Tisková zpráva z leteckého muzea Kunovice

2.7.2020

29. 6. 2020: Letecké muzeum v Kunovicích a Technické muzeum v Brně obohatily své sbírky novými exponáty.

Zatímco do Kunovic zamířila stíhačka, v Brně „přistane“ dopravní letoun 

Letecké muzeum v Kunovicích získalo z brněnského technického muzea takzvanou „šedivku“. Jde o stíhací letoun MiG-21 verze MF. Do Kunovic dorazil díky spolupráci s Technickým muzeem v Brně, a to výměnou za dopravní letoun L-410 verze A – ty mělo kunovické muzeum původně dva. Obě muzea spolupracují již delší dobu a na jaře letošního roku pak dostala tato kooperace oficiální podobu ve formě memoranda o vzájemné spolupráci. edivka.jpg

„Verze MF byla nejmodernější variantou MiGu-21 v československém letectvu. Jeden MiG-21 sice už v muzeu máme, ten je však naopak zástupcem jedné z nejstarších variant. Návštěvníci tak získají skvělou příležitost prohlédnout si, jak se ‚jednadvacítka’ během let proměnila. Navíc má tento letoun zajímavou minulost a účastnil se i několika neobvyklých akcí,“ okomentoval význam letadla pro expozici ředitel muzea Martin Hrabec. 

„Šedivky“ byly poslední várkou letounů MiG-21 MF dodaných do Československa a své jméno získaly díky charakteristickému světle šedému zbarvení. Deset z původních dvaceti dodaných „šedivek“ bylo po vstupu České republiky do NATO zmodernizováno na verzi MFN. Tato letadla pak strážila vzdušný prostor nad Českem až do roku 2005, kdy je nahradily švédské Gripeny. edivka_2.jpg

Technické muzeum v Brně výměnou získalo „čtyřistadesítku“, která je pro něj vítaným přírůstkem do sbírky. Žádné civilní dopravní letadlo v ní totiž až dosud nemělo. 

„L-410 s imatrikulací OK-ADO má pro nás unikátní hodnotu, neboť se jedná o L-410, která byla vůbec jako první představena široké veřejnosti právě v Brně. Stalo se tak na podzim 1971 v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu,“ vysvětluje náměstek ředitele Technického muzea v Brně Josef Večeřa. ok-ado.jpg

Na vystavení nových exponátů si ovšem návštěvníci obou muzeí budou muset ještě počkat. Nyní je oba čeká omlazující kúra. „Chceme, aby se našim návštěvníkům ‚šedivka‘ předvedla v tom nejlepším světle ještě v letošní sezoně, “ nastínil nejbližší budoucnost exponátu Hrabec. 

„Letoun L-410 nyní prochází náročným konzervátorsko-restaurátorským zásahem,“ doplňuje Večeřa. „Stroj během nich vrátíme do podoby a barev Československých aerolinií. Pro ně létal od roku 1976 do roku 1982.“ 

Informace o letounech: 

MiG-21 MF (5612), byl vyroben v sovětském leteckém závodu v Gorkém (dnes Nižném Novgorodu) v srpnu roku 1975 a v září téhož roku byl dodán do Československa. Nejdříve sloužil u hotovostní letky Protivzdušné obrany státu v Českých Budějovicích, odkud byl v červenci roku 1989 přesunut na základnu v Brně a poté do Mošnova, kde létal až do svého vyřazení v prosinci 1992. Od roku 1993 byl uložen na letišti v Plzni-Líních, později se stal exponátem Technického muzea v Brně. Za svou kariéru stroj nalétal 1135 hodin a absolvoval 1953 startů. Foto: https://www.muzeum-kunovice.cz/mikojan-gurevic-mig-21-mf-sedivka/ 

L-410 A Turbolet (OK-ADO) byl vyroben v roce 1971 v Kunovicích. Po veřejném představení na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně se jeho prvním provozovatelem stala společnost Slov-Air Bratislava. Po roce 1975 letoun provozovaly Československé aerolinie. Od roku 1982 až do svého vyřazení z provozu v roce 1993 stroj létal ve Slováckém aeroklubu Kunovice. Na jaře 1993 se stal exponátem Leteckého muzea v Kunovicích. Za svou leteckou kariéru stroj nalétal 8156 hodin a absolvoval 12 255 startů. Foto: https://www.muzeum-kunovice.cz/let-l-410-a-turbolet-ok-ado/ 

O Leteckém muzeu v Kunovicích: Letecké muzeum v Kunovicích je druhé nejstarší letecké muzeum v České republice, které najdete na jihovýchodní Moravě nedaleko Uherského Hradiště. Založeno bylo v roce 1970 a letos tak slaví 50 let. Od roku 2017 pak funguje jako pobočný spolek Slováckého aeroklubu Kunovice. Muzeum se soustředí na letadla československé a české výroby a na stroje, které působily v rámci česko- slovenského a českého letectva. https://www.muzeum-kunovice.cz/ 

O Technickém muzeu v Brně: Technické muzeum fungovalo v Brně již před druhou světovou válkou, ale jako samostatná instituce působí od roku 1961. Věnuje se dokumentování více než osmi desítek technických oborů. Technické muzeum v Brně je unikátní mj. tím, že spravuje šestici technických památek: areál československého opevnění v Šatově, kovárnu v Těšanech, Starou huť u Adamova, expozici hamernictví Šlakhamr ve Šlakhamrech, větrný mlýn v Kuželově a vodní mlýn ve Slupi. http://www.technicalmuseum.cz/ 


Máte-li zájem o další informace, fotografie či cokoliv dalšího
, obraťte se na vedoucího LMKU Martina Hrabce: 602 749 358,    www.muzeum-kunovice.cz  nebo kurátora oboru Letectví a kosmonautiky TMB Tomáše Přibyla: 770 199 908,   www.tmbrno.cz

 

Martin Hrabec
Letecké muzeum v Kunovicích
www.muzeum-kunovice.cz
https://www.facebook.com/leteckemuzeumvkunovicich/

Flying Revue > Zprávy > Historie > Tisková zpráva z leteckého muzea Kunovice
.

         Máme pro vás »

SPECIÁL B Meteo:

FR 5/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker NUTS


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 22.10.1797 se stalo...
22.10.1797
Francouzský vzduchoplavec André-Jacques Garnerin provedl v Paříži výskok z balónu z výšky 3200 stop. Jeho plátěný padák měl průměr 23 stop a byl vybaven jednoduchým proutěným košem. canvas with a basket attached.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456