Muž, který stvořil jednu z prvních leteckých společností: Pierre de Fleurieu

18.6.2019

Pierre de Fleurieu na dobovém snímku.Pierre de Fleurieu na dobovém snímku.
Pierre de Fleurieu na dobovém snímku.

Muži, kteří (s)tvořili CFRNA/CIDNA      Zadáte-li do googlu jméno "de Fleurieu", objeví se Vám hned několik členů této prestižní francouzské rodiny – cestovatel, botanik, ministr námořnictva… Avšak ani slovo o Pierrovi, který se zásadním způsobem zasloužil o rozvoj civilního letectví.

V archivu Air France se nachází jeho dopis z 29. října 1926, ve kterém píše, že v květnu 1918 sestřelil čtyři nepřátelská letadla a při tom jakoby mimochodem zmiňuje, že byl zraněn: 

1.jpg

Pierre Claret, hrabě de Fleurieu (1896 – 1976)Zoom gallery
Pierre Claret, hrabě de Fleurieu (1896 – 1976)

Tuto strohou informaci je třeba poněkud doplnit. Toho dne totiž Pierre de Fleurieu zachrání život svému příteli Claudovi de Montrichard, na něhož útočí dvanáct německých letadel najednou.

V boji, který Pierre považuje za svůj poslední, jej zasáhne do pravé paže zápalná kulka s fosforem a on z posledních sil doletí nad francouzské linie, kde se zřítí do pole a zratí vědomí. Claudovi se podaří přistát vedle něho, s pomocí kolegy ho vytáhne z trosek letadla a postará se o rychlé ošetření, které ovšem spočívá v amputaci ruky. 

Ani to ale nestačí – paže je zachvácena gangrénou, a tak je nutno amputovat výše a výše. Po šesté amputaci dostane Pierre poslední pomazání a je amputován posedmé. Ale protože zázraky se dějí, gangréna se zastaví a mladý pilot přežije. Za několik měsíců se uzdraví a byť jen s jednou rukou, dokonce dostává povolení vrátit se na frontu, a znovu jako stíhač.  

V dopise zmiňuje tuto výjimečnou situaci několika slovy:

2.jpg

Zleva doprava Ing. Amédée Jancel, šéfpilot Albert Deullin a ředitel společnosti Pierre de Fleurieu před odletem do Prahy a Varšavy za účelem podepsání prvních dohod. Obr.: Musée Air FranceZoom gallery
Zleva doprava Ing. Amédée Jancel, šéfpilot Albert Deullin a ředitel společnosti Pierre de Fleurieu před odletem do Prahy a Varšavy za účelem podepsání prvních dohod. Obr.: Musée Air France

Po skončení první světové války se stává válečný invalida Pierre de Fleurieu skromným zaměstnancem pařížské filiálky největší rumunské banky Marmorosch-Blank. Aristide Blank, ředitel banky, se setká s Pierrem při své cestě do Paříže a ten jej přesvědčí o nutnosti založit evropskou leteckou společnost pro civilní dopravu. Ve svém dopise zmiňuje tuto událost následovně:

"…poté co jsem opustil armádu, jsem založil společnost CFRNA s kapitálem 10.000.000 franků. Byl jsem jejím ředitelem a administrátorem po tři roky. ... Během tohoto období jsem uskutečnil velké množství leteckých cest (Paříž – Varšava – Constantinople) a podepsal smlouvy se sedmi různými státy, díky kterým dostává francouzský stát každoroční milionové dotace a je mu zajištěn monopol na 10 až 20 let." 

Pierre Claret, hrabě de Fleurieu nezmiňuje, že ve věku 23 let jednal s králi, prezidenty a ministry a že se mu podařilo přesvědčit hlavy nově vzniklých států, že je lepší spolupracovat než proti sobě bojovat. Byl to on, kdo v začátcích vybíral a najímal jak šéfy, tak piloty vznikající společnosti. 


CIDNA 2019

» Poleťte s námi! «


Flying Revue pořádá v září 2019 vzpomínkový let ve stopách letecké společnosti CFRNA/CIDNA, která stála u zrodu komerční letecké dopravy v Evropě, Praha byla její významnou destinací a Československo jejím akcionářem. Zveme české i zahraniční piloty, aby se vzpomínkového letu zúčastnili s námi.

V případě zájmu pište na
info@flying-revue.cz
nebo volejte na +420 602 944 172.
Více o vzpomínkovém letu zde.

» Sledujte speciál CIDNA 2019. «
Vzpomínkový let
Historie
Česká stopa

”fr_int”

Možná trošku přehání, když v dopise uvádí: "Založil jsem sedm letišť ve všech hlavních městech zúčastněných zemí, obchodní organizace, atd…" Některé terény byly letectvem používány již dříve jako například Kbely. Jisté je, že Pierre de Fleurieu podrobil existující letiště kontrole a jejich používání pro CFRNA/CIDNA odsouhlasil. Některá z letišť jsou používána doposud. 

Po svém odchodu z CFRNA/CIDNA v roce 1923 pracuje Pierre de Fleurieu po dva roky pro podnik Blériot-Aéronatique. Ani v dalších letech mu nejsou zájmy francouzského letectví cizí. S energií sobě vlastní podporuje francouzskou leteckou výrobu a její pronikání na mezinárodní trhy. Během druhé světové války se zúčastní odboje a neváhá pro tyto účely používat svůj zámek v Marzac v Dordogne. Zemřel v roce 1976 ve věku 80 let. 

Maryla Boutineau

logo_fr_transp.jpg

Partneři projektu CIDNA 2019:

Zoom gallery

rupgbokvfp0.jpgzgvuhbijnl0.jpg

Flying Revue > Expedice > CIDNA 2019 > CIDNA 2019 články > Muž, který stvořil jednu z prvních leteckých společností: Pierre de Fleurieu
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.04.1946 se stalo...
24.04.1946
První vzlet prototypu I-300 prvního proudového stíhacího letounu MiG-9 konstrukční kanceláře Mikojana a Gurjeviče.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »