Kalendárium - První dálkový let do Indie

30.4.2024

24. dubna roku 1929 odstartovali piloti Arthur Gordon Jones-Williams a Norman Hugh Jenkins z Britského královského letectva, se speciálním letounem Fairey Long Range Monoplane (J9479) na dálkový let do Indie.

Fairey Long-Range Monoplane
Fairey Long-Range Monoplane

Jejich cílovou destinací bylo město Bengalúr v tehdejším království Mysore v Britském indickém impériu. Cílem letu bylo vytvořit nový rekord v dálkovém letu.

Příběh tohoto letu i speciálu firmy Fairey však začal o něco dříve.   V roce 1926 byl Královskému letectvu předložen návrh, aby se RAF pokusila o let bez mezipřistání do Indie. To by mělo nejen značný operační význam, ale v případě úspěchu by se jednalo o velmi prestižní úspěch. Zároveň by se jednalo o nový světový rekord v dálkovém letu. Pro tento pokus byl vybrán letoun Hawker Horsley, který v té době vstupoval do služby u RAF jako denní a torpédový bombardér.

Jones-Williams a Jenkins v roce 1928
Jones-Williams a Jenkins v roce 1928

Jeden ze sériových exemplářů Horseye byl vybaven zesíleným podvozkem, aby unesl dodatečnou hmotnost 3 955 litrů paliva uloženého v nových křídelních a trupových nádržích. Dne 20. května 1927 vzlétli C. R. Carr (pozdější Air Marshal Sir Roderick) a L. E. M. Gillman do Indie, ale byli po překonání vzdálenosti 5 504 km nuceni nouzově přistát v Perském zálivu u iránských břehů. Další dva pokusy o nový rekord uskutečněné s upraveným Horsleyem pak skončily opět neúspěšně.

Fairey Long-Range Monoplane při startu z Cranwellu
Fairey Long-Range Monoplane při startu z Cranwellu


Ministerstvo letectví se proto rozhodlo pořídit speciálně konstruovaný dálkový letoun, který by se pokusil o nový útok na rekord. Vznikl tak Fairey Long-Range Monoplane. Jednalo se o aerodynamicky čistý hornoplošník smíšené konstrukce s nízkým plošným zatížením. který měl kompozitovou konstrukci a byl potažen látkou. Křídlo speciální konstrukce patentované Hollisem Williamsem obsahovalo nádrže na více než 4 546 litrů paliva.

Fairey Long-Range Monoplane
Fairey Long-Range Monoplane

Právě s tímto letounem se 24. dubna 1929 odstartovali Arthur Gordon Jones-Williams a Norman Hugh Jenkins z letiště Cranwellu do Indie. Jejich start se několikrát odkládal, čekalo se na příznivé podmínky pro vzlet. Bylo rozhodnuto omezit vzletovou hmotnost letounu na 7 257,5 kg a před pokusem o vzlet počkat na protivítr o rychlosti alespoň 16 kilometrů za hodinu.

banner_300x100_predplatne_fr_01_12_2023.jpg

Po 16,5 hodinách letu se Jones-Williams a Jenkins ocitli nad Istanbulem a o 10,5 hodiny později přeletěli Bagdád. Po dalších 22 hodinách letu se ocitli nad Karáčí v tehdejším Sindhu (nyní Pákistán). Protože jim však už zbývalo palivo odhadem jen na 6 hodin, a nebyli by schopni dosáhnout Bengalúru, rozhodli se přistát v Karáčí, dokud byl ještě den.

Fairey Long-Range Monoplane ze předu
Fairey Long-Range Monoplane ze předu

Jejich let trval 50 hodin a 37 minut a bez mezipřistání uletěli vzdálenost 6646,6 km. Přestože nedosáhli díky silnému protivětru, který významně přesáhl předpokládané hodnoty, rekordu, jejich let byl pro RAF i pro dálkové letectví velmi významný.

banner_vfr_communication_z1_3_cz.png 

Ještě téhož roku se RAF rozhodlo učinit s letounem a stejnou posádkou nový pokus o rekord, tentokráte však na trati do s cílem v Jihoafrické republice. Dne 16. prosince 1929 však J9479 havaroval u Džibel Lit, jižně od Tunisu ve francouzském Tunisku. Letoun byl zničen a A. G. Jones-Williams i N. H. Jenkins zahynuli.

Gayford a Nicholetts společně s Lordem Londonderrym a Sirem Johnem Salmondem
Gayford a Nicholetts společně s Lordem Londonderrym a Sirem Johnem Salmondem

Ministerstvo letectví poté objednalo u společnosti Fairey v červenci 1930 druhý dálkový stroj téhož typu (K1991), který vzlétl 30. června 1931. Od prvního exempláře se odlišoval v řadě detailů.

S tímto strojem pak ve dnech 6. až 8. února 1933 zaletěla posádka O.R. Gayford a G. E. Nicholetts dálkový rekord na trase z Cranwellu do Walvis Bay v jihozápadní Africe. Urazili vzdálenost 8710 km.

Text: Michal Beran

michal_beran_fr_final_876_1.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium - První dálkový let do Indie
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: