7.6.2017
Přestavby Blaníků L-13 Na začátku druhé dekády tohoto století ho potkal stejný osud jako tisíce jeho sourozenců po celém světě - i strakonický Blaník L-13 OK-4704 byl po fatální nehodě rakouského L-13 OE-0935 v roce 2010 uzemněn. Koncem května 2017 ale znovu rozepjal křídla vstříc slunci a větru.

Blaník L-13 OK-4704 opět po přestavbě létá. Foto: Aeroklub Strakonice
Může za to ředitel společnosti Blanik Aircraft CZ, s.r.o., Václav Křížek. Ten se po uzemnění Blaníků rozhodl, že to tak nenechá. Těsně před vánočními svátky 2015 společnost získala od EASA typový certifikát, jímž agentura schvaluje přestavbu kořene křídla a nato následně navazující úpravy kluzáku L-13 nutné k obnovení jeho provozuschopnosti.
Když ÚCL vzápětí vydal Osvědčení o oprávnění organizace k výrobě (POA) EASA v lednu 2016 vydala příslušné AD, opravňující společnost Blanik Aircraft (dcera Blanik Limited) k zahájení oprav těchto strojů, už nic nestálo znovuzrození populárního a legendárního letadla v cestě.
Strakonický Blaník OK-4704 a jeho majitel, Aeroklub Strakonice, jsou jedněmi z těch šťastných, kdo mohou pod kumuly znovu stoupat k nebi. Podívejte se na fotopříběh tohoto kluzáku. A doleťte až nakonec článku, najdete tam video z letu Blaníku po přestavbě.
 

Strakonický Blaník L-13 OK-4704 ve výrobní hale Blanik Aircraft CZ, s.r.o., čeká na přestavbu. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue
 

Strakonický Blaník L-13 OK-4704 v hale Blanik Aircraft čeká na přestavbu. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue
 

OK-4704 po odstrojení, vymontování řízení a avioniky. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue
 

Přestavba L-13 obnáší kompletní rozebrání letadla a důkladnou kontrolu jednotlivých skupin letadla.              Zde: Čelní pohled do předního pilotního prostoru bez nožního řízení. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue
 

Průhled do zadní části trupu letounu. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue
 

Svislá ocasní plocha momentálně bez směrovky.  Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue
 

Záď Blaníku v bez směrovky a zakončení trupu. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue
 

Tzv. roztržený trup se připravuje k opětovnému snýtování. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue
 

 Práce na střední části trupu. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue
 

Snýtovaný trup s novou šestou přepážkou a novými zesílenými nosníky. Poté jde trup na halu finální montáže, kde letadlo osadí avionikou, řízením a ostatními systémy a strakonický Blaník OK-4704 může na zálet.  Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue 

Křídlo OK-4704 upevněné v přípravku při kontrole a obnově potahů. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue
 

Křídlo upevněné v přípravku při kontrole a obnově potahů. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue
 

Firemní vlekací letoun PZL104 Wilga OK-BLN připravený vynést strakonický Blaník při záletu do vzduchu. Foto: Blanik Aircraft
 

 Strakonický Blaník OK-4704 těsně před vzletem při záletu v pražských Letňanech. Za řízením sedí zalétavací pilot Blanik Aircraft Miloš Ramert. Foto: Blanik Aircraft
 

 Strakonický Blaník s Milošem Ramertem nad Prahou při záletu 22. května 2017.  Foto: Blanik Aircraft
 

OK-4704 po záletu opět na travnatém povrchu letňanského letiště. Foto: Blanik Aircraft
 

OK-4704 po záletu opět na travnatém povrchu letňanského letiště. Foto: Blanik Aircraft
 

Potvrzeno, sečteno - zálet se podařil, letadlo se může opět rozložit a připravit na transport do Strakonic. Foto: Blanik Aircraft
 

28. květen 2017 na letišti ve Strakonicích. První let OK-4704 ve Strakonicích. Členové strakonického aeroklubu na tuhle chvíli čekali šest let od uzemnění Blaníků nařízením EASA v roce 2010. Foto: Aeroklub Strakonice 
 

 Na start! OK-4704 při prvním letu po přestavbě u svého majitele, Aeroklubu Strakonice.  Foto: Aeroklub Strakonice 
 

OK-4704 krátce po vzletu při prvním letu pl přestavbě u svého majitele, Aeroklubu Strakonice.  Foto: Aeroklub Strakonice 
 

Strakonický Blaník na nebi nad svým domovským letištěm. Foto: Aeroklub Strakonice 
 

Let proběhl bez potíží, vše funguje, jak má, Blaník za chvíli dosedne na plochu strakonického letiště. Foto: Aeroklub Strakonice 
 

Opět na zemi, tentokrát ale jen do příštího letu. Uzemnění zůstane jen černou kapitolou v historii tohoto nádherného letadla. Foto: Aeroklub Strakonice  
 

Strakoničtí piloti a příznivci létání kolem Blaníku L-13 OK-4704. Nová etapa začíná. Foto: Aeroklub Strakonice 
Video z letu Blaníku L-13 OK-2807, který je rovněž po přestavbě a Blanik Aircraft ho prezentoval ještě nedokončený na Aero 2016 ve Friedrichshafenu. Video: Blanik Aircraft
 

Strakonický Blaník OK-4704 po přestavbě opět létá. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue



Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »