30.4.2018
Videorozbory nehod AOPA 5. Pátý díl rozborů nehod sportovních letadel americké pilotní asociace AOPA je první v našem seriálu, kde popisovaná nehoda neměla fatální následky. Na psychiku pilota a jeho schopnost rychle a správně zareagovat musela být velmi náročná, jelikož přišla nečekaně a s velkou razancí.
Srážka malého letadla s ptákem.
Pilot: Soukromý pilot VFR/IFR jedno/dvou motorových letadel. Nálet 1200 hodin.
Letadlo: Beechcraft Baron rok výroby 1973
Meteo: Bezoblačné VFR počasí
Po vzletu pilot ve výšce cca 1500 stop AGL zahlédl velkého ptáka, kterého minul. Během pár vteřin mu ale jiný pták vletěl předním sklem přímo do kabiny letadla v prostoru pravého sedadla. Pilotovi narazil na pravou část obličeje, zranil oko a poškodil brýle, takže v kombinaci s rozbitým předním sklem byl okamžitě oslepený. Při nárazu mu spadla i sluchátka. K problému s viděním se ještě přidal ohromný hluk vytvářený proudícím vzduchem.
» Přečtěte si osobní zpověď pilota Garyho M. Goltze, který popisovanou srážku s ptákem zažil.
Po chvíli nervozity pilot srovnal letadlo a rozhodl se vrátit zpět na letiště odletu. Letěl nejdříve ale jen přibližným směrem k letišti, které neviděl. Během letu vysílal informaci pro okolní provoz, že letí bez vidu a žádal všechny, aby se drželi mimo přibližný směr jeho trasy. Přeladil na emergency frekvenci 121,5 MHz. Dispečer na pilota mluvil, ale ten kvůli hluku vzduchu nerozuměl. Pilot zapnul autopilota, aby mohl na GPS nastavit kód letiště, aby byl schopný letiště najít. V té chvíli se utrhl plech krytu motoru zakryl zcela výhled. Pilotovi se podařilo plech uvolnit a ten odletěl. Kód letiště se mu podařilo nastavit a direct funkcí získal nejkratší trasu přiblížení k letišti. Přistání se podařilo a pilota odvezli do nemocnice. Neutrpěl žádná zranění s trvalými následky.
-fr-
Rozbor nehody: Jiří Pruša. Dotazy a připomínky pište na .
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »