V Kazani máme ambice nejvyšší, bez ohledu na budoucnost Air Race, říkají oba čeští piloti RBAR

14.6.2019

Martin Šonka a Petr Kopfstein, soupeři i přátelé. V Kazani 2019 pomýšlejí oba na mety nejvyšší. Martin Šonka a Petr Kopfstein, soupeři i přátelé. V Kazani 2019 pomýšlejí oba na mety nejvyšší.
Martin Šonka a Petr Kopfstein, soupeři i přátelé. V Kazani 2019 pomýšlejí oba na mety nejvyšší.
Martin Šonka na trati v Abu Dhabi. Zdroj: Team ŠonkaMartin Šonka na trati v Abu Dhabi. Zdroj: Team Šonka
Martin Šonka na trati v Abu Dhabi. Zdroj: Team Šonka
Martin Šonka na trati v Abu Dhabi. Zdroj: Team ŠonkaMartin Šonka na trati v Abu Dhabi. Zdroj: Team Šonka
Martin Šonka na trati v Abu Dhabi. Zdroj: Team Šonka
Martin Šonka na trati v Abu Dhabi. Zdroj: Team ŠonkaMartin Šonka na trati v Abu Dhabi. Zdroj: Team Šonka
Martin Šonka na trati v Abu Dhabi. Zdroj: Team Šonka
Petr Kopfstein na trati v Abu Dhabi. Zdroj: Red Bull Media House, Joerg MitterPetr Kopfstein na trati v Abu Dhabi. Zdroj: Red Bull Media House, Joerg Mitter
Petr Kopfstein na trati v Abu Dhabi. Zdroj: Red Bull Media House, Joerg Mitter
Petr Kopfstein na trati v Abu Dhabi. Zdroj: Red Bull Media House, Sebastian Marko
Petr Kopfstein na trati v Abu Dhabi. Zdroj: Red Bull Media House, Sebastian Marko
Petr Kopfstein ve svém stroji Edge 540 V3. Zdroj: Red Bull Media House, Sebastian Marko
Petr Kopfstein ve svém stroji Edge 540 V3. Zdroj: Red Bull Media House, Sebastian Marko

Red Bull Air Race 2019     Po dlouhých čtyřech měsících se piloti zítra rozletí pro další body do celkového pořadí mistrovství světa v rychlostní akrobacii Red Bull Air Race. Chybět nebudou ani dva čeští zástupci Petr Kopfstein a Martin Šonka. V ruské Kazani oba bez ohledu na oznámení o ukončení RBAR míří na mety nejvyšší, shodli se v rozhovoru pro Flying Revue.

Jakou metu jste si pro závod v Kazani stanovili? 

Martin Šonka: Jsme hlavně rádi, že už můžeme být zase zpátky v našem závodním hangáru, hodně nám to chybělo. Žádné novinky zatím nemáme, teď je nejdůležitější se připravit na závod, a to jak co letadla týká, tak i mentálně. Máme za sebou několik testovacích letů, při kterých musíme vše správně nastavit a vyladit, aby na páteční tréninky v trati bylo vše hotové.

Samozřejmě se budeme snažit o co nejlepší výsledek. Ale nelze na to myslet, snažím se myslet pouze na to, jak poletím trať.  Rozdíly se neskutečně změnšily, vyrovnanost je taková, jaká nikdy nebyla. Vloni jsme se tu v trénincích a kvalifikaci trápili, v závodě jsme pak změnili pár věcí a povedlo se nám tu vyhrát, což bylo úžasné. Samozřejmě by bylo hezké na to navázat dobrým výsledkem.

Petr Kopfstein: Všechno, co nás trápilo, je vyřešeno. Konečně můžeme říct, že jsme připraveni tak, jak jsme si přáli. S novým motorem, modifikacemi a spoustou zjištění z testů proto máme ambice jen ty nejvyšší.

Trať bude zdá stejná jako loni?

Martin Šonka: Trať je v podstatě stejná jako vloni, na konci akorát přidali jeden pullup. Brány se možná trochu posunuly, ale to je v rozmezí několika metrů, takže by to neměly být žádné velké změny.

Petr Kopfstein: Přibyla jedna zatáčka, tak budou časy o něco pomalejší, ale o to bude závod zajímavější. Právě v tom posledním manévru totiž může člověk vyhrát i prohrát.

Trať v Kazani pro rok 2019Zoom gallery
Trať v Kazani pro rok 2019

» Závodní program v Kazani začíná sobotní kvalifikací (15:00 h), ve které si mohou piloti od této sezony nově vyletět body do celkového pořadí šampionátu. Nedělní závod pak startuje ve 13:00 h. Celý program můžete sledovat v přímém přenosu na www.redbullairrace.com. ČT Sport vysílá nedělní závod od 14:25 h.

Měli jste v dlouhém období od Abu Dhabi příležitost letadlo ladit? Jak jste ostatně strávili ten dlouhý čas bez Air Race?

Martin Šonka: Měli jsme letadlo doma a samořejmě jsme na něm pracovali. O žádné velké změny ale nešlo, snažili jsme se spíše vše vyladit a optimálně nastavit tak, aby to zkrátka správně fungovalo. Jinak se nám po Air Race samozřejmě stýskalo. Ta pauza byla opravdu dlouhá. Nicméně tím, že začala akrobatická sezóna, tak jsem si na nevytíženost nemohl stěžovat. Odlétal jsem celkem dost exhibic, měli jsme Red Bull Air Race Demo v Pardubicích, které podle mě dopadlo fantasticky a snad se lidem líbilo. Ohlasy zatím byly jen pozitivní. K tomu mnoho dalších povinností, které si musíme jako tým plnit. Takže rozhodně jsme nelenili... :)

Kalendář závodů

Pořadí Datum Místo Výsledky
1.  8. - 9. 2. Abu Dhabi, SAE 1. Muroya, 2. Šonka, 3. Goulian
2.  -  - Závod se nekonal
3. 15. - 16. 6. Kazaň, Rusko 
4. 13. - 14. 7.Balaton, Maďarsko 
5. 7. - 8. 8.Chiba, Japonsko 


Petr Kopfstein: Na jednu stranu byla dlouhá pauza trochu frustrující, chtěl jsem být na závodních tratích co nejdřív… Ale k letadlu jsme se dostali, a i když jsme provedli nějaké testovací lety, stejně se nemůžu dočkat atmosféry ostrého soutěžního letu, kdy nám na místě fandí tisíce diváků. Na druhou stranu mít tolik času na přípravu letadla je neobvyklé a my ho samozřejmě využili k testování a vývoji. Závod se ale blíží a konkurence je nabitá, takže konkrétní změny bych si raději nechal pro sebe… Snad jen tolik, že se nám podařilo zaběhnout motor i otestovat nové modifikace a že letadlo je nyní přesně v takovém stavu, v jakém jsme si ho přáli mít.

Jsem taky moc rád, že naši příznivci mohli zažít náš sport během ukázky v Pardubicích, to byla skvělá akce. Jak jsem říkal už mnohokrát, česká fanouškovská základna patří k té nejsilnější na světě a Pardubice to jen dokázaly.


Připomeňte si únorový závod v Abu Dhabi. 

Zasáhlo do vaší motivace rozhodnutí o skončení Air Race?

Martin Šonka: Na to při závodě vůbec nejde myslet. Jsme tady a závodíme, motivace je pořád stejná. S tím vůbec není problém. Jakmile sednu do letadla, chci vyhrát, proto to děláme. Věci, které se dějí kolem, bohužel těžko ovlivníme. Ale hlavně platí, že na to bude čas až po závodě.

Rusko 2019

Přes Kazaň vedla i nedávná expedice Flying Revue Rusko 2019.
Vše o ní se dozvíte zde.

Datum: 26.5. – 8. 6. 2019

Trasa: Příbram – Mazury – Pskov – Orlovka – Moskva – Čeboksary – Jekatěrinburg – Ufa – Kazaň – Samara – Saratov - Volgograd – Volgodonsk- Piatigorsk – Krasnodar – Constanta – Tuzla - Bukurešť – Arad – Budapešť - Vöslau – Příbram

Průběh: odlet z Příbrami přes Polsko a Litvu do Lotyšska: 26. 5. Vstup do Ruska: 27. 5. Návrat na LKPM: 8. 6.

Kvantifikace: Cca 14 dní, 10 000 km, 50 letových hodin a 20 letišť (vše prvopřistání)

Tracking: SPOT, Trexee

On-line poloha na mapě: Ano

Média: 360° kamera, fotoaparát, iPhone

Letadlo: Dynamic WT-9, OK-LEX

Posádka: Jiří Pruša

Web: Rusko 2019

Petr Kopfstein: Věřím, že se konec šampionátu na atmosféře posledních závodů nijak nepodepíše. Všichni piloti jsou profesionálové a dál budou létat na nejvyšší možné úrovni, takže závody odlétáme s naším týmem v plném nasazení. Žádný úsporný mód se nechystá. Do Ruska jedeme v plné zbroji a dáme do závodu všechno!

Jak rozhodnutí s odstupem vnímáte? Mluvil s vámi někdo z vedení Air Race už osobně?

Martin Šonka: Zatím máme pouze ty stejné informace, jako v době, kdy konec oznámili. Tedy žádné novinky nemáme. Máme tu naplánovaný nějaký meeting, tak uvidíme, zda se něco nového dozvíme.

Petr Kopfstein: Spíš než smutek cítím vděčnost. Vážím si všech zážitků, zkušeností a přátel, které jsem díky šampionátu poznal. Závody Air Race pro mě byly splněným snem. O to víc si vážím všeho, co mi přinesly. A za to patří Red Bullu obrovské poděkování.

Je nějaké světlo na konci tunelu, nebo je ještě příliš brzy?

Martin Šonka: Můžeme jen doufat. Bylo by krásné, kdyby se Air Race podařilo nějakým způsobem zachránit. Sami jsme zvědaví, co se bude dít. Znovu říkám, že nic nového nevíme. Teď je ale potřeba soustředit se především na závod.

Tak jako tak, určitě jste přemýšleli o dalším leteckém životě. Můžete čtenářům FR prozradit alespoň rámcově plány na příští rok?

Martin Šonka: Samozřejmě po té zprávě o konci air race se člověku honí hlavou spoustu věcí, rozhodně je ale ještě předčasné cokoliv říkat. Jisté je pouze to, že budu dál létat akrobacii. Co bude dál, se teprve uvidí. 

Děkuji a držíme palce! 

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Aktuality > Letecký sport > V Kazani máme ambice nejvyšší, bez ohledu na budoucnost Air Race, říkají oba čeští piloti RBAR
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 >
 
 
.

Exkurze s FR:

FR 4/2019: V prodeji!



Exkurze CATC Praha:

CIDNA 2019: Už brzy!

Letecká angličtina            Aplikace pro piloty:


            » Vše o VFR Communication »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:

           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 21.07.1947 se stalo...
21.07.1947
František Vnuk zalétal první prototyp letounu Aero Ae-45 označený Ae.45.1 (OK-BCA).
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Choceň (LKCHOC) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345