Bombardier CRJ100/200

Výrobce letadla:
Bombardier
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Regionální
Počet sedadel:
201-300
Délka letadla:
do 30m
Rozpětí křídel:
20-30m
Dolet:
do 4 000km
První let:
10. 5. 1991
Rozpětí křídel (m):
21,21
Délka letadla (m):
26,77
Počet míst:
50
Dolet (km):
3 713

  Zoom gallery

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
 Základní údaje: 
Výrobce letadla: Bombarider Aerospace
Země: Kanada
Výrobce a typ motorů:2xGeneral Electric CF34-3A1/3B1 o tahu 38,83 až 41,01 kN
Datum prvního letu:10. 5. 1991 
Počet vyrobených letadel:1 101Vyráběn do roku 2014
IATA kód (hlavní, alternativní):CRJCR1, CR2
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)21,21 
Délka letadla:(m)26,77(původně až do verze A300B4 53,62m)
Výška (na zemi):(m)6,22 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)90 900 (typická; může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří) 
Maximální vzletová hmotnost:(kg)24 041 (nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit)
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 50Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod.
Nejvyšší praktický dolet:(km)3 713Dolet s max. počtem cestujících v nejtěžší verzi
Cestovní rychlost:(km/h)785 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 30. 6. 2016, v závorce počty letadel CRJ100/200):
SkyWest USA (168), Expressjet (72), Air Wisconsin (70), PSA (35), Jazz Air (20), Rusline (20), Air Nostrum (11), Yamal Airlines (11)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Brit Air, Belavia, Adria Airways, Rusline, dříve např. Lufthansa CityLine, Malév

  


Další informace:

Víte že...

Víte, že... CRJ100 se stal v roce 1991 průkopníkem celé kategorie Regional Jet, tedy proudových letadel pro krátké tratě? Úspěch této myšlenky byl tak obrovský, že mnozí experti dokonce předpovídali úplný odchod turbovrtulových letadel i z jejich posledního segmentu trhu, tedy právě regionálních linek. Ačkoli v důsledku růstu cen paliva na počátku našeho století skončily nakonec v roli poražených nejmenší regionální jety s kapacitou do 50 míst, základ nové kategorie byl položen a dnes letouny této kategorie dominují segmentu 70-120 míst s ambicí proniknout i výše na úkor nejmenších zástupců třídy střednětraťových letadel.

Bombardier je kanadský koncern, zabývající se původně především strojírenstvím – s jeho výrobky se můžeme setkat na každém kroku, produkuje třeba železniční vagóny, lanovky, lyžařské vleky a řadu dalších, především dopravních prostředků. V roce 1986 vstoupil i do letectví, když koupil společnost Canadair, založenou v roce 1944 primárně za účelem výroby řady typů vojenských letadel pro západní spojence. V roce 1992 pak Bombardier koupil od Boeingu i firmu De Havilland Canada, čímž se pod jednu střechu dostali oba kanadští výrobci velkých letadel a vznikl tak v současnosti čtvrtý nejvýznamnější hráč na trhu dopravních letounů.

Firma Canadair se po válce věnovala především licenční výrobě vojenských i civilních letounů britské či americké konstrukce, tyto letouny však často dále vyvíjela. V dopravním letectví je známý třeba typ CL-44, což je výrazně prodloužený britský turbovrtulový čtyřmotorový letoun Bristol Britannia – jeho výrazně větší přepravní kapacita při provozních nákladech srovnatelných s výchozím typem do jisté míry již v 60. letech minulého století předurčila směr, jakým se později vydali i hlavní výrobci letounů pro provoz nad severním Atlantikem, totiž maximálním „vytěžením“ potenciálu konstrukce letadel stlačit co nejníže náklady na nabízenou sedačku. A za další, z globálního pohledu ještě významnější počin kanadského výrobce lze považovat právě letoun Canadair Regional Jet.

Počátky tohoto typu můžeme vystopovat již v roce 1976, kdy Canadair koupil od amerického výrobce business jetů Lear projekt na obchodní letoun s výrazně prostornějším trupem oproti většině tehdejších strojů této kategorie. Výsledkem byl letoun Canadair CL-600 Challenger pro max. 19 osob (typicky ale samozřejmě méně vlivem salónní konfigurace letadla), zalétaný 8. prosince 1978. Jeden z těchto strojů v pozdější verzi CL-604 se stal počátkem 90. let minulého století po dlouhé době prvním západním letounem tehdejší Letky ministerstva vnitra (dnes součást Armády České republiky) pro přepravu českých státních činitelů.

CRJ 100/200. Foto: Martin NovákZoom gallery
CRJ 100/200. Foto: Martin Novák

A právě relativně prostorný trup tohoto letounu, umožňující instalaci 4 sedadel v řadě s uličkou uprostřed, v níž se na rozdíl od většiny tehdejších business jetů dospělý člověk dokáže postavit, inspiroval kanadské konstruktéry k úvahám prodloužit původní Challenger tak, aby jeho trup pojal více cestujících a letoun tak mohl vstoupit i do segmentu dopravních letadel, kde by měl potenciál konkurovat regionálním vrtulovým letounům díky své výrazně vyšší rychlosti a menšímu hluku v kabině.

Po sérii nerealizovaných vizí nakonec konstruktéři od roku 1987 zahájili práce na prodloužení Challengeru o 5,92m tak, aby pojal až 50 cestujících. V roce 1989 byl projekt oficiálně představen pod názvem Canadair CRJ-100 (jméno Canadair bylo v té době ještě zachováno, ačkoli firma byla již součástí koncernu Bombardier), 10. května 1991 byl zalétán první prototyp a po vcelku hladkém průběhu certifikace byly od roku 1992 zahájeny dodávky sériových letounů zákazníkům, z nichž prvním byla německá Lufthansa. První model CRJ-100 byl záhy modifikován na verzi CRJ-200 s úspornějšími a silnějšími motory, které zároveň umožnili zvyšovat vzletovou hmotnost letounu a tím i zásobu paliva a tedy dolet.

Zoom gallery

Ačkoli letoun vstupoval na trh de facto v době krize letecké přepravy po první válce v Perském zálivu, provázené i nárůstem ceny paliva, zaznamenala myšlenka proudového letounu pro regionální tratě (Regional Jet) obrovský úspěch. Přitom až do poloviny 90. let neměl CRJ-100 v této kategorii na trhu konkurenci, teprve poté byl následován brazilským Embraerem s typem ERJ-145.

Nová konkurence v segmentu do 50 cestujících donutila výrobce turbovrtulových letadel řešit hluk na palubě (vícelisté vrtule nebo dokonce systémy na aktivní potlačení hluku) a do jisté míry i rychlost, přesto jim odborníci ještě na přelomu století předpovídali konec. Růst cen paliva po 11. září 2001 a druhé válce v Perském zálivu však naopak snížil popularitu nejmenších regional jetů, takže dnes se s nimi setkáme spíše v oblastech, kde je vlivem geografických podmínek poptávka po spojích mezi menšími městy na větší vzdálenost (typicky Rusko, ale stále i Spojené státy nebo Kanada). Kategorie Reginal Jet však dále žije – jen se její zástupci zvětšili na kapacitu nejméně 70-80 sedaček, přičemž i průkopnický CRJ-100/200 zde má své „příbuzné“ v podobě pozdějších modifikací CRJ-700/900/1000. Starší CRJ-100/200 jsou také někdy modifikovány pro přepravu zboží.

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Flying Revue > Pro cestující > Letadla > Bombardier CRJ > Bombardier CRJ100/200
Loading...

Bombardier CRJ

Loading...

Bombardier CRJ

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: