Pilot Štefan Kukura

16.8.2022

Skvělý pilot, kapitán, instruktor, examinátor a bývalý šéfpilot letky Embraer Legacy a Flight Operations Manager v ABS Jets ukončil celoživotní profesionální kariéru pilota. Na rozloučenou nesměla chybět vodní slavobrána při posledním rolování na letišti Václava Havla.

kukura2.jpg

 

V červenci jste ukončil kariéru u ABS Jets jako profesionální pilot. Po jak dlouhé době končíte?

Profesionální karieru jsem začínal jako pilot Slov airu v roce 1984. Od roku 1990 jsem létal jako IFR pilot u společnosti Cassovia Air v Košicích. V Praze jsem od roku 2001, kde jsem začínal u společnosti ABA Air, později ABS Jets. S ukončením kariéry jsem už delší dobu počítal, takže žádné velké překvapení nenastalo.

Co pro Vás znamená létání a jak jste se k němu dostal?

Ještě na gymnáziu v Popradě mě spolužák přemluvil, abychom se zašli podívat do místního aeroklubu, kde začínal výcvik pro bezmotorové létání na Blaníku. Přesvědčil mne a ještě jednoho spolužáka, abychom to zkusili. Takže výcvik jsme zahájili 3, ale jeden skončil hned po prvním letu a druhý po ukončení VŠDS Žilina, z původní skupiny jsem se stal profesionálním pilotem nakonec jen já.

Atol Majuro uprostřed Pacifiku
Atol Majuro uprostřed Pacifiku

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Niagarské vodopády
Niagarské vodopády

Létání máte v krvi, předpokládám, že nekončíte úplně, budete létat dál, třeba v nějakém aeroklubu?

Uvažuji o tom, zatím rozhodnutí nepadlo, ale u profese jsem svým způsobem zůstal, působím u ABS Jets na zkrácený úvazek jako ground instruktor a TRI/TRE na simulátoru. V společnosti jsem dlouhodobě působil v top managementu a měl možnost se podílet na jejím rozvoji, takže jsem velice rád, že mohu v této práci pokračovat, i když jen v omezené formě.

Již v roce 2012 jste obdržel ocenění Pilot Safety Award od asociace NBAA (National Business Aviation Association) za 5 500 letových hodin bez jakékoliv nehody nebo poškození zavazadel či zranění osob. Je to pěkné ocenění, dá se říci, že je to hlavní uznání za bezpečné létání?

Tohoto ocenění si velmi vážím.  Ale ocenění nepatří jen mně, je to ocenění firemní kultury ABS Jets, která tento bezpečný provoz bez nehod umožnila.

Posádka posledního letu (Štefan Kukura uprostřed)
Posádka posledního letu (Štefan Kukura uprostřed)

Létání jako pilot businessjetu má nádech exotiky, na jaké zajímavé destinace máte hezké vzpomínky?

Ano, vzpomínky jsou to nádherné, měl jsem možnost obletět celý svět, přelétávat Atlantik, Indický Oceán i Pacifik, přistávat na různých exotických místech jako Atol Majuro uprostřed Pacifiku a navštívit všechny světadíly kromě Antarktidy. Ale i k té jsem se přiblížil, například v Kapském Městě, nebo na nejjižnějším civilním letisti v argentinské Ushuaji. Navštívil jsem většinu ostrovů v Karibiku, např. St. Maarten. Hodně se létalo do střední i východní Asie, Vietnamu, Thajska, Japonska a měl jsem možnost pracovně navštívit Austrálii nebo Aljašku,  Kanadu, USA nebo  Jižní Ameriku. Takže jsem viděl i vodopády Niagara nebo Iguazu.

kukura1.jpg

Vodopády Iguazu
Vodopády Iguazu

No a k tomu i nějaké nehezké zážitky?

Nedá se říct nehezké, ale jako každá práce, i práce pilota businessjetu má i své slabší stránky, například dlouhé celonoční lety, nepříznivé počasí v různých oblastech světa, příprava letadla v zimě s nutností odmrazování, v létě práce při teplotách 40 stupňů, dlouhé čekaní na cestující a podobně.

U ABS Jets jste létal na všech letounech, od Gulfstream po Embreaer? Který na Vás zapůsobil nejvíce?

Tak to není, u ABS Jets jsem létal 19 let jen Embraer Legacy. Ale od bývalých kolegů vím, že létaní na modernějších Gulfech a Falconech je pro pilota trochu víc friendly. Jiná situace je u techniků, ti nedají na Embraery dopustit.

Embraer Legacy, který má v nabídce ABS Jets je velice prostorný a luxusní business jet s doletem až 6000 km, kam jste s ním letěl nejdále?

Jak už jsem říkal, létali jsme s Embraery po celém světě. V současnosti už Embraery létají více kratší tratě, hlavně po Evropě, naši klienti na delší tratě dnes využívají superdálkové Gulfy nebo Falcona.

St. Maarten
St. Maarten

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

Kolik žáků Vám prošlo rukama jako instruktorovi?

S několika piloty jsem odlétal tzv. base training na letadle (okruhy) pro ukončení počátečního výcviku na simulátoru, ale, co je podstatné, u ABS Jets už 12 let funguji jako instruktor a examinátor pro opakovací výcviky a obnovení typové kvalifikace posádek Embraerů.

Moment, na který nezapomenete?

Momentů je hodně. Například 7x přebíraní nového letadla Embraer Legacy u výrobce v Brazílii a jejich přelet do Prahy. Shodou okolností můj poslední let byl na letadle OK-SLN, které jsem z Brazílie před 19 lety přivezl jako první Embraer.

Ale ten nejsilnější a nejemotivnější moment? 

Asi poslední přílet do Prahy, kdy mi ABS Jets připravilo po přistání vodní slavobránu, ale hlavně pohled na stovku kolegů - zaměstnanců firmy ve žlutých vestách, kteří čekali na odbavovací ploše před hangárem N, aby se mohli se mnou rozloučit.

 

I když bohužel ABS Jets přichází o svého nejzkušenějšího pilota, nadále máme přes 40 pilotů, celou řadu zkušených kapitánů a také jednu pilotku. 

Velice Vám děkuji za příjemné povídání.

 

Se Štefanek Kukurou si povídal Tomáš Zach

Autor fotografií: Štefan Kukura

baner_flying_revue_slovensko_z_neba.jpg

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Pilot Štefan Kukura
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 09.12.1951 se stalo...
09.12.1951
Vzlétl prototyp stroje Fiat G.80, prvního italského letounu poháněného proudovým motorem. Konstruktérem byl Giuseppe Gabrielli.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »