Abrahámoviny Leteckého muzea ve Kbelích

1.5.2018

V místě dnešní brány Leteckého muzea VHÚ z ulice Mladoboleslavská se nacházel již počátkem dvacátých let 20. století vchod do Čs. vojenské továrny na letadla, později známé jako firma Letov.V místě dnešní brány Leteckého muzea VHÚ z ulice Mladoboleslavská se nacházel již počátkem dvacátých let 20. století vchod do Čs. vojenské továrny na letadla, později známé jako firma Letov.
V místě dnešní brány Leteckého muzea VHÚ z ulice Mladoboleslavská se nacházel již počátkem dvacátých let 20. století vchod do Čs. vojenské továrny na letadla, později známé jako firma Letov.
Stíhací letoun Avia B-534 při reinstalaci hangáru č. 18.Stíhací letoun Avia B-534 při reinstalaci hangáru č. 18.
Stíhací letoun Avia B-534 při reinstalaci hangáru č. 18.
Iljušin Il-18, který od letošního roku mohou návštěvníci vidět hned za vstupní branou do muzea. Iljušin Il-18, který od letošního roku mohou návštěvníci vidět hned za vstupní branou do muzea.
Iljušin Il-18, který od letošního roku mohou návštěvníci vidět hned za vstupní branou do muzea.
Dlouholetý náčelník dnešního Leteckého muzea VHÚ plukovník Jaroslav Janečka během výkladu v expozici.Dlouholetý náčelník dnešního Leteckého muzea VHÚ plukovník Jaroslav Janečka během výkladu v expozici.
Dlouholetý náčelník dnešního Leteckého muzea VHÚ plukovník Jaroslav Janečka během výkladu v expozici.
Bohemia B-5, první letoun vyrobený po vzniku republiky.Bohemia B-5, první letoun vyrobený po vzniku republiky.
Bohemia B-5, první letoun vyrobený po vzniku republiky.
Kluzák VSM-40 Démant.
Kluzák VSM-40 Démant.
Vrtulník Mi-2 ve venkovní expozici muzea.
Vrtulník Mi-2 ve venkovní expozici muzea.

Flying Revue 3/2018    Letecké muzeum Kbely letos oslavuje už padesátou sezónu. To už stojí za exkurzi do jeho historie. 

Letecké muzeum v Praze-Kbelích je jednou z muzejních součástí Vojenského historického ústavu Praha. V říjnu letošního roku oslaví Letecké muzeum padesát let od chvíle, kdy poprvé otevřelo svou bránu návštěvníkům. O tom, že letecké muzejnictvím má sice v našich zemích dlouhou tradici, ale že cesta ke vzniku této specializované instituce byla dosti dlouhá a trnitá, vypráví tento příspěvek.

Na počátku nejenom leteckých, ale obecně technických sbírek a jejich prezentace veřejnosti v našich zemích bylo „Technické museum pro království České“, které bylo slavnostně otevřeno 28. září 1910 ve Schwarzenberském paláci v Praze na Malé Straně. Spoluzakladatelem byl i jeden z průkopníků letectví, Ing. Gustav Viktor Finger, a tak není divu, že součástí byla rovněž „aeronautická sbírka uspořádaná aeronautickým odborem skupiny dopravnictví“. Ta již v té době obsahovala 120 inventárních položek, dokumentujících počátky „české aeronautiky“. Po vzniku Československé republiky v roce 1918 přijalo muzeum název Technické muzeum československé. Renesanční palác však neumožňoval vystavování rozměrnějších exponátů, což již tehdy prakticky zabrzdilo vývoj leteckých sbírek.

V roce 1923 uspořádal Svaz československých pilotů anketu, která měla dát podnět k vybudování leteckého muzea, nicméně zvítězil názor doporučující vybudování leteckých sbírek v rámci technického muzea v moderní budově v Praze na Letné.

Flying Revue 3/2018
”x”

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 68-72 ve Flying Revue č. 3/2018. Časopis vyšel 30. dubna 2018.

Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Jak se stát členem Klubu Flying Revue?

Za tuto myšlenku se postavil i Aeroklub RČS, který převzal funkci letecké skupiny muzea a vysílal do správního výboru svoje spolupracovníky. Již krátce po vypuknutí války se sbírky ze Schwarzenberského paláce stěhovaly do karlínské Invalidovny, aby uvolnily prostor pro německé Heeresmuseum Prag. Výstavba nové budovy Technického muzea na Letné byla zahájena v roce 1938 a i když byla dokončena již o tři roky později, muzeum ji mohlo začít alespoň omezeně využívat až po skončení druhé světové války. Expozice dopravy vznikla až po zestátnění muzea v roce 1951. 

VHÚ připravuje spolu s dalšími subjekty nejen v tomto roce další rozšíření výstavních prostor, a tak nezbývá než doufat, že jubilejní sezóna proběhne zejména ke spokojenosti všech návštěvníků. Zahájení sezóny se koná 28. dubna a hlavní oslavy jubilea jsou připravovány na 9. června jako součást Pražské muzejní noci.

Text: Miroslav Khol

Foto: Vojenský historický ústav, autor a jeho sbírka, Pavel Sviták

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Časopis FR > Flying Revue 3/2018 > Abrahámoviny Leteckého muzea ve Kbelích
Loading...

Flying Revue 3/2018

  • 1.5.2018 Abrahámoviny Leteckého muzea ve Kbelích
Loading...

Flying Revue 3/2018

  • 1.5.2018 Abrahámoviny Leteckého muzea ve Kbelích
.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345