Douglas DC-4/C-54 Expeditor

14.5.2022

Douglas DC-4 patří bez pochyb k nejslavnějším dopravním letounům s klasickými pístovými motory.

Jeho vývoj započal již během války, kdy byl také pod vojenským označením C-54 Skymaster nasazen do válečných operací a obstál na výbornou. Od léta 1945 pak náležel k typům pomáhajícím znovu obnovit letecké linky a patřil k typům, které umožnily rozvoj moderní letecké dopravy.

Douglas DC-4 v barvách PAA Foto: SDASM
Douglas DC-4 v barvách PAA Foto: SDASM

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

Společnost Douglas Aircraft Company, jejíž počátky spadají do roku 1921, postupně uvedla na trh mnoho úspěšných typů letadel a svým přelomovým dopravním letounem DC-3 otevřela novou kapitolu letecké dopravy. Zároveň však velký úspěch DC-3 v druhé polovině třicátých let povzbudil aerolinky k hledání modernějšího, většího stroje s vyšší přepravní kapacitou a doletem.

Douglas DC-4 jihoafrických SAAMS Foto: archiv autora
Douglas DC-4 jihoafrických SAAMS Foto: archiv autora

Odpovědí společnosti Douglas se stal další ikonický dopravní stroj, který se po skončení druhé světové války (a v armádní roli i během ní) zasloužil o další skok ve schopnostech letecké dopravy na dlouhé vzdálenosti. Douglas DC-4 se ve své finální podobě stal po boku DC-3 jedním z hlavních protagonistů poválečného rozvoje letecké dopravy. Historicky prvním strojem nesoucím označení DC-4 byl totiž konstrukčně zcela jiný letoun.

Douglas DC-4 Buffalo Airways Foto: archiv autora
Douglas DC-4 Buffalo Airways Foto: archiv autora

banner_knizni_edice_fr_640x200.jpg

Nový start

Poznatky ze zkušebního provozu původního prototypu DC-4 (přeznačeného následně na DC-4E) přiměl společnost Douglas přistoupit ke konstrukci jeho náhrady zcela jiným způsobem a vzít na vědomí požadavky řady leteckých dopravců. Výrobce označil nový projekt jako DC-4A a pojal jej jako ladný celokovový dolnoplošník s nepřetlakovým trupem oválného průřezu, čtveřicí pístových motorů Pratt & Whitney R-2000 Twin Wasp o výkonu 992 kW, klasickými jednoduchými ocasními plochami a příďovým podvozkem.

Douglas DC-4 v roli vodního bombardéru Foto: archiv autora
Douglas DC-4 v roli vodního bombardéru Foto: archiv autora

Vývojové práce započaly u Douglase v listopadu 1939. Letecké společnosti United Airlines, Eastern Airlines a American Airlines byly tentokráte z letounu s kapacitou max. 42 sedaček nadšené, lůžková úprava kabiny již nebyla požadována.  Douglas u nového DC-4A mimo jiné použil nových a pevnějších slitin hliníku, konstrukce draku tak byla lehčí a pevnější a rovněž i výrobně jednodušší. Křídla letounu měla středovou část se třemi nosníky, vnější části nosných ploch již měly nosník jen jeden. Na odtokové hraně křídla konstruktéři instalovali štěrbinové vztlakové klapky.

Douglas DC-4 přestavěný C-54 portugalských TAP
Douglas DC-4 přestavěný C-54 portugalských TAP

Výše uvedené americké letecké společnosti nakonec jen na základě výkresové dokumentace od Douglase objednaly celkově 61 strojů DC-4A. Výrobce pro ně otevřel novou výrobní linku, založenou na principu montážního pásu, a vyrobil prvních 24 letadel, aniž by předtím byl vyroben jejich prototyp. V prosinci 1941 bylo devět strojů již téměř dokončeno.

 

Text: Lubor Obendrauf

Foto: uvedeno u fotografií

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 56-61ve Flying Revue č. 3/2022. Na stáncích bude časopis ke koupi od 28. dubna 2022. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

1150x500_vfr_communication_cz.jpg

Flying Revue > Časopis FR > Flying Revue 3/2022 > Douglas DC-4/C-54 Expeditor
Loading...

Flying Revue 3/2022

Loading...

Flying Revue 3/2022

.

         Máme pro vás »

FR 3/2022: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

SPECIÁL C VFR průvodce 1

VFR letecký průvodce Evropou 1 »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorologie pro piloty »

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Učebnice přístrojového létání!

Učebnice přístrojového létání »

Pojišťovna Ergo:

Pojišťovna ERGO »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

Přednášky Flying Revue!

Přednášky Flying Revue »

Kalendárium:

Dne 27.05.1955 se stalo...
27.05.1955
První let francouzského dopravního letounu Sud Aviation Caravelle (F-WHHH). První let trvající 41 minut provedla posádka ve složení Pierre Nadot (kapitán), André Moynot (první důstojník), Jean Avril (mechanik), André Préneron (radiotelegrafista) a Roger Beteille.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »