První let Lockheedu XP-80

9.1.2022

3. ledna roku 1944 se z dráhy zkušebního střediska na Muroc Army Air Field (pozdější Edwards AFB) vznesl poprvé do vzduchu prototyp proudového stíhacího stroje Lockheed XP-80 Shooting Star, který toho dne pilotoval zkušební pilotem Lockheedu Milo Garrett Burcham.

Prototyp XP-80 v konfiguraci pro první let Foto: Lockheed Martin Aeronautics
Prototyp XP-80 v konfiguraci pro první let Foto: Lockheed Martin Aeronautics

Lockheed XP-80 byl zkonstruován slavným Clarencem L. „Kellym“ Johnsonem a jeho nepočetným ale velmi schopným týmem spolupracovníků, kteří později vešli do dějin jako „Skunk Works“. Konstrukční práce započaly v reakci na požadavek  U.S. Army Air Corps zkonstruovat jednomotorový stíhací letoun poháněný proudovým motorem de Havilland Halford H.1B Goblin (stejný motor poháněl i britský de Havilland DH.100 Vampire F.1).

Lockheed_XP-80_Lulu Bell na základně Muroc AAF 8. ledna 1944 Foto: Lockheed Martin Aeronautics
Lockheed_XP-80_Lulu Bell na základně Muroc AAF 8. ledna 1944 Foto: Lockheed Martin Aeronautics

banner_special_b_meteo_2020_570x163.jpg

Společnosti Lockheed Aircraft Corporation byl tehdy udělen kontrakt, který vyžadoval, aby byl prototyp letounu připraven k záletu během neuvěřitelně krátkých 180 dnů.

Johnsonův tým se velké výzvy nezalekl a zkonstruoval elegantní letoun s přímými křídly a příďovým podvozkem. Kokpit prototypu byl nepřetlakovaný, ale to se mělo u sériových leotunů pochopitelně změnit.

Kelly Johnson_s maketou letounu Lockheed P-80 Foto: Lockheed Martin Aeronautics
Kelly Johnson_s maketou letounu Lockheed P-80 Foto: Lockheed Martin Aeronautics

XP-80 byl 9,9997 metrů dlouhý, s rozpětím 11,2998 metrů a výškou 3,1004 metru. Za zalétávacího pilota byl vybrán velmi zkušený testovací pilot Lockheedu Milo Burcham, známý především jako zalétávač dvoumotorových stíhacích P-38 Lightningů.

První let provedený 8. ledna 1944 byl velmi krátký (trval jen kolem pěti minut), ale drobné problémy, které Burchama přinutily k přistání, byly rychle odstraněny a prototyp se rychle vrátil k testovacím letům.

Lockheed XP-80 vystavený v National Air and Space Museum / Foto: NASM
Lockheed XP-80 vystavený v National Air and Space Museum / Foto: NASM

banner_knizni_edice_640x200_2.jpg

V březnu 1944 následovala objednávka na stavbu třinácti předsériových YP-80A (dostaly sériová čísla 44-83023 až 44-83035), první z nich vzlétl 13. září 1944 (druhý z nich, stroj se sériovým číslem 44-83024, byl dokončen jako prototyp průzkumného XF-14). Výsledky byly tak povzbudivé, že si jich americké letectvo postupně objednalo 5000 kusů. První stíhačku P-80A obdrželo americké válečné letectvo v únoru 1945. Stroje měly zpočátku motory J-33-GE-9 a J-33-GE-11, poté verze J-33-A-11 a J-33-A-17 s tahem 17,8 kN vyráběné v licenci u společnosti Allison. S koncem války byl kontrakt seškrtán na 917 strojů (nakonec bylo postaveno 677 strojů P-80A a fotoprůzkumných FP-80A). Výroba se znovu plně rozeběhla až za Korejské války a v dobách studené války, přičemž stroj byl postupně modernizován. Celkem bylo vyrobeno 6447 kusů.

Lockheed XP-80 Shooting Star 44-83020 v NASM / Foto: NASM
Lockheed XP-80 Shooting Star 44-83020 v NASM / Foto: NASM

Letoun Lockheed P-80 se stal však Burchamovi osudným. 20. října roku 1944 mu krátce po startu s třetím prototypem YP-80 z letiště Lockheedu v Burbanku zhasl motor díky závadě na hlavní palivové pumpě a při následné havárii Burchm zahynul.

XP-80 44-83020 sloužil řadu let k testovcím účelům a v roce 1949 byl věnován Smithsonovu Institutu. Dnes je součástí sbírek muzea National Air and Space Museum.

 

Text: Michal Beran

banner_fr_300x300_videobanka_cz_fin.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > První let Lockheedu XP-80
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: