Chraňme si svůj sluch

21.12.2014

Každý pilot ví, kolik faktorů má vliv na pozitivní výsledek letu. Jedním z těch významných je sluchem vnímaný zvuk. A právě o vlivu hluku na člověka – pilota – a zejména o jeho eliminaci se dočtete v následujících řádcích.

Víme, že konečná fáze letu je kritická, protože se zde potkávají vysoké nároky na přiblížení a přistání spolu s vysokým stupněm únavy, zejména u delších letů. K pohodlí letu, resp. nízkému zatížení pilotů za letu a s tím související únavou, přispívá mimo jiné sluchem vnímaný zvuk. Zvuk o nepravidelné frekvenci se nazývá hluk, je definován jako nepříjemný, vyrušující nebo jinak nežádoucí zvuk. Díky dnešní elektronice a hlavně novým digitálním adaptivním technologiím je možné velice lehce nepříjemný hluk na palubě letadla v podstatě úplně eliminovat a díky možnosti připojení MP3 přehrávačů dokonce zpříjemnit.

Krátce k teorii zvuku a hluku

Zvuk je definován jako kmitavý pohyb molekul v médiu, vyvolávající sluchový vjem. Má vlnový charakter, přičemž slyšitelné spektrum sahá od 16Hz po 20kHz. Naše ucho je nejcitlivější na zvuky v intervalu 700Hz až 6kHz. Zvuky o nízkém nebo naopak vysokém kmitočtu vnímáme méně. Hluk definujeme jako zvuky, které jsou pro člověka nežádoucí, nepříjemné, rušivé nebo i škodlivé. Má především zdravotní a psychické důsledky. Hladina hluku se měří v dB a jeho škála je 0–140 dB. Hluk v letadlech je nestacionární, mění se v intenzitě i složení. Jeho zdroji jsou pohonná jednotka, aerodynamické proudění kolem letadla, rádiová korespondence, klimatizace a případně supersonický třesk. Člověk je vůči působení hluku relativně odolný, ale hranice tolerance je v letectví běžně překračována. Vysoká hluková zátěž přímo ovlivňuje činnost srdce, oběhového a nervového systému atd. Způsobuje útlum centrálního nervového systému, poruchy paměti, bolesti hlavy a v konečném důsledku již zmiňovanou únavu. Poškodit ucho už může hluk kolem 80dB, čemuž se blíží intenzita hlasitého hovoru. Z toho je jasně vidět, že nás zatěžuje většina zvuků každodenního života.

Mýty o hluku

  • Co neslyším, to mi neublíží
  • Pokud si na hluk lze zvyknout, nemůže na něm být nic špatného
  • Jedině hlasitý zvuk může být hlukem

Účinky hluku

  • poškození sluchu
  • ztížení komunikace
  • rušení spánku
  • poruchy duševního zdraví
  • snížení pracovního výkonu
  • změny sociálního chování a emocionálních reakcí

Metody snižování hluku

Způsoby používané při boji s hlukem je možné rozdělit na tři základní druhy: Pomůcky, které se zasouvají do zvukovodu, použitelné do 100 dB(A), nepoužitelné však v oblasti letectví. Pomůcky chránící celé vnější ucho do 100 až 120 dB(A), jinak nazývané sluchátka nebo náhlavní soupravy, a nakonec pomůcky chránící celou lebku, vhodné pro hladiny nad 120 dB(A), kam můžeme zařadit v oblasti letectví například helmy používané u vrtulníků. Volba ochranné pomůcky je závislá na frekvenčním složení hluku a na povaze práce. V zásadě platí, že tyto osobní pomůcky jsou málo účinné v oblasti nízkých kmitočtů.

.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345