Létající taxi pro každého přestává být snem. Aerotaxi Lilium Jet si zavoláte smartphonem

5.5.2017

Lilium Jet, možná už ne tak vzdálená budoucnost  individuální dopravy. Obr. Lilium Aviation Lilium Jet, možná už ne tak vzdálená budoucnost  individuální dopravy. Obr. Lilium Aviation
Lilium Jet, možná už ne tak vzdálená budoucnost individuální dopravy. Obr. Lilium Aviation
Lilium Jet, možná už ne tak vzdálená budoucnost  individuální dopravy. Obr. Lilium Aviation Lilium Jet, možná už ne tak vzdálená budoucnost  individuální dopravy. Obr. Lilium Aviation
Lilium Jet, možná už ne tak vzdálená budoucnost individuální dopravy. Obr. Lilium Aviation
Lilium Jet, možná už ne tak vzdálená budoucnost  individuální dopravy. Obr. Lilium Aviation Lilium Jet, možná už ne tak vzdálená budoucnost  individuální dopravy. Obr. Lilium Aviation
Lilium Jet, možná už ne tak vzdálená budoucnost individuální dopravy. Obr. Lilium Aviation
Lilium Jet, možná už ne tak vzdálená budoucnost  individuální dopravy. Obr. Lilium Aviation Lilium Jet, možná už ne tak vzdálená budoucnost  individuální dopravy. Obr. Lilium Aviation
Lilium Jet, možná už ne tak vzdálená budoucnost individuální dopravy. Obr. Lilium Aviation
Pětimístná verze Lilium Jet. Obr. Lilium Aviation Pětimístná verze Lilium Jet. Obr. Lilium Aviation
Pětimístná verze Lilium Jet. Obr. Lilium Aviation
Pětimístná verze Lilium Jet. Obr. Lilium Aviation
Pětimístná verze Lilium Jet. Obr. Lilium Aviation
Práce na prototypu. Obr. Lilium Aviation
Práce na prototypu. Obr. Lilium Aviation
Lilium Jet pohání 36 elektromotorů, které podle natočení pohánějí letoun buď vzhůru nebo vpřed. Obr. Lilium Aviation
Lilium Jet pohání 36 elektromotorů, které podle natočení pohánějí letoun buď vzhůru nebo vpřed. Obr. Lilium Aviation
Lilium Jet, možná už ne tak vzdálená budoucnost individuální dopravy. Obr. Lilium Aviation
Lilium Jet, stříbrná verze. Obr. Lilium Aviation
Lilium Jet, stříbrná verze. Obr. Lilium Aviation
Bořní pohled na vejčité aerotaxi Lilium Aviation. Obr. Lilium Aviation
Bořní pohled na vejčité aerotaxi Lilium Aviation. Obr. Lilium Aviation
Aplikace Lilium umožní aeroaxi Lilium Jet používat komukoli. Obr. Lilium Aviation
Aplikace Lilium umožní aeroaxi Lilium Jet používat komukoli. Obr. Lilium Aviation
Takhle by to mohlo vypadat. Na JFK vzduchem a přímo namísto kodrcání přecpanými ulicemi města. Obr. Lilium Aviation
Takhle by to mohlo vypadat. Na JFK vzduchem a přímo namísto kodrcání přecpanými ulicemi města. Obr. Lilium Aviation
Běh času ve vývoji Lilium Jet. Obr. Lilium Aviation
Běh času ve vývoji Lilium Jet. Obr. Lilium Aviation

Budoucnost   Další vizionářský letecký projekt nabývá reálných obrysů. Plně elektrický letoun Lilium Jet startuje i přistává jako vrtulník, samotný let u něj ale probíhá jako u letadla. Létá až 300 km/h, přitom neprodukuje žádné emise. 

První úspěšný, zatím bezpilotní let Lilium Jet proběhl koncem dubna poblíž Mnichova. Stroj už absoloval i řadu přísných letových zkoušek a jeho autoři tvrdí, že se v leteckém provozu objeví do roku 2025. "Abychom se dostali do tohoto bodu, museli jsme vyřešit jedny z nejnáročnějších technických problémů v letecké dopravě," říká spoluzakladatel a CEO německého start-upu Lilium Aviation Daniel Wiegand. "Zkoušky prokázaly, že ve vzduchu vše funguje tak, jak jsme si na zemi představovali a předsevzali." Další testy už s pilotem plánuje LA na rok 2019.


Lilium Jet, první let. Mnichov, 20. dubna 2017

Tvůrci používají technologii VTOL (vertical take-off and landing), díky níž stroj startuje vertikálně jako vrtulník, za letu ale vztlak vytváří křídla jako u běžného letadla, nikoli rotor jako u vrtulníku. Letoun vejčitého tvaru pohání 24 malých elektromotorů  umístěných na spodní straně křídel a dalších 12 motorů v přední části letadla po obou stranách kabiny. Motory, jež napájí lithium-iontové baterie, se po vzletu otočí z vertikálního do horizontálního směru a mohou tak letounu udílet dopřený tah.

Prototyp letounu je dvoumístný, do provozu ale chtějí vývojáři v Lilium Aviation za osm let poslat verzi pětimístnou. Při maximální cestovní rychlosti 300 km/h může letadlo letět zhruba hodinu, na jedno nabití tak uletí kolem tří set kilometrů. A protože k přistání mu stačí takřka jakákoli rozumně zpevněná plocha, může svou kapacitu pro dolet využít na maximum - pilotovi odpadá nutnost rozhodování, na které letiště ještě se zbývající zásobou energie dokáže doletět. Především však - technicky vzato - dopraví klienta takřka kamkoli. 

Lilium Aviation si totiž od letounu slibuje změnu pohledu na individuální dopravu. Kromě technického vizionářství přichází u svého aerotaxi s v letectví dosud nevídanou představou sdílené dopravy podobně jako to už dnes funguje v pozemní dopravě ve službě Uber. Prostřednictvím aplikace ve svém smartphonu si objednáte nejbližší stroj, jenž vás vyzvedne právě tam, kde se právě nacházíte, třeba před školou, kanceláří či u vás na zahradě a dopraví vás opět kamkoli, například na letiště. Technicky to možné je, jak na současný technologický vývoj zareaguje legislativa, to se teprve ukáže. 

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg

 

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Létající taxi pro každého přestává být snem. Aerotaxi Lilium Jet si zavoláte smartphonem
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »