2.5.2017
Lepší jídlo než jinde? Wi-fi na palubě? Vhodnější letový řád? Cena letenky? Co vede cestující, že i příště poletí se stejnou leteckou společnosti? Možná vás výsledky překvapí.
Před vánoci jsem se s vámi podělil o informace, jaké jsou hlavní faktory, které ovlivňují loajalitu cestujicích. Nyní, v rozpuku jara, se podíváme na tento fenomén trochu podrobněji, a to díky unikátnímu produktu Airs@t, který poskytuje informace, jež IATA získává sběrem a vyhodnocováním dotazníků od cestujicích a leteckých společností.
Faktorů, podle nichž se cestující rozhodují pro daného dopravce, je celá řada a nelze je hodnotit absolutně. Preference jsou totiž velmi rozličné podle toho, kdo, kde a za jakým účelem letí.
Na první pohled by se mohlo zdát, že hlavním určujícím faktorem pro let s tou či onou společností je cena letenky, ale není to tak jednoduché. Cena letenky je klíčovým faktorem pro to zůstat loajální k letecké společnosti především v Africe (45%), není ale až tak důležitá třeba v Asii, kde nad cenou vede dodržování letového řádu.
Jiné preference mají lidé podle účelu cesty. Není překvapením, že 46% lidí, kteří cestují za odpočinkem, preferuje cenu letenky, stejně jako není překvapivé, že u business cestujících je toto hledisko důležité jen ve 28% případů. Ti, zcela pochopitelně, požadují především vyhovující letový řád a létání na čas.
Cena soutěží s letový řádem i mezi pohlavími. Když se podíváme na preference mužů a žen, vidíme, že ženy více než muži sledují cenu (43% žen vs. 34% mužů), na letový řád jsou naopak háklivé méně než muži (13% žen vs. 17% mužů).
Významným faktorem při výběru leteckého dopravce je věk cestujícího. Při pohledu na data, která IATA analyzovala s ohledem na věk respondentů, vidíme, že čím jsou cestující starší, tím méně jsou cenově senzitivní (47% u 18-24 letých vs. 30% u kategorie 55-64 let), a naopak s věkem rostou nároky na komfort (13% vs. 24% ). Stejný růst preferencí či trendů se pak vyskytuje u položky “letový řád”.
Jistě se teď zeptáte, co je tedy pro cestující nejméně důležité. Možná to bude pro mnohé překvapivé, ale o tom, jakou společnost zvolíte (nebo jí budete posléze i věrní), v zásadě vůbec nerozhoduje jídlo a pití na palubě. A to ať už jste obchodní cestující, nebo "jen" letíte k moři, či ať už jste mladá žena, nebo muž v letech.
Na závěr jeden paradox. Ačkoli jsou dnes cestující obvykle zkušenými uživateli internetu a mnozí z nich během cest potřebují na internetu pracovat, kupodivu wi-fi připojení či zábavní systém na palubě v jejich volbě dopravce roli nehraje. To si zdánlivě protiřečí s tím, že na palubě očekávají a požadují. Pokud se totiž respondentů zeptáme, co by aerolinky měly nabidnout, aby oni jako cestujici změnili věrnostní program, objeví se připojení na wi-fi jako jedno z nejdůležitějších lákadel. Nutno ovšem podotknout, že by toto připojení muselo být zadarmo, což bude také nejspíš vysvětlení onoho paradoxu...
Ze Ženevy čtenáře Flying Revue zdraví Roman Orlík, IATA
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »