Zálet Lockheedu XP-38 Lightning

29.1.2023

27. ledna roku 1938 uskutečnil nadporučík Benjamin Scovill Kelsey první let prototypu letounu Lockheed XP-38 Lightning, sériového čísla 37-457. Stalo se tak na letišti March Field v Kalifornii.

Jeden z letounů YP-38A třináctikusové předprodukční série / Foto: USAF
Jeden z letounů YP-38A třináctikusové předprodukční série / Foto: USAF

Nejednalo se však toho dne o žádný úspěch, protože zkušební let byl velmi krátký. Ihned po startu totiž Kelsey pocítil silné vibrace v draku letadla. Později se ukázalo, že tři ze čtyř táhel klapek selhaly, takže klapky byly nepoužitelné. Po návratu na March Field přistával Kelsey ve velmi vysoké rychlosti a s letounem nataženým s úhlem 18°. Ocas letounu se díky tomu dostal do kontaktu s povrchem dráhy, ale poškození bylo malé a jak problém s klapkami, tak oprava ocasních ploch byly rychle vyřešeny.

Lockheed XP-38 na letišti March Field / Foto:SDASM
Lockheed XP-38 na letišti March Field / Foto:SDASM

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Prototyp XP- 38 byl postaven v továrně společnosti Lockheed v Burbanku v Kalifornii. V noci z 31. prosince 1938 na 1. ledna 1939 byl v rozloženém stavu pomocí tří nákladních automobilů převezen na letiště March Field. Po příjezdu na místo byly jednotlivé celky smontovány techniky společnosti Lockheed, kteří pracovali za přísných bezpečnostních opatření. Pozemní zkoušky a příprava na let trvaly až posledního lednového týdne, kdy byl uskutečněn již zmíněný, nepříliš úspěšný zálet.

Lockheed XP-38 před prvním letem / Foto:SDASM
Lockheed XP-38 před prvním letem / Foto:SDASM

Po ukončení oprav se rozejel zkušební program, ale jak se ukázalo, XP-38 rozhodně nebyl šťastným letounem. Byl totiž velmi brzy znovu, a tentokráte neopravitelně, poškozen. Stalo se tak 11. února 1939 při přiblížení k letišti Mitchel Field v New Yorku, kdy došlo ke vzniku námrazy v karburátorech obou motorů a pilot, kterým byl opět nadporučík Kelsey, nedokázal s nedostatečným výkonem motorů dotáhnout stroj až na letiště. I tentokráte si však dokázal poradit a s trochou štěstí nouzově přistál na golfovém hřišti. Z havárie vyvázl nezraněn. XP-38 dopadl o poznání hůře a tak ve zkušebním programu pokračovaly nakonec letouny YP-38A z třináctikusové předsériové produkce.

Čelní pohled na XP-38 / Foto:SDASM
Čelní pohled na XP-38 / Foto:SDASM

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

P-38 Lightning se posléze stal jedním z nejúspěšnějších bojových letounů druhé světové války. Do konce války vyrobila společnost Lockheed 10 037 Lightningů mnoha verzí.

Zastavme se však u snad nepříliš známého pilota obou zmiňovaných letů. Jeho význam pro letectvo Spojených států byl totiž poměrně zásadní. Benjamin Scovill Kelsey (9. března 1906 - 3. března 1981) byl totiž rovněž zkušeným leteckým inženýrem. U americké armády měl na starost vývoj nových amerických stíhacích projektů a pomohl armádnímu letectvu Spojených států amerických přinést úspěch ve druhé světové válce tím, že inicioval a podporoval výrobu inovativních konstrukcí stíhacích letounů. Rovněž se snažil zvyšovat výrobu amerických stíhaček, aby jejich počty vyhovovaly potřebám nadcházející války.

Nadporučík Benjamin Scovill Kelsey (pozdější brigádní generál) po letu v druhém sériovém Curtissu P-36A / Foto: USAF
Nadporučík Benjamin Scovill Kelsey (pozdější brigádní generál) po letu v druhém sériovém Curtissu P-36A / Foto: USAF

Kelsey byl spoluautorem technických specifikací, které vedly k vývoji letounů P-39 Airacobra a P-38 Lightning. Obešel tehdejší nesmyslná omezení předpisů amerického armádního sboru a inicioval vývoj odhazovacích přídavných nádrží pro americké stíhačky. Kelsey byl rovněž hnací silou programu výzkumu pokročilých leteckých profilů, který nakonec přinesl své ovoce při návrhu křídla úspěšného stíhacího letounu P-51 Mustang.

Po válce Kelsey nadále působil v americkém letectvu, kde mimo jiné dohlížel na meteorologické operace, personál a materiál. Byl rovněž důležitým členem výboru, který schválil a financoval raketový letoun North American X-15.

Text: Michal Beran

banner_fr_300x300_videobanka_cz_fin.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Zálet Lockheedu XP-38 Lightning
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: