První Embraer Phenom 100 s českou registrací doletěl do své nové české báze v Praze.

17.5.2016

Phenom 100 s imatrikulací OK-VAN na cestě do Prahy. Zde na nejsevernějším letišti trasy při neplánovaném přistání v gronském Narsarsaqu.Phenom 100 s imatrikulací OK-VAN na cestě do Prahy. Zde na nejsevernějším letišti trasy při neplánovaném přistání v gronském Narsarsaqu.
Phenom 100 s imatrikulací OK-VAN na cestě do Prahy. Zde na nejsevernějším letišti trasy při neplánovaném přistání v gronském Narsarsaqu.
OK-VAN ještě jednou na grónském letišti Narsarsaq.OK-VAN ještě jednou na grónském letišti Narsarsaq.
OK-VAN ještě jednou na grónském letišti Narsarsaq.
Embraer Phenom 100 v hangáru.Embraer Phenom 100 v hangáru.
Embraer Phenom 100 v hangáru.
Phenom 100 z podhledu proti nebi.Phenom 100 z podhledu proti nebi.
Phenom 100 z podhledu proti nebi.
Phenom na stojánce. Phenom na stojánce.
Phenom na stojánce.
Interiér brazilského letounu Embraer Phenom 100.
Interiér brazilského letounu Embraer Phenom 100.
Interiér brazilského letounu Embraer Phenom 100.
Interiér brazilského letounu Embraer Phenom 100.
Interiér brazilského letounu Embraer Phenom 100.
Interiér brazilského letounu Embraer Phenom 100.
Trasa přeletu Sao Jose dos Campos - Praha. Už brzy reportáž z cesty na webu Flying Revue.cz.
Trasa přeletu Sao Jose dos Campos - Praha. Už brzy reportáž z cesty na webu Flying Revue.cz.

Ještě začátkem dubna byste ho našli v továrně Embraeru v Brazílii, po následném osmidenním dobrodružném přeletu dorazil z jižní Ameriky na svou novou bázi do Prahy. Seznamte se: Embraer Phenom 100. 

Ačkoli je Phenom 100 poměrně známé letadlo, na českém a slovenském trhu nebylo dosud příliš využívané. Důvod byl jednoduchý. Nejbližší letoun tohoto typu byl doteď bázován až ve Varšavě, co navyšovalo náklady spojené s přistavením letadla. Tato nepříjemnost je však již minulostí. Příznivci privátního létání si teď budou moci dopřát komfort a kvalitu privátního letounu za náklady srovnatelné s proudovými letouny třídy VLJ (Very Light Jets). Phenom 100 však přináší komfort cestování na mnohem vyšší úrovni, a tak by to i mělo být, neboť se jedná o nejmodernější business jet ve své kategorii.

Phenom 100 z podhledu proti nebi.
Phenom 100 z podhledu proti nebi.
Letoun Embraer Phenom 100 s imatrikulací OK-VAN a domovskou bází v Praze je vůbec prvním strojem tohoto typu registrovaným v České republice. Po zapsání letadla do komerčního provozu jej na charterový trh společně uvedou společnosti Charter Advisory (obchodní zastoupení) a Aerotaxi (provozovatel letounu). 

Phenom 100 OK-VAN byl vyroben v roce 2010 v brazilském Sao Jose dos Campos a ještě začátkem dubna se nacházel v továrně Embraeru v Brazilii, kde byly provedeny úpravy letadla tak, aby splňovalo evropské podmínky komerčního provozu pod EASA. Odtud se letoun vydal na svůj dobrodružný přelet do Prahy trvající osm dnů, s jedenácti mezipřistáními na mnoha zajímavých místech. Vzhledem k omezenému doletu stroje musela posádka volit severní trasu přes Grónsko a Island, na které posádce asistoval zkušený ferry pilot Marcio Lucchese. Jeho konto počtu přeletů severního Atlantiku dosáhlo úctyhodného čísla 24.  

V reportáži z přeletu Sao Jose dos Campos - Praha přímo z pera posádky Phenomu, která už brzy vyjde na Flying Revue.cz, si budete moci přečíst například o:

  • letu na jedno z deseti nejnáročnějších letišť na světě
  • přistání na VFR letišti uprostřed pralesa s bouřkami kolem
  • rozdílu teplot mezi nejteplejším a nejchladnějším letištěm bezmála 50 stupňů
  • boji s časem a neplánované přenocování v Grónsku
  • výkyvech počasí, divertu na letiště v místě, kde se zastavil čas

Interiér brazilského letounu Embraer Phenom 100.
Interiér brazilského letounu Embraer Phenom 100.
Kapitán přeletu stroj hodnotí takto: “Phenom 100 na mne hned při prvním usednutí do kokpitu zapůsobil dojmem moderního jetu. Už když se k němu blížíte, okamžitě Vás zaujme jeho výška a prostornost, kterou u téhle kategorie bizjetů vůbec nečekáte. Po otevření dveří se schody a zábradlím můžete pohodlně nastoupit, a věřte, že se svou výškou vím, o čem mluvím. Cestující pak především ocení prostornou kabinu, největší a nejširší v této třídě. Prostě už to není ekvivalent některých menších typů, i když s nimi má jedno společné, a tím jsou porovnatelné provozní náklady. Phenom 100 je jednoduše řečeno velké-malé letadlo, ktere si zamilujete.” 

Trasa přeletu Sao Jose dos Campos - Praha. Už brzy reportáž z cesty na webu Flying Revue.cz.
Trasa přeletu Sao Jose dos Campos - Praha. Už brzy reportáž z cesty na webu Flying Revue.cz.

Text a foto: Charter Advisory 

Flying Revue > Články > Letecká doprava > První Embraer Phenom 100 s českou registrací doletěl do své nové české báze v Praze.
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 


SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 05.10.1907 se stalo...
05.10.1907
Nulli Secundus (British Army Dirigible No 1), první britská vzducholoď poháněná motorem, uskutečnila let z Farnborough do Londýna za 3 hodiny a 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »