Létající hasiči

21.12.2014

Říkáte si, že vidět Boeing 747 Jumbo nebo Il-76 plné vody se vám podaří pouze na snímcích po nouzovém přistání na vodní hladině? Omyl, i takto velká letadla byla upravena do podoby létajících cisteren pro hašení rozsáhlých požárů. Pojďme se dnes podívat blíže na leteckou výzbroj hasičů Spojených států, Kanady a Ruska.

Historie leteckého hašení trvá již více než šedesát let a není divu, že největšího pokroku bylo dosaženo v zemích s jednak úspěšným a rozvinutým leteckým průmyslem a jednak s rozlehlými lesnatými porosty, přímo volajícími po hašení ze vzduchu, tedy v Rusku a v USA. Služba leteckých hasičů na všech kontinentech může mít romantický nádech (viděli jste Spielbergův film „Always“?), ale především je nebezpečnou a namáhavou dřinou, skutečným válečným létáním v době míru.

Americké počátky

Mezi americké průkopníky zdolávání požárů za pomoci letecké techniky patří hasičské sbory z Floridy a Kalifornie. V padesátých letech poprvé použily lehké vrtulníky Bell H-13 k přepravě hasičů do místa zásahu. Malý stroj, čtenářům jistě známý ze seriálu M.A.S.H., uvezl pouze jednoho hasiče ve speciálním oděvu. Cílem letu bylo zejména sledování požáru a určení směru jeho šíření, často také položení výbušnin pro hašení odstřelem. Nedlouho po těchto pokusech vznikl v USA program Cal Fire, který dodnes sdružuje naprostou většinu amerických hasičských letek bez ohledu na jejich strukturu. Mezi první typy, masově zařazené k americkým hasicím jednotkám, patřily obyčejné zemědělské práškovací letouny. Kapacita jejich nádrží o objemu 700 až 1000 litrů ale pochopitelně neumožňovala bojovat s požárem na sto a více hektarech. Proto se hasiči koncem padesátých let minulého století obrátili na US Army, US Air Force a US Navy s prosbou o darování nepotřebné techniky. Po vyřazení od US Navy a USAF získaly hasicí společnosti řadu bývalých bojových letounů, od původně torpédových Grummanů Avenger, přes dvoumotorové A-26 a Cataliny až po obří Marsy, které po přestavbě pojaly až 27 300 litrů hasiva. Menší nádrž na 9000 litrů vody získal i další typ vyřazený od US Navy, námořní hlídkový dvoumotorový Lockheed P-2 Neptune. Dnes rozšířené Neptuny postupně nahrazuje jejich následovník, čtyřmotorový Lockheed P-3 Orion s vnitřním tankem o objemu 10 000 litrů.

Mezi nejstarší dnes provozované typy patří čtyřmotorový pístový dopravní letoun Douglas DC-6. Spodní část jeho trupu zabírá 8000litrová nádrž na vodu, do které lze přidat ještě 500 kg chemického smáčedla, dále slouží dva vývojoví následovníci DC-7 se shodným tankem.

.
 

Co ještě nevíte o...:


O VFR Comm. vše v Power Pointu. 

CIDNA 2019: Už brzy!

FR 3/2019:

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Exkurze s FR:

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:


           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 18.06.1928 se stalo...
18.06.1928
Při pátrání po osádce vzducholodi Italia zmizel letoun Latham 47 a na jeho palubě legendární norský polárník Roald Amundsen a dalších pět polárníků.
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Plasy (LKPS) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345