TC k přestavbě L-13 pro Blanik Limited

27.12.2015

Foto: František Brablc
Foto: František Brablc

Společnost Blanik Limited získala těsně před vánočními svátky Typový certifikát EASA pro přestavbu kořene křídla a navazující úpravy kluzáku L-13, které je nutné provést k obnovení jeho provozuschopnosti.

Jak jsme Vás již informovali v dubnu tohoto roku, společnost Blanik Aircraft CZ s.r.o., jejímž 100% majitelem je právě firma Blanik Limited, si klade za cíl letové uschopnění dnes uzemněných Blaníků a následně počítá i s rozšířením vlastního vývojového oddělení, s cílem připravit a do výroby uvést modernizovanou variantu Blaníku s pracovním označením L23NG.

Společnost Blanik Limited odkoupila od Aircraft Industries kompletní technickou dokumentaci ke všem typům celokovových kluzáků, které byly dříve vyráběny v LETu Kunovice. Těsně před vánočními svátky pak oznámila, že získala od EASA tolik očekávaný Typový certifikát, kterým EASA schvaluje přestavbu kořene křídla a nato následně navazující úpravy kluzáku L-13 nutné k obnovení jeho provozuschopnosti. ÚCL v návaznosti na Typový certifikát vydalo téměř stejný den Osvědčení o oprávnění organizace k výrobě (POA), a to všech typů kluzáků L-13 Blaník, 23 Super-Blaník a L-33 Sólo.

poa_blanik_aircraft.jpg  mca_blanik_limited.jpg

Jak nám řekl jednatel společnosti Blanik Aircraft CT Václav Křížek, firma zamýšlí do hlavní plachtařské sezóny příštího roku zmodernizovat nejméně 10 Blaníků L-13 a vyrobit dva nové kluzáky L23NG. Cvičný kluzák L-13 Blaník bude moci po rekonstrukci nalétat dalších 6000 hodin! 

Pan Křížek dále uvedl, že společnost připravuje momentálně ve spolupráci s několika českými vysokými školami a VZLÚ i speciální projekt s cílem na celkovou modernizaci výrobních postupů, které by měly zavést do výroby zcela nové výrobní technologie. Společně se značnou modernizací výrobního parku pak bude výroba společnosti splňovat i požadavky potenciálních zahraničních partnerů se zájmem o výrobní kooperace.

Vážné úmysly společnosti Blanik Limited, která je dceřinou společností ruské firmy S7 Engineering, dokládá například i v prosinci uskutečněný odkup veškerých výrobních prostor společnosti Wolfsberg-Letecká továrna, s.r.o. se sídlem v průmyslovém objektu Letňany. Tato belgická firma přivedla do ČR projekt RAVEN, který skončil výrobou dvou prototypů a v závěru své činnosti výráběla ultralehký letoun Sparow.

EASA by měla vydat v měsící lednu příslušná AD uznávající schválenou změnu s tím, že o této skutečnosti byla již informována i americká organizace FAA. Firma Blanika Limited předpokládá, že FAA by mohla akceptovat toto řešení i pro kluzáky v USA. 

Bližší informace o firmě Blanik Limited respektive Blanik Aircraft CZ přineseme ve Flying Revue 2/2016.

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > TC k přestavbě L-13 pro Blanik Limited
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 


SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 05.10.1907 se stalo...
05.10.1907
Nulli Secundus (British Army Dirigible No 1), první britská vzducholoď poháněná motorem, uskutečnila let z Farnborough do Londýna za 3 hodiny a 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »