Okřídlený lev má za sebou Filipíny, Japonsko a Rusko. Nyní přes Anchorage a Seattle dospěl do Chicaga

28.8.2018

Okřídlený lev má za sebou Filipíny, Japonsko a Rusko. Nyní přes Anchorage a Seattle dospěl do Chicaga

Mise Okřídlený lev   Český pilot Roman Kramařík už měsíc ukrajuje míle své mise Okřídlený lev, při níž chce jako první Čech absolvovat první sólo oblet Země v malém letadle. Zatím se mu to daří - přes Izrael, Indii, Japonsko, Čukotku a Aljašku dorazil v neděli do Chicaga. 

O průběhu cesty a svých zážitcích Roman Kramařík pravidelně informuje své příznivce na facebookovém profilu Okřídlený lev, kde také misi komentuje pro internetovou televizi Černá Kukla. 

Po startu z Nového Dillí v Indii český pilot zamířil svojí Cessnou 210N OK-TGM do Kalkaty (přistání na videu zde), předtím ho však napřízeň počasí přinutila divertovat na letiště v Nagpuru, kde jsme ho minule opustili. Další den už se let do Kalkaty podařil a odtud po načerpání paliva odletěl do Thajska. 

Zásek na vrtuli OK-TGM

V Thajsku Kramaříka čekalo nepříjemné překvapení. Na letišti v Pattaye musel absolvovat prohlídku letadla po padesáti letových hodinách. "Prohlídka proběhla bezvadně, vše bylo v pořádku až na to, že druhý den při předletové kontrole jsem objevil ošklivý zásek od kamene na vrtuli. S takovými záseky spousta letadel létá, ale mě čekalo několik úseků nad vodou, tak jsem zásek poměrně intenzívně řešil, protože zásek může přerůst do trhliny a když se odlomí i jen malý kousek vrtulového listu, motor dostane takové vibrace, že musí být okamžitě vypnut," líčí Kramařík.

Tohle riziko nechtěl pochopitelně podstoupit. "Chvíli to vypadalo na výměnu vrtule, nakonec mě ale samotná továrna přesvědčila o tom, že se jedná o zásek poměrně nevýznamný a že ho lze poměrně jednoduše opravit." Vyrazil tedy z Pattaye do asi 100 km vzdáleného Bangkoku, kde sehnal vše potřebné na opravu a vrtuli se mu skutečně podařilo opravit. 

» Přečtěte si také články: Roman Kramařík a jeho mise Okřídlený lev dospěli přes Blízký východ do Indie a Okřídlený lev odstartoval.

"Nakonec se mi výlet do Bangkoku i hodil, protože jsem sem stejně musel kvůli ruskému vízu, které jsem neočekávaně potřeboval." Oproti plánu totiž trasa Okřídleného lva vedla z Japonska do USA přes ruskou Čukotku. 

Filipíny

Ve čtvrtek 16. srpna 2018 (už za tmy) tak mohla Cessna 210N OK-TGM po delším letu nad Jihočínským mořem dosednout v Puerto Princessa na filipínském ostrově Palawan. "Musím říct, že to bylo moje nejhorší přistání - nejen na téhle misi, ale asi vůbec v životě. Podmínky sice na papíře vypadaly dobře, ale v blízkosti letiště byla bouřka, takže noc byla neustále ozařovaná blesky." Hlavní problém ale nastal při přiblížení. "Poté, co jsem zahájil konečnou fázi přiblížení a viděl letiště, to najednou zmizelo, protože jsem se ocitl v mraku. Naštěstí mrak skončil před výškou rozhodnutí a já mohl přistát. Ale byl jsem z toho pěkně vynervovaný," přiznává Roman Kramařík na facebooku.  

Západ slunce nad Jihočínským mořem. Foto: Roman KramaříkZoom gallery
Západ slunce nad Jihočínským mořem. Foto: Roman Kramařík

Z Palawanu cesta vedla dál přes Filípíny a Filipínské moře do Japonska. "Sice se tomu moři říká Filipínské moře, ve skutečnosti je to ale široširý Tichý oceán. Takže když vás tam počasí odřízne od přístupu k letištím, je před vámi jen obrovský kus planety, kde je jen voda." V oblasti byly navíc dvě aktivní tropické bouře. "Mezi ně jsem se musel vměstnat, když byla chvilička dobrého počasí." (Video z kokpitu.) Proto trasa vedla menší oklikou, tak, aby OK-TEGM mohl letět dobrým počasím mezi těmito dvěma tajfuny.

Japonsko

Podařilo se a Roman mohl přistát v japonské Okinawě. Tady mohl naplno vychutnat noční můru všech dálkových letců v určitých oblastech světa - drsnou byrokracii. "Po přistání začal úřednický kolotoč, chvíli to vypadalo, že na Okinawě budu muset několik dní zůstat," popisuje. To by bylo nemilé, protože se k Okinawě blížil jeden z tajfunů, kterému při letu z Filipín uletěl. 

Naštěstí vše dobře dopadlo, takže český pilot mohl hned druhý doletět až na sever Japonska, na ostrov Hokkaidó. "Tady jsem se díky dobrému počasí mohl doslova kochat pohledy z letadla a vzpomínat na početné české stopy, které v Japonsku jsou. Například na Atomový dóm od Jana Letzela v Hirošimě či  Nagano, které jsem míjel." Přistál v městečku Obihiró, kde je letiště, ze kterého se mohl odbavit na let mimo Japonsko. "Kvůli japonským úředním obstrukcím jsem tu musel jeden den zůstat, díky čemuž jsem následující úsek do ruského Magadanu letěl přesně 21. srpna," připomíná pro Česko tak stinné výročí. 

Přes Čukotku na Aljašku

Roman Kramařík v kokpitu Cessny 210N OK-TGM za letu nad Tichým oceánem.Zoom gallery
Roman Kramařík v kokpitu Cessny 210N OK-TGM za letu nad Tichým oceánem.

Let nad Ochotským mořem byl poměrně fádní, za celou dobu spatřil Kramařík jen jedinou loď. "To bylo poměrně depresivní - kvůli představě, jak dlouho by trvalo, než by pro mě nějaká loď v případě nouzového přistání na vodě dorazila." Po přeletu Ochotského moře přenocoval v dálně východním městě Magadan.

Start směr Čukotka, konkrétně do Agadyru, posledního města na asijské pevnině, zkomplikoval místní meteorolog, který se podle českého letce chtěl zřejmě pojistit, a tak v předpovědi uvedl pro oblast Agadyru výskyt bouřek.

"Problém je, že tam nejsou skoro žádná záložní letiště, respektive je tu jediné, ve dvě hodiny letu vzdálené ve vesnici Providenja. Nastudoval jsem proto i další zdroje a ukázalo se, že onen meteorolog byl příliš opatrný - nikdo jiný bouřky totiž nepředpovídal. Rozhodl jsem se proto letět přímo do Anadiru," líčí Kramařík a ukázalo se, že jeho odhad byl správný.

Před odletem z Agadyru musel absolvovat menší pohybově logistické cvičení. "U letadla na mě čekaly sudy paliva, ale nikdo, kdo by mi s nimi pomohl. Takže jsem musel jednou rukou držet hadici, druhou rukou pumpu a třetí rukou pumpovat. No, nakonec se mi podařilo palivo do letadla dostat a mohl jsem vyrazit na Aljašku," směje se.

Při přeletu Beringova moře měl menší problém s námrazou, ale po vystoupání do vyšší letové hladiny problém pominul, a tak ve čtvrtek 23. srpna 2018 mohl přistát v Anchorage na Aljašce.

Let z Anchorage do Seattlu na trackeru Google. Zdroj: Google mapsZoom gallery
Let z Anchorage do Seattlu na trackeru Google. Zdroj: Google maps
  Trasa Seattle - Chicago, kde Roman Kramařík přistál v pondělí 26. srpna 2018. Zdroj: Google mapsZoom gallery
Trasa Seattle - Chicago, kde Roman Kramařík přistál v pondělí 26. srpna 2018. Zdroj: Google maps

Odsud zamířil do Seattlu a zatím poslední záznam na trackeru ukazuje nedělní přistání na Chicago Executive Airport na severu Spojených států. 

Roman Kramařík by si svým letem chtěl nejen splnit svůj dlouholetý sen, ale rovněž chce připomenout letošní 100. výročí založení republiky a zaměřit se na stopy, které svými činy zanechali naši krajané v zahraničí.

Někdejšího mistra republiky v letecké akrobacii v kategorii Sportsman inspirovala k sólo letu kolem světa i známá cesta Jana Antonína Bati kolem světa na palubě letounů Lockheed Electra. On sám absolvuje cestu s jednomotorovým strojem Cessna 210N s imatrikulací OK-TGM.

Při své cestě přeletí český pilot tři kontinenty a tři oceány a stráví ve vzduchu na 200 letových hodin. Plánování cesty, které probíhalo za spolupráce se společností ABS Jets, nebylo jednoduchou záležitostí a trvalo několik měsíců. Původní plán se během letu musel měnit - z Asie do USA musel nakonec letět přes ruskou Kamčatku a Beringovo moře. 

Do Prahy se Roman Kramařík chce vrátit 8. září 2018. Přistát by měl na letišti Letňany, kde by jeho přistání mělo být součástí programu letošního Dne Letiště Letňany. 

- dvo -

logo_fr_transp.jpg

(zdroj)

Flying Revue > Aktuality > Všeobecné letectví > Okřídlený lev má za sebou Filipíny, Japonsko a Rusko. Nyní přes Anchorage a Seattle dospěl do Chicaga
.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345