Zajímavé osudy letecké techniky v České republice

17.4.2020

V tomto článku bych Vás rád vzal do Českých Budějovic, kde chce žít každý (Záskok - Divadlo Járy Cimrmana). A také do města, kde hojně působil architekt Karel Hubáček, tedy do Liberce.

Celkový pohled na památník s letadlem MIG-23
Celkový pohled na památník s letadlem MIG-23

MIG-23ML

České Budějovice a jejich letiště (LKCS) v katastru Planá, mají velice bohatou historii, byly od začátků 30. let minulého století u vývoje letectví. Více o letišti a příletu na něj naleznete zde – https://www.flying-revue.cz/predstavujeme-ceska-a-slovenska-letiste-ceske-budejovice-lkcs nebo na oficiálních stránkách LKCS http://www.airport-cb.cz/

MIG-23ML v barvách Tygra
MIG-23ML v barvách Tygra

Letiště má významnou vojenskou historii a to byl i důvod, proč je zde vytvořený památník na připomenutí příletu 312. perutě na jih Čech 22. září 1945, také na všechny padlé, zahynulé letce a na památku 1. stíhacího leteckého pluku. Na letišti působilo mnoho významných pilotů a ještě větší množství techniky. Pokud vyrazíte autem, dostanete se sem po silnici E55 z Českých Budějovic, směr Kamenný Újezd. Zde po odbočení a průjezdem parkovištěm, uvidíte park se zmíněným památníkem (48.9518886N, 14.4526783E). Jeho hlavní dominantou je právě MIG-23ML (v kódu NATO: Flogger) s výrobním číslem 0390324644, který létal pod registrací 4644 a hned vedle zeď s působivým nápisem „Čest a sláva obráncům vzdušného prostoru“ a plaketami.

Zeď památníku s nápisem: Čest a sláva obráncům vzdušného prostoru. Na pravé straně jsou pamětní plakety
Zeď památníku s nápisem: Čest a sláva obráncům vzdušného prostoru. Na pravé straně jsou pamětní plakety

Tento proudový stíhací letoun vyrobený v bývalém Sovětském svazu, s měnitelnou geometrií křídel, byl sestaven v roce 1982 a po zalétání byl v roce 1983 předán do služby Československého letectva k 1. stíhacímu leteckému pluku. Za celou svojí životní kariéru nalétal 1136 hodin a 41 minut s 1823 přistáními. Účastnil se mnoha leteckých akcí a událostí. Od roku 2000 byl uzemněn a vystaven u brány bývalých kasáren letiště. Doporučuji si přečíst historii pěkně chronologicky na webu v odkazu https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644

                                Úžasný pohled na podvozek MIG-23ML
Úžasný pohled na podvozek MIG-23ML

Z37A Čmelák OK-CKN

Každý kdo zavítá do severních Čech, do města vtěsnaného mezi dva kopce, s hotelem Ještěd na vrcholu hory Ještěd jistě ví, že se dostal do města Liberec. Zde je kousek od centra města komplex Centrum Babylon, který má na střeše vystavené legendární letadlo Zlín Z37A Čmelák (50.7601358N, 15.0528547E), s imatrikulací OK-CKN. Pokud pojedete z Turnova po dálnici D35, odbočte na sjezdu 21, označený Centrum Liberec a po 500m jste u něj! Je to rozhodně velké lákadlo o což jistě šlo.

fr-5.jpg

Tento letecký „traktor“ zná snad každý v České republice, jeho nezaměnitelný hluboký a dunivý zvuk desetiválcového hvězdicového motoru typu Avia M462 (přestavba z motoru sovětské výroby AI-14 RF) byl slyšet po naší kotlině přes 30 let, až do poloviny 90. let. Tento byl zapsán do rejstříku v roce 1972, s výrobním číslem 15-29. Finálně sestaven v Letu Kunovice. O jeho životním cyklu se mnoho neví. Ověřené je, že působil ke konci svého leteckého života na letišti v Liberci (LKLB – o letišti na https://www.aeroklubliberec.cz/). Proto jsem kontaktoval zakladatele Babylonu, pana Miloše Vajnera, který poskytl více informací. Stroj byl zakoupen na Libereckém letišti v roce 1999, kde stál zakrytovaný dle fotografie (zdroj http://www.skybird-ev.de/tour/cz/liberec/f-liberec-d.html) již v roce 1997. Byl odstrojen a zbaven motoru, který byl prodán odděleně. Křídla byla odmontována na převoz a na nákladním autě převezen před současné umístění. Tam byl opět sestaven a zvednut na podstavce na střeše. Z této pozice se již nehnul. Originální dokumenty již bohužel neexistují. Zajímavostí je, že zde měla být zavěšená i figurína parašutisty s padákem, ale k tomu již nedošlo.

Z37A Čmelák, zachycený na letišti v Liberci
Z37A Čmelák, zachycený na letišti v Liberci

Zdroj: http://www.skybird-ev.de/tour/cz/liberec/f-liberec-d.html

 

V příštím díle se podíváme na památník MIG-15bis v Příboru a na AN-2 OK-VHD opět na letišti v Českých Budějovicích.

Tomáš Zach

logofr.png

Flying Revue > Články > Historie letectví > Zajímavé osudy letecké techniky v České republice
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 13.11.1907 se stalo...
13.11.1907
První let helikoptéry Paula Cornua. Nejdelší let trval zřejmě něco pod 1 minutu, maximální dosažená výška byla 1,5 až 2 metry.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »