ATR-72

Výrobce letadla:
ATR
Typ pohonu:
Turbovrtulový
Primární určení:
Regionální
Počet sedadel:
61-90
Délka letadla:
do 30m
Rozpětí křídel:
20-30m
Dolet:
do 2 000km
První let:
27.10.1988
Rozpětí křídel (m):
27,05
Délka letadla (m):
27,17
Počet míst:
78
Dolet (km):
1528

atr72_titulní_Čsaskyteam.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 Turbovrtulový Standardní Regionální
3Proudový tryskovýŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: ATR
Země: Francie/Itálie, konečná montáž v Toulouse (Francie)
Výrobce a typ motorů:2xPratt&Whitney Canada PW124B/127/127F/127M o výkonu 1800 až 2050 kW
Datum prvního letu:27.10.1988 
Počet vyrobených letadel:838Stav k 30.3.2016, dosud vyráběna
IATA kód (hlavní, alternativní):AT7ATR
Rozměry a hmotnosti (není-li uvedeno jinak, platí údaje pro nejrozšířenější verzi ATR-72-212A):
Rozpětí křídel:(m)27,05 
Délka letadla:(m)27,17 
Výška (na zemi):(m)7,65 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)13 010 
Maximální vzletová hmotnost:(kg)22 800 
Provozní vlastnosti (není-li uvedeno jinak, platí údaje pro nejrozšířenější verzi ATR-72-212A):
Maximální počet cestujících: 78Typicky 66-70 dle velikosti bufetů a vnitřního uspořádání
Nejvyšší praktický dolet:(km)1 528 
Cestovní rychlost:(km/h)509(starší verze až do ATR-42-320 494 km/h)
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 30.3.2016, v závorce počty letadel všech verzí ATR-72):
Wings Air (49), Azul Linhas Aereas (46), Mount Cook Airlines (22), Firefly (19), Utair (15), Air Algerie (15), FedEx (15)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
ČSA, Air Serbia, TAROM, FedEx, SAS, Nordic Regional (Finsko), dříve např. Danube Wings, Eurowings, Finnair

  


Další informace:

Víte že...

Ačkoli je ATR-72 již poměrně velké letadlo, není vybaveno přídavným motorem v zádi trupu pro pohon palubního generátoru elektrické energie na zemi (tzv. auxiliary power unit, APU)? Letoun je buď napájen pouze z pozemních zdrojů či krátkodobě z palubních baterií, nebo se v roli APU pro pohon generátorů elektrické energie může využívat pravý motor letadla vybavený odpojovačem pohonu vrtule.

ATR-72 vznikla zvětšením letounu ATR-42, který je prvním modelem konsorcia ATR tvořeného francouzskou firmou Aerospatiale a italskou Alenia. Stejně jako u ATR-42 má označení 72 vyjadřovat předpokládanou typickou kapacitu letounu, i když na rozdíl od typicky 46-50 místně ATR-42 má v ATR-72 většina dopravců sedaček naopak méně, zpravidla 66-70.

Oproti ATR-42 došlo k prodloužení trupu o 4,5 metru, což si vyžádalo i prodloužení rozpětí křídel téměř o 2,5 metru a samozřejmě montáž výkonnějších motorů. Stejně jako u ATR-42 zůstalo zachováno nastupování do letadla zadními dveřmi, zatímco vpředu jsou vrata zavazadlového prostoru nacházejícího se mezi kabinou cestujících a kokpitem pilotů s průchozí uličkou uprostřed (druhý zavazadlový prostor se nachází v zádi trupu za kabinou cestujících). Z toho vyplývá, že k nástupu do "átéerky" zpravidla není možné  využít nástupní mosty přímo z letištního terminálu, s výjimkou letounů vyrobených pro společnost Finnair, které jsou vybaveny předními dveřmi instalovanými na úkor části kapacity zavazadlového prostoru. Dalším důsledkem je i umístění obchodní třídy (je-li nabízena) u "ATRky" netradičně vzadu kvůli přednostnímu nástupu a výstupu lépe platící klientely. Na rozdíl od ATR-42 musí být záď trupu delší ATR-72 během nástupu či výstupu cestujících vždy podepřena výsuvnou tyčí, aby se zabránilo "sednutí letounu na zadek" vlivem okamžitého převážení při dočasném nahromadění osob v zadní části kabiny.

ATR-72-212A dnes již neexistující společnosti BH Airlines z Bosny a Herzegoviny.
ATR-72-212A dnes již neexistující společnosti BH Airlines z Bosny a Herzegoviny.

První sériové verze ATR-72-101/102 a -201 až -212 odpovídaly prvním verzím ATR-42-300/320, s nimiž kromě motorů sdílely většinu dílů. Větší změny se typ dočkal až s verzí ATR-72-212A (první kus zalétán 19.1.1996), která dostala šestilisté vrtule a i v dalších aplikovaných vylepšeních odpovídá víceméně verzi ATR-42-500 u své menší sestry (proto také se také u verze ATR-72-212A často mluví jako o ATR-72-500, ačkoli pod tímto označením byly přímo z výroby dodány jen 2 kusy v roce 2005, na rozdíl od celkem 361 letounů verze -212A, dodaných do února 2014). Mezitím je od roku 2011 dodávána zákazníkům verze -600, která má stejně jako její menší obdoba ATR-42-600 plně digitální ("skleněný") skleněný kokpit a řadu dalších vylepšení (přičemž jako prototyp ATR-72-600 posloužil v březnu 2010 vůbec první prototyp ATR-72-100 z roku 1988, který byl na standard verze -600 přestavěn - což svědčí o tom, že kromě postupného zlepšování motorů a avioniky nebylo třeba základní konstrukci letounu příliš měnit).

Stejně jako menší ATR-42, existuje i "sedmdesátdvojka" rovněž v nákladní verzi nebo ve verzi "Quick Change" (QC), přestavitelné během 30-45minut z pasažérské na nákladní a naopak. Starší osobní "ATRky" obou typů často po trvalé přestavbě jako nákladní letadla dosluhují.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

ATR-42/ATR-72

Loading...

ATR-42/ATR-72

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: