Novinky u Pratt & Whitney Aircraft

11.3.2021

Téměř sto let historie firmy na výrobu leteckých motorů a za sebou neuvěřitelná cesta, která pomohla změnit letecký svět. 

Něco málo z historie

Firma byla založena v roce 1925 Frederickem Rentschlerem a jejím prvním počinem byl motor R-1340 Wasp, představený 29. prosince 1925. Pístový, devítiválcový, vzduchem chlazený, o výkonu 450 hp, s obsahem 22 l. Celkově bylo vyrobeno 34 966 kusů! V průběhu let byl motor vylepšován a modernizován. Tedy výkon stoupal a upravoval se celkově dle potřeb.  Naleznete jej v desítkách typů letounů nebo vrtulníků po celém světě. Jednu z prvních verzí motorů Wasp lze nalézt v letadle Lockheed L-10 Electra, se kterou létala například Amelia M. Earhartová, nebo v letounu Boeing 247.

Lockheed SR-71 „BlackBird“ s motory J58 od Pratt and Whitney. Letoun je umístěn v leteckém muzeu KalamaZoo v Michigenu. Foto: Tomáš Zach
Lockheed SR-71 „BlackBird“ s motory J58 od Pratt and Whitney. Letoun je umístěn v leteckém muzeu KalamaZoo v Michigenu. Foto: Tomáš Zach

banner_kryty_mobilu_clanek.jpg

Společnost se rozrůstala a portfolio rozšiřovalo, od motorů pro komerční využití nebo vojenské projekty (nejznámější bude asi motor J58 pro Lockheed SR-71 „BlackBird“) až po motory pro všeobecné letectví. Byla a je možnost osadit skoro každý typ letadla. Ať už jste piloti nebo cestovatelé, je pravděpodobné, že jste měli tu čest se nechat nést motory Pratt and Whitney do svého cíle. Pojďme se ale podívat co se děje nyní v oblasti komerčních motorů.

Detail motoru J58 od Pratt and Whitney. Foto: Tomáš Zach
Detail motoru J58 od Pratt and Whitney. Foto: Tomáš Zach

Sekce komerční motory

 Více než jedna miliarda nalétaných hodin, s obsazením 25% světové flotily letadel, se jedná o jednu ze tří nejrozšířenějších (s GE Aviation a Rolls-Royce Aerospace) značek leteckých motorů na světě. Firma P&W má na 800 zákazníků a celkově přes 16 000 osazených motorů. To je již slušný výkon! Toto vše dokládá, že motory P&W jsou velice spolehlivé.

Leták Pratt and Whitney k motoru PW1100G-JM, klikněte na fotku pro otevření pdf
Leták Pratt and Whitney k motoru PW1100G-JM, klikněte na fotku pro otevření pdf

GTF motory – projekt PW1000G u aerolinek

V současné letecké krizi je pozitivních zpráv velice málo a tak každá nová spolupráce je brána jako pozitivní „první“ vlašťovka k obnovení letectví. Nyní mluvím o motorech verze GTF a novém kontraktu se skupinou Air France – KLM, oznámenou společností v tiskové zprávě Pratt and Whitney 1. února 2021. Objednávka činí 120 GTF motorů (verze PW1500G) pro 60 letadel Airbus A220-300 (dříve Bombardier CSeries). Slíbená první dodávka je plánována na září 2021.

Vyjádření k nákupu přinesl Angus Clarke, obchodní ředitel společnosti Air France,: „Z velké části díky motorům Pratt and Whitney GTF očekáváme, že naše flotila A220 přinese ekonomické a provozní výhody společnosti Air France. Také mnohem nižší hlučnost i emise budou prospěšné jak pro naše zákazníky, tak pro planetu. Těšíme se na spolupráci s Pratt and Whitney“.

 Leták Pratt and Whitney k motoru PW1500G, klikněte na fotku pro otevření pdf
Leták Pratt and Whitney k motoru PW1500G, klikněte na fotku pro otevření pdf

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

Reakce je i ze strany Pratt and Whitney - Ricka Deurloo, obchodního ředitele: „Jsme poctěni důvěrou, kterou společnost Air France vložila do našich GTF motorů a služeb a jsme také rádi, že můžeme společnost Air France přivítat jako zákazníka. Těšíme se na podporu A220 flotily.“

O pouhých jedenáct dní později, tedy 11. února 2021, Pratt and Whitney oznámila podporu dalších 80 letadel, tentokrát pro Airbus A320neo (verze motoru GTF je PW1100G-JM). Jde o spolupráci s firmou Volaris, nízkonákladovou leteckou společností, se sídlem v hlavním Mexickém městě Mexiko. Již dříve si firma objednala motory pro 44 letadel A320neo. Tedy celkově do 124 letadel. V současnosti je již u společnosti v provozu 30 letadel A320neo osazených motory GTF, další flotila, čítající 56 letadel A320neo, využívá motory verze PW V2500.

Airbus A220-300. Foto: Romain COUPY / Wikipedie
Airbus A220-300. Foto: Romain COUPY / Wikipedie

Kladně komentoval nový kontrakt generální ředitel společnosti Volaris - Enrique Beltranena: „Tato volba nám přinese další úsporu paliva, již odzkoušené GTF motory. Stále hledáme nové cesty, jak lépe sloužit našim pasažérům. Také tato volba rozšíří naši leteckou síť a zajistí pevné základy do budoucna“. K současné chvíli využívají motory GTF ve svých A320neo další tři letecké společnosti – JetSMART z Čile, Wizz Air z Maďarska a Frontier Airlines z USA.

Specifikace motoru GTF je tomto odkazu a vřele doporučuji si to přečíst. Opravdu pěkně zpracované stránky firmy Pratt and Whitney lákají si najít to své.

 

Autor článku: Tomáš Zach

kniha_eozn.jpg

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Novinky u Pratt & Whitney Aircraft
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »