Létající hasiči

21.12.2014

Říkáte si, že vidět Boeing 747 Jumbo nebo Il-76 plné vody se vám podaří pouze na snímcích po nouzovém přistání na vodní hladině? Omyl, i takto velká letadla byla upravena do podoby létajících cisteren pro hašení rozsáhlých požárů. Pojďme se dnes podívat blíže na leteckou výzbroj hasičů Spojených států, Kanady a Ruska.

Historie leteckého hašení trvá již více než šedesát let a není divu, že největšího pokroku bylo dosaženo v zemích s jednak úspěšným a rozvinutým leteckým průmyslem a jednak s rozlehlými lesnatými porosty, přímo volajícími po hašení ze vzduchu, tedy v Rusku a v USA. Služba leteckých hasičů na všech kontinentech může mít romantický nádech (viděli jste Spielbergův film „Always“?), ale především je nebezpečnou a namáhavou dřinou, skutečným válečným létáním v době míru.

Americké počátky

Mezi americké průkopníky zdolávání požárů za pomoci letecké techniky patří hasičské sbory z Floridy a Kalifornie. V padesátých letech poprvé použily lehké vrtulníky Bell H-13 k přepravě hasičů do místa zásahu. Malý stroj, čtenářům jistě známý ze seriálu M.A.S.H., uvezl pouze jednoho hasiče ve speciálním oděvu. Cílem letu bylo zejména sledování požáru a určení směru jeho šíření, často také položení výbušnin pro hašení odstřelem. Nedlouho po těchto pokusech vznikl v USA program Cal Fire, který dodnes sdružuje naprostou většinu amerických hasičských letek bez ohledu na jejich strukturu. Mezi první typy, masově zařazené k americkým hasicím jednotkám, patřily obyčejné zemědělské práškovací letouny. Kapacita jejich nádrží o objemu 700 až 1000 litrů ale pochopitelně neumožňovala bojovat s požárem na sto a více hektarech. Proto se hasiči koncem padesátých let minulého století obrátili na US Army, US Air Force a US Navy s prosbou o darování nepotřebné techniky. Po vyřazení od US Navy a USAF získaly hasicí společnosti řadu bývalých bojových letounů, od původně torpédových Grummanů Avenger, přes dvoumotorové A-26 a Cataliny až po obří Marsy, které po přestavbě pojaly až 27 300 litrů hasiva. Menší nádrž na 9000 litrů vody získal i další typ vyřazený od US Navy, námořní hlídkový dvoumotorový Lockheed P-2 Neptune. Dnes rozšířené Neptuny postupně nahrazuje jejich následovník, čtyřmotorový Lockheed P-3 Orion s vnitřním tankem o objemu 10 000 litrů.

Mezi nejstarší dnes provozované typy patří čtyřmotorový pístový dopravní letoun Douglas DC-6. Spodní část jeho trupu zabírá 8000litrová nádrž na vodu, do které lze přidat ještě 500 kg chemického smáčedla, dále slouží dva vývojoví následovníci DC-7 se shodným tankem.

.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345