První let hydroplánu

3.4.2022

28. března roku 1910 vzlétl francouzský letecký průkopník Henri Marie Léonce Fabre se svým Hydroavianem, prvním úspěšným hydroplánem v dějinách letectví, ze zálivu Étang de Berre nedaleko Marseille.

Hydravion Henri Fabreho během letu
Hydravion Henri Fabreho během letu

Henri Fabre se narodil 29. listopadu 1882 v prominentní rejdařské rodině v Marseille. Od mládí mu učarovalo nejen moře, ale především pokusy prvních leteckých průkopníků. Při studiu na jezuitské koleji se začal zabývat studiem hydrodynamiky, aerodynamiky a brzy svůj zájem rozšířil na studium konstrukcí letadel a navrhování tvarů vrtulí.

V roce 1909 začal se stavbou prvního prototypu hydroplánu. Jako první z průkopníků vodních letadel pochopil důležitost správného tvarování plováků a jejich návrhu věnoval mnoho času. Přes jejich relativní dokonalost však jeho první stroj nikdy nevzlétl, a to proto, že Fabre měl k dispozici motor o výkonu pouhých 25 koní. Nenechal se však odradit a postavil brzy nový stroj poháněný tehdy populárním sedmiválcovým rotačním motorem Gnôme Omega o 50 koní, opatřeným tlačnou vrtulí. Svůj výtvor nazval Hydravion.

Hydravion v Monaku v roce 1911
Hydravion v Monaku v roce 1911

Hydravion v Monaku v roce 1911 Henri Fabreho
Hydravion v Monaku v roce 1911 Henri Fabreho

Fabreův Hydravion pojmenovaný Le Canard (kachna) byl 8,45 m dlouhý stroj s rozpětím 14 metrů a výškou 3,70 metrů. Jeho prázdná hmotnost byla 380 kilogramů a vzletová 475 kilogramů.

Přestože Fabre neměl dosud s létáním žádné praktické zkušenosti, po řadě zkoušek s oběma svými stroji nakonec uspěl. První úspěšný start svého letadla z vody uskutečnil z hladiny zálivu Étang de Berre 28. března 1910. Toho dne uskutečnil celkem čtyři lety, první měřil 457 metrů, nejdelší z nich byl více než 600 metrů dlouhý. V následujících dnech prý dokázal urazit i vzdálenost kolem šesti kilometrů. V květnu však se svým Hydravionem havaroval a stroj byl poškozen. Znovu se Hydravion objevil během námořních závodů v Monaku v roce 1911, kde ho ovšem pilotoval Jean Bécue.

Hydravion Henri Fabreho
Hydravion Henri Fabreho

rozložený Hydravion se přepravoval na speciálním vozíku
rozložený Hydravion se přepravoval na speciálním vozíku

Po stránce letecké konstrukce nemohl Fabreův stroj v rychle se rozvíjejícím letectví příliš co nabídnout. Zcela jiná však byla situace s jeho skvěle navrženými lehkými plováky. Fabreho brzy po prvních letech kontaktovali Glenn Curtiss a Gabriel Voisin, kteří využili jeho konstrukci a techniku k vývoji vlastních hydroplánů.

Hydravion v Monaku v roce 1911
Hydravion v Monaku v roce 1911

Henri Fabre zemřel ve věku 101 let, jako jeden z posledních průkopníků letectví. Jeho Hadravion se zachoval až dodnes a je vystaven v Musée de l'air et de l'espace v Le Bourget.

Text: Michal Beran

 

Flying Revue > Články > Historie letectví > První let hydroplánu
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 


SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 05.10.1907 se stalo...
05.10.1907
Nulli Secundus (British Army Dirigible No 1), první britská vzducholoď poháněná motorem, uskutečnila let z Farnborough do Londýna za 3 hodiny a 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »