17.12.2019
Letecká doprava se rozvíjí tempem nebývalým - každých patnáct let se její objem zdvojnásobí. Do tohoto bodu by však nemohla dojít bez svých průkopníků. Mezi ně bezesporu patří i krátce po první světové válce založená francouzsko-rumunská společnost CFRNA, později CIDNA, na jejímž financování i provozu měl výrazný podíl i československý stát - jen se o tom takřka vůbec neví. Představili jsme ji proto na semináři Odboru civilního letectví MD ČR.
"My jsme ve Flying Revue zhruba před rokem a půl narazili na zajímavou stopu v historii letecké dopravy v Evropě a díky tomu jsme zjistili, že Československo se výrazným způsobem zapsalo do rozvoje mezinárodní letecké dopravy, a přitom o tom jen málokdo ví," uvedl svou prezentaci ke Vzpomínkovému letu Flying Revue a několika dalších posádek CIDNA 2019 Miloš Dermišek.
"Tak jsme se stopy chopili, a postupně jsme zjistili, že ani sami Francouzi, tak pyšní na svou Aéropostale, která vybojovala spojení Francie se západní Afrikou a posléze Jižní Amerikou, o společnosti CFRNA/CIDNA vlastně nevědí," pokračoval v zasedacím sále ministerstva před plénem zástupců významných subjektů v letecké dopravě v Česku.
CFRNA/CIDNA neměla, pravda, svého Exupéryho jako Aéropostale, nic jí to ale neubírá na zajímavosti. Její piloti byli první, kdo na pravidelných linkách dopravovali cestující z Francie do střední a východní Evropy, a byli také historicky a celosvětově první, kdo na lince do Ankary spojili leteckou dopravou dva různé kontinenty, Evropu a Asii.
"Když jsme si v historických archivech potvrdili, že Československo mělo ve společnosti CIDNA 20% podíl a Praha, přesně letiště Kbely, byla po domovském Štrasburku nejdůležitějším servisním střediskem a hubem CFRNA/CIDNA, uvědomili jsme si, že máme být na co hrdí. A tak jsme si řekli: Pojďme to říct světu," vysvětlil Miloš Dermišek cestu ke Vzpomínkové misi CIDNA 2019.
V třicetiminutové prezentaci pak přítomným vylíčil a na fotografiích ukázal průběh mise i úžasné okamžiky z přijetí letců ve Štrasburku a především v Bukurešti, kde jim vedení letiště Baneasa připravilo slavostní přijetí průjezdem vodní slavobránou. "Na to se nedá zapomenout - aby pilot sportovního letadla mohl po přistání na mezinárodním letišti projet uvítací vodní slavobránou, za kterou čekají davy novinářů, to se mu v životě jen tak nepřihodí. Jen nám bylo líto, že podobný zájem, až na server Aktuálně.cz, kterému za to děkujeme, nebyl doma - vždyť se jedná o slavnou, navíc nově objevenou stopu v naší národní historii, na kterou můžeme být pyšní," dodal Dermišek.
Na semináři představili zástupci Letiště Praha, a.s., svou vizi rozvoje letiště, která zahrnuje výstavbu paralelní vzletové a přistávací dráhy 06R/24L rozšíření obou terminálů i kompletní rekonstrukci prostoru před letištěm, tzv. Ariport City. Rozšiřovat se bude Terminál včetně nových prstů s novými stojánkami. "Stojánky letadel velikosti A380 a B747 se díky tomu přesunou ze stísněného prostoru v centru letiště na jeho okraj, kde bude jejich pojíždění i stání komfortnější a jednodušší," uvedli zástupci Letiště. Změn bude mnohem více, Flying Revue vás o nich bude informovat.
Zástupci ministerstva také seznámili přítomné s výsledky 40. shromáždění Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO, které se uskutečnilo na přelomu měsíců září a října 2019. Ředitel Odboru civilní dopravy MD ČR Ing. Zdeněk Jelínek pak představil hlavní body nově utvářené legislativy Evropské unie, která se bude týkat i České republiky, speciálně se pak věnoval problematice bezpilotních prostředků, a to jak v komerčním, tak zábavním provozu.
-fr-
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »