An-22 Antej: Znovuzrození obra a jeho přistání v prachu letiště Gao v Mali (video)

21.3.2017

An-22 UR 09307 právě přistálo na nezpevněné dráze Gao Airport v Mali. Zdroj: YouTubeAn-22 UR 09307 právě přistálo na nezpevněné dráze Gao Airport v Mali. Zdroj: YouTube
An-22 UR 09307 právě přistálo na nezpevněné dráze Gao Airport v Mali. Zdroj: YouTube
An-22 při pojíždění. Foto: Andreas PetriAn-22 při pojíždění. Foto: Andreas Petri
An-22 při pojíždění. Foto: Andreas Petri
Takto letoun UR 09307 vypadal v roce 2003. Foto: Helmut SchnichelsTakto letoun UR 09307 vypadal v roce 2003. Foto: Helmut Schnichels
Takto letoun UR 09307 vypadal v roce 2003. Foto: Helmut Schnichels
Nákladový prostor An-22: 33 metrů, 639 m3. Foto: Antonov.comNákladový prostor An-22: 33 metrů, 639 m3. Foto: Antonov.com
Nákladový prostor An-22: 33 metrů, 639 m3. Foto: Antonov.com
Pracoviště pilotů An-22. Posádku tvoří 5-8 lidí, v přetlakové části letounu může letět až 28 cestujících. Foto: Antonov.comPracoviště pilotů An-22. Posádku tvoří 5-8 lidí, v přetlakové části letounu může letět až 28 cestujících. Foto: Antonov.com
Pracoviště pilotů An-22. Posádku tvoří 5-8 lidí, v přetlakové části letounu může letět až 28 cestujících. Foto: Antonov.com
An-22 v Technickém muzeu Speyer. Foto: Museum Speyer
An-22 v Technickém muzeu Speyer. Foto: Museum Speyer
An-22, nákres. Zdroj: Wikipedia
An-22, nákres. Zdroj: Wikipedia

Zajímavé video   Podívejte se na až spektakulární záběry z přistání největšího turbovrtulového nákladního letounu světa An-22 Antej na nezpevněnou dráhu letiště Gao v Mali z nedávné doby, krátce po obnovení komerčních letů tohoto 43 let starého stroje. První komerční let po obnově vedl z Curychu do Abu Dhabi, na video z něj se můžete rovněž podívat. 


Přistání An-22A Antej UR 09307 na Gao Airport, Mali. Zdroj: Antonov Company

Antonov An-22A Antej

- Typ: strategické vojenské dopravní letadlo
- Pohon: 4 turbovrtulové motory Kuzněcov NK-12MA, každý o výkonu 11 040 kW
- Rychlost: 740 km/h
- Vzletová dráha: 1 300 m
- Dolet: 10 950 km
- Dostup: 7 500 m
- Hmotnost: max. 250 000 kg
- Kapacita: 80 000 kg nákladu
- Rozpětí: 64,40 m
- Délka: 57,90 m
- Výška: 12,53 m

V šedesátých letech minulého století největší letoun světa byl po sedmi fatálních nehodách typu v roce 2008 na osm let uzemněn. Od září 2016 stroj s imatrikulací UR 09307 opět létá a na jeho první komerční let po znovuzrození - z Curychu do Abu Dhabi - se můžete nyní podívat z pohledu posádky.

Jednou z nových cargo destinací An-22 je i letiště Gao v africkém Mali, kam kdysi létaly i naše Il-18 s českými piloty. Přistání 330 tun těžkého stroje (vč. 80 t nákladu) na nezpevněné dráze tohoto subsaharského letiště je velmi interesantní podívaná.  

Do Mali provedl na přeloumu 2016/2017 UR 09307 celkem 39 letů, sedmkrát přistál právě na nezpevněné dráze letiště Gao. Do Mali dopravil celkem 246 tun nákladu. Podle Antonov Company žádný z konkurentů An-22 nedokáže dopravit za takových podmínek nákladu více. O tom, že v Mali létali i čeští piloti, jsme psali zde.  


První komerční let po osmileté pauze vedl z Curychu do Abu Dhabi. Podívejte se na přistání v Curychu na dráhu 14/31. Zdroj: AirClips.com

Čtyřmotorový širokotrupý An-22A zvaný Antěj je i dnes největším turbovrtulovým letounem světa. Každý ze čtyř motorů Kuzněcov NK-12MA (každý o výkonu 11 040 kW) je osazen dvěma vrtulemi rotujícími proti sobě. Tah motorů spolu s konstrukcí křídla a podvozku či možností upravit za letu tlak v penumatikách umožňuje přistání a vzlet na nezpevněných plochách nebo kratších přistávacích a vzletových drahách (1 300 m). 


Nahození motorů před startem z Curychu. Zdroj: AirClips.com

Původně sovětský vojenský strategický nákladní letoun An-22A Antej může ve svém 33 m dlouhém nákladovém prostoru vézt 80 tun nákladu o objemu 639 m2, který k cíli až do vzdálenosti 10 950 km dopraví 5 až 8 členná posádka rychlostí 740 km/h. Přetlaková kabina v přední části letounu pojme kromě posádky také 28 cestujících. Díky šířce nákladového prostoru 4,4 m může letoun přepravovat i tanky. Podobně jako An-225 Mrija má kvůli lepší stabilitě zdvojené směrové ocasní plochy. Rozpětí křídel je 64,4 m a výška letounu 12,53 m.


Přistání v Abu Dhabi z pohledu posádky. Zdroj: AirClips.com

57,9 m dlouhý letoun An-22 představil výrobce veřejnosti na Paris Air show v červnu roku 1965, první prototyp vzlétl 27. února téhož roku. Vyrobeno bylo 68 kusů, z toho sedm postihla nehoda. V současné době je v provozu sedm exemplářů, většina v barvách ruského Aerofloru. Jeden stroj můžete najít v sousedství Boeingu 747 Technickém muzeu Speyer v jihozápadním Německu. Typ stanovil 41 světových rekordů, za nejvýznamější je považován let s nákladem 100,4 tuny do výšky 7 848 m v roce 1967.

Jan Dvořák 

Zdroj: Aeronews.aero, Antonov.com, YouTube, Wikipedia, FlightRadar24.com, RussianPlanes.net, Speyer.technik-museum.de, Skybrary.aero

Poděkování: Ing. Lubor Obendrauf

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Letecká doprava > An-22 Antej: Znovuzrození obra a jeho přistání v prachu letiště Gao v Mali (video)
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 09.12.1951 se stalo...
09.12.1951
Vzlétl prototyp stroje Fiat G.80, prvního italského letounu poháněného proudovým motorem. Konstruktérem byl Giuseppe Gabrielli.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »