20.5.2015
Mezi americkými společnostmi vyrábějícími vrtulníky byla společnost Enstrom vždy ve stínu větších a obchodně úspěšnějších výrobců. A to i přestože měla ve svém portfoliu konstrukčně velmi povedené vrtulníky. S příchodem nového investora se to může změnit.
Oblast vývoje leteckých a vrtulníkových konstrukcí je svým způsobem velmi bouřlivá. Nové technologie, nové materiály i prudký rozvoj elektroniky způsobují, že na aerosalónech se objevují stále nové konstrukce. A přesto zde najdeme řadu přelomových typů, které se s postupujícími léty (a to někdy i v řádu desítek let) v podstatě nemění. Na jejich počátku stála konstrukční skupina, někdy jedinec, jež dokázala svou ideu přivést téměř k dokonalosti, vytvořit stroj, jehož základní konstrukční i letové vlastnosti jsou tak dobré, že je s přibývajícími léty stačí jen postupně vylepšovat, tak jak přicházejí nové pohonné jednotky či nová avionika. Pokud tomu společenské a ekonomické okolnosti dovolily, často se takové stroje vyrábějí dodnes. Do této rodiny dnes legendárních leteckých konstrukcí zcela jistě patří například Piper Cub a jeho současné odvozeniny, hornoplošné Cessny, a podle mého názoru sem patří i nesmrtelná řada československých Trenérů, nebo taktéž československý Blaník. A patří sem také ještě nedávno neprávem přehlížené americké vrtulníky značky Enstrom.
Nové číslo je již v prodeji! »
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »