Rozbory nehod 5: Srážka letadla s ptákem

30.4.2018

Videorozbory nehod AOPA 5.     Pátý díl rozborů nehod sportovních letadel americké pilotní asociace AOPA je první v našem seriálu, kde popisovaná nehoda neměla fatální následky. Na psychiku pilota a jeho schopnost rychle a správně zareagovat musela být velmi náročná, jelikož přišla nečekaně a s velkou razancí.


Srážka malého letadla s ptákem.

Hlavní údaje o letu:

Pilot:               Soukromý pilot VFR/IFR jedno/dvou motorových letadel. Nálet 1200 hodin.

Letadlo:           Beechcraft Baron rok výroby  1973

Meteo:             Bezoblačné VFR počasí

Průběh letu:     

AOPA videorozbory
”fr_int”

Další AOPA videorozbor letecké nehody s komentářem Flying Revue vyjde 14. května 2018. Sledujte rubriku Rozbory nehod.

Po vzletu pilot ve výšce cca 1500 stop AGL zahlédl velkého ptáka, kterého minul. Během pár vteřin mu ale jiný pták vletěl předním sklem přímo do kabiny letadla v prostoru pravého sedadla. Pilotovi narazil na pravou část obličeje, zranil oko a poškodil brýle, takže v kombinaci s rozbitým předním sklem byl okamžitě oslepený. Při nárazu mu spadla i sluchátka. K problému s viděním se ještě přidal ohromný hluk vytvářený proudícím vzduchem.

» Přečtěte si osobní zpověď pilota Garyho M. Goltze, který popisovanou srážku s ptákem zažil. 

Po chvíli nervozity pilot srovnal letadlo a rozhodl se vrátit zpět na letiště odletu.  Letěl nejdříve ale jen přibližným směrem k letišti, které neviděl. Během letu vysílal informaci pro okolní provoz, že letí bez vidu a žádal všechny, aby se drželi mimo přibližný směr jeho trasy. Přeladil na emergency frekvenci 121,5 MHz. Dispečer na pilota mluvil, ale ten kvůli hluku vzduchu nerozuměl. Pilot zapnul autopilota, aby mohl na GPS nastavit kód letiště, aby byl schopný letiště najít. V té chvíli se utrhl plech krytu motoru zakryl zcela výhled. Pilotovi se podařilo plech uvolnit a ten odletěl. Kód letiště se mu podařilo nastavit a direct funkcí získal nejkratší trasu přiblížení k letišti. Přistání se podařilo a pilota odvezli do nemocnice. Neutrpěl žádná zranění s trvalými následky. 

Doporučení:

Letecká videa FR
”fr_int”

Každý týden dvě letecké videopremiéry. Ve středu v 11 hodin video ze série Vzlety a přistání, v pátek série videí z Nového Zélandu.

  • Ve stresových situacích včetně takovéto, je potřeba udělat maximum pro to, aby člověk nezačal panikařit, protože pak dělá špatná rozhodnutí. Je dobré zhluboka dýchat a přemýšlet nad možným řešením problému a nenechat se paralyzovat strachem.
  • Je potřeba nic nevzdávat, věnovat se plně pilotáži a hledat nejvhodnější řešení dané situace. Dokud je možné letadlo ovládat, není nic ztracené.
  • Pro piloty s brýlemi je dobré mít náhradní pár brýlí v blízkosti, aby při podobné situaci nebo i mnohem méně dramatické situaci například rozšlápnutí brýlí neztratil pilot možnost dostatečně vidět.
  • Náraz ptáka do kabiny může mít smrtelné následky. Je proto potřeba se možnosti nárazu do ptáka, pokud to je možné, vyhýbat.  

-fr-

Rozbor nehody: Jiří Pruša. Dotazy a připomínky pište na .

logo_fr_transp.jpg

rtéhgfv.jpgbanner_fr_kazdou_stredu_video_300x170.jpgaerg0.jpg

Flying Revue > Série & speciály > Archiv > Rozbory nehod (video) > Rozbory nehod 5: Srážka letadla s ptákem
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 29.03.1960 se stalo...
29.03.1960
První let sovětského dopravního stroje Tu-124.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »