažer programu V-280 ve společnosti Bell.

Firma Bell, která letoun vyvíjí, hovoří o revoluci. "Výsledky ukazují, že V-280 Valor je připraven a že budoucnost vertikálních vzletů se děje právě teď," uvádí výrobce v tiskové zprávě k testování agility. Pro piloty je podle výrobce úspěch v posledních testech dalším důkazem "bezprecedentní agility stroje V-280 s ohledem na jeho provozní efektivitu. Digitální řízení letu a design podřízený výkonu zvyšují efektivitu misí tím, že poskytují vysokou úroveň agility, snižují zátěž pilota a zvyšují bezpečnost letu za všech povětrnostních podmínek a při zhoršené úrovni viditelnosti," uvádí Bell.


Bell V-280 Valor - první vzlet

Nejnovější statistiky letů zahrnují:

  • Let s pravou vzdušnou rychlostí 555 km/hod.
  • Přes 110 letových hodin a více než 225 hodin provozu rotoru.
  • 50 stupňové zkosené obraty.
  • Rychlost stoupání 1 370 m za minutu a trvalý let ve výšce 3 500 metrů.
  • Jednosměrný přesun do vzdálenosti 595 km.
  • Demonstrovaná agilita úroveň 1 při nízké rychlosti s ovládacími prvky fly-by-wire.
  • Přechody během letu mezi režimem letu a vertikálním vzletem a přistáním.

Další etapy budou rozšiřovat letovou obálku s důrazem na další manévry při odlišných režimech letu.

Americký program Joint Multi-Role (JMR)/Future Vertical Lift (FVL) si klade za cíl najít nový víceúčelový stroj s kolmým vzletem i přistáním. Nový stroj má v americké armádě nahradit letité stroje UH-60 Black Hawk a částečně také bitevní AH-64 Apache. 

Bell se při vývoji může opřít o dlouholeté zkušenosti s vývojem a výrobou konvertoplánů. Jde především o civilní letoun AW609 (vyvinutý společně s italsko-anglickou AgustaWestland) a vojenský konvertoplán V-22 Osprey. Koncept V-280 Valor se od svých předchůdců liší v několika věcech. V-22 Osprey a AW609 mají rotory pevně spojeny s motory a při změně fáze letu se tudíž rotory a motory přetáčejí společně. V-280 Valor sází na řešení, kdy se přetáčejí se pouze rotory; motory stroje setrvávají stále v poloze vodorovné s trupem letounu. O přenos síly při přetáčení se stará speciální převodovka.

V-280 Valor má dvakrát větší dolet než klasické vrtulníky a létá až dvakrát rychleji - cestovní rychlost činí 520 km/h a přepraví 14 vojáků na vzdálenost 1 500 km (včetně návratu). Posádka nastupuje na palubu dveřmi širokými 1,8 metrů, jejichž rozměry jsou uzpůsobeny s ohledem na usnadnění práce (větší zorné pole) palubním střelcům. Celkově letoun unese užitečný náklad o hmotnosti až 5 900 kg. 

Program Bell V-280 Valor je součástí programu Joint Multi-Role Technology Demonstrator (JMR-TD). Program JMR-TD je vědeckým a technologickým předchůdcem programu ministerstva obrany – Budoucnost letounů s vertikálním vzletem. Vývoj V-280 propojil konstrukční a průmyslové schopnosti společností Bell, Lockheed Martin, GE, Moog, IAI, TRU Simulation & Training, Astronics, Eaton, GKN Aerospace, Lord, Meggitt and Spirit AeroSystems – dohromady tvořící společný vývojový tým Valor. 

Bell, dceřiná společnost konsorcia Textron Inc., je předním průmyslovým výrobcem komerčních a vojenských, pilotovaných i bezpilotních leteckých strojů a průkopník v oblasti otočných rotorových motorů. Stroje z Bell slouží zákazníkům ve více než 120 zemích světa. 

-fr-

Zdroj, foto, video: Best Communictions, Bell.com

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Všechny články > Konvertoplán Bell V-280 Valor uspěl při testu agility v nízké rychlosti
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »