21.8.2020
Počátky La Société Antoinette

![]()
Letoun Gastambide-Mengin II ve své finální podobě
21.8.1908
První úspěšný let jednoplošníku na uzavřené trati
Pionýrské období aviatiky bylo krásným obdobím hledání cest. Na
nebe se vydávaly (a z nebe padaly) letecké konstrukce nejrůznějších
typů. Průkopníci aviatiky se předháněli v překonávání nových a
stále obtížnějších met. A v záplavě novinek v nadšeném tisku téměř
zapadla zpráva z 21. srpna. V Issy-les-Moulineaux provedl letoun
Antoinette II první let po uzavřené dráze uskutečněný
jednoplošníkem. Leon Levavasseur mohl slavit.

![]()
Leon Levavasseur
Na počátku příběhu společnosti Antoinette stáli dva inženýři
podnikající do té doby v oblasti výroby a využití elektrického
proudu. Leon Levavasseur zběhl ze studií umění, aby se mohl věnovat
studiu elektřiny a později spalovacích motorů, Jules Gastambide byl
zase uznávaným odborníkem v oblasti budování elektráren a v době,
kdy se oba pánové poznali, už i zámožným majitele elektráren ve
Francii a Alžírsku. V roce 1902 trávil Levavasseur společnou
dovolenou s Gastambidem a jeho rodinou, a na ní svému příteli
předložil plán na vstup do oblasti aviatiky. Gastambid souhlasil,
ale považoval za nutné nejprve vyvinout vhodný motor, neboť v té
době ještě žádné letadlo neletělo.Výsledkem se stal podnik
pojmenovaný Antoinette po Gastambidově dceři, jejíž otec celou
záležitost financoval. Ještě v témže roce 28. srpna Levavasseur
zažádal tajně o patent na koncept osmiválcového vidlicového motoru.
Žádost se stala veřejnou o rok později a 30. září 1904 byl patent
udělen. Motory zkonstruované Levavasseurem byly úspěšné, ale jméno
Antoinette spojené s jeho prací se na veřejnosti objevilo až v roce
1905, kdy společnost zkonstruovala řadu sportovních rychlých
člunů, které se velmi úspěšně účastnily závodů právě pod tímto
jménem.

![]()
Letoun Gastambide-Mengin ve své původní podobě
O rok později se La Société Antoinette stala akciovou
společností s Gastambidem v roli prezidenta společnosti a
Levavasseurem na pozici technického ředitele. Průkopník aviatiky
Louis Bleritot se stal jeho zástupcem. Společnost se v té době
primárně soustředila na vývoj a prodej leteckých motorů. Poháněly
například letoun Santos-Dumont 14bis, helikoptéru Paula Cornua,
nebo letoun Voisin upravený Henri Farmanem, se kterým pak Farman
provedl v lednu 1908 první let po uzavřené dráze delší než 1
kilometr.
Levavasseur však chtěl společnost etablovat i jako výrobce letadel.
S konstrukcí jednoplošníku experimentoval už od roku 1906, ale
úspěchu se dobral až na přelomu let 1907 a 1908, kdy podle jeho
návrhu postavil Gabriel Mengin jednoplošník zprvu označovaný jako
Gastambide-Mengin. Poháněl ho (jak jinak) vidlicový osmiválec
Antoinette o výkonu 50 koní a v dobovém tisku upoutal zpočátku
především složitým uspořádáním podvozku. Letoun letěl poprvé 8.
února 1908, poté 14. února, a zachovalo se kupodivu i jméno pilota,
kterým měl být jistý Boyer. Poté se Levavasseur s Menginem pustili
do řady úprav, během nichž letoun měnil své jméno postupně na
Gastambide-Mengin I, pak Gastambide-Mengin II a nakonec ve
své poslední verzi Antoinette II. A v této podobě uskutečnil také
21. srpna svůj historický let v Issy-les-Moulineaux, jednom z
tehdejších aviatických center. To už nesl řadu konstrukčních znaků
pozdějších verzí letounů Antoinette, včetně charakteristických
trojúhelníkovitých křidélek, zavěšených na odtokové hraně
křídel.

![]()
Mechanický letecký simulátor systému Antoinette
Je zajímavé, že někdy v této době zřejmě rozeznal potenciál
Levavasseurovy konstrukce i Louis Bleriot, který se ze své pozice
ve firmě pokusil Gastambidovi a Levavasseurovi rozmluvit jejich
záměr stavět letadla, bezpochyby proto, že se obával značné
konkurence. Když se mu to nepodařilo, společnost La Société
Antoinette opustil.

![]()
Inzerát společnosti Antoinette zhruba z roku 1907 ilustrující nízkou hmotnost jejich V16 motoru o výkonu 100hp

![]()
Letoun Antoinette VII s motorem V16 o výkonu 100hp na Salon de l’Aeronautique v roce 1909
V následujícím roce už oba podnikatelé založili ve spolupráci s
francouzskou armádou aviatické centrum blízko Mourmellon-Le-Grand,
které bylo dokonce vybaveno prvním leteckým „simulátorem“
společnosti Antoinette. Jedním z prvních žáků se stal dobrodruh
Hubert Latham, muž s nepochybným talentem pro létání, který se
rychle stal ve škole šéfinstruktorem. Mezi jeho žáky patřila
například i Marie Marvingt, která se posléze stala první ženou,
která za řízením bombardéru absolvovala bojový let, ale proslula
především v roli průkopnice využití letadel pro leteckou záchrannou
a zdravotnickou službu.

![]()
Dobová pohlednice Huberta Lathama s letounem Antoinette
Hubert Latham sám se do dějin zapsal mimo jiné dvěma neúspěšnými pokusy o přelet Lamanšského průlivu. A i když v souboji o cenu listu Daily Mail ho překonal Louis Bleriot, Latham proslavil letouny Antoinette svými výkony v řadě leteckých mítinků v následujících létech. Ale o tom zase někdy příště.
Text: Michal Beran
michal.beran@flying-revue.cz



Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »