Boeing 767-300

Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Dálkové
Počet sedadel:
201-300
Délka letadla:
45-55m
Rozpětí křídel:
40-55m
Dolet:
do 12 000km
První let:
30.1.1986
Rozpětí křídel (m):
47,60
Délka letadla (m):
54,90
Počet míst:
290
Dolet (km):
11090

b767-300_titulka.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardníRegionální
3Proudový tryskový Širokotrupé Pro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů:2xPratt & Whitney PW-4052/56/60/62, General Electric CF6-80A/C2, Rolls-Royce RB211-524G/H
Datum prvního letu:30.1.1986 
Počet vyrobených letadel:797Stav k 24.3.2016, dosud ve výrobě
IATA kód (hlavní, alternativní):763767
Rozměry a hmotnosti (údaje platí pro nejrozšířenější verzi B767-300ER):
Rozpětí křídel:(m)47,60 
Délka letadla:(m)54,90 
Výška (na zemi):(m)  
Hmotnost prázdného letounu:(kg)90 010 
Maximální vzletová hmotnost:(kg)186 880 
Provozní vlastnosti (údaje platí pro nejrozšířenější verzi B767-300ER):
Maximální počet cestujících: 290Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky mezi 218 a 269 ve 2 třídách
Nejvyšší praktický dolet:(km)11 090 
Cestovní rychlost:(km/h)851 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 24.3.2016, v závorce počty letadel všech verzí B767-300):
Delta (71), UPS (59), United Airlines (35), All Nippon Airways (50), Japan Airlines (41), American Airlines (39), Federal Express (31)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Hainan Airlines, Delta Air Lines, British Airways, Condor, Ukraine International Airlines, EL AL, Uzbekistan Airways, Utair

 


Další informace:

b767-300_txt1.jpg

Víte že...

Boeing 767 se stal prvním širokotrupým dvoumotorovým letadlem, u něhož počet vyrobených kusů přesáhl 1000? Jubilejní kus byl vyroben 2. února 2011 pro japonskou All Nippon Airways. Nejvýrazněji se na tomto úspěchu podílí právě verze -300 a speciálně pak varianta -300ER, tedy s prodlouženým doletem, jež se na celkové produkci "třístovek" podílí zhruba 75%.

Boeing 767-300 vznikl prodloužením trupu původního B767-200 o 6,4m, díky čemuž vzrostla kapacita letounu až o 20%. Díky úpravám konstrukce, umožňujících proporcionálně zvýšit vzletovou hmotnost letounu, a použití mezitím vyvinutých silnějších motorů, přitom dolet letounu poklesl jen minimálně. Vznikla tak nejpopulárnější verze B767. 

Boeing uvažoval o tom, že by jeho model 767 (tehdy ještě označovaný jako "7X7") měl pokrývat mnohem širší spektrum kapacity než původně uvažovaných zhruba 200 sedaček, již na počátku vývoje v 70. letech 20. století. Chtěl tím vykrýt mezeru v nabízené kapacitě mezi B767-200 (primárně určeným jako náhrada dosluhujících B707 a Douglasů DC-8) a tehdy největším dopravním letadlem světa B747 - nebo jinými slovy mít co postavit proti letounům DC-10 a L-1011 konkurenčních výrobců McDonnell Douglas a Lockheed. Tomu odpovídaly i tehdejší úvahy postavit na základě konceptu 7X7 (tedy budoucího B767) prodlouženou třímotorovou verzi. Takové řešení se však ukázalo jako příliš komplikované a Boeing od úvah o "větším B767" na pár let upustil.

b767-300_txt2.jpg

Již rok od vstupu základního modelu B767-200 do služby u leteckých dopravců však Boeing oznámil zahájení prací na stroji B767-300 s tím, že tentokrát šlo o víceméně shodný letoun, pouze s prodlouženým trupem a z toho vyplývajícími nezbytnými úpravami původní konstrukce. Prvním uživatelem nové verze se staly na podzim 1986 japonské Japan Airlines, následované tradičními americkými a posléze i dalšími zákazníky Boeingu. Nový letoun měl primárně co do velikosti, koncepce i určení konkurovat západoevropskému Airbusu A300, kterému se právě díky prvenství v uplatnění konceptu pouze dvoumotorového velkokapacitního letounu podařilo uplatnit se dokonce i na americkém trhu. Boeing však hodlal jít ještě dál a v roce 1984 avizoval, že rovněž prodloužená verze B767-300 bude vyráběna i jako dálková -300ER s doletem přesahujícím 11 000 km. Tomu se konkurenční A300 nedokázal ani s nejvýkonnější verzí A300-600R s maximálním doletem 7500 km ani přiblížit, přesto trvalo další tři roky, než si posléze nejrozšířenější verze "sedm-šest-sedmičky" našla svou cestu k zákazníkům.

b767-300_txt3.jpg

Právě kombinace zachování provozních nákladů téměř na úrovni vůbec nejmenších širokotrupých letadel (Airbusu A310 a původní B767-200) s nabídkou o pětinu větší kapacity při doletu na úrovni nejlepších letadel své doby učinila z B767-300 a především B767-300ER neuvěřitelně univerzální letoun. Díky nákladům na sedačku na stejné nebo dokonce nižší úrovni oproti větším, tehdy však většinou také vícemotorovým letounům umožnilo provoz přímých dálkových letů i na tratích mimo hlavní huby, čímž byl odstartován proces částečného odklonu řady dopravců od principu "hub and spoke", zavedeného v souvislosti s nasazením velkokapacitních letadel v 70. letech. 

V roce 1993 Boeing oficiálně oznámil, že pracuje na nákladní verzi B767-300F s trupem odvozeným právě od prodloužené "třístovky" - prvním provozovatelem se stala v roce zásilková společnost UPS. Kromě toho jsou původně pasažérské "třístovky" stále častěji i cílem přestavby na nákladní stroje, označované v takovém případě jako B767-300SF (Special Freighter). 

Přestože nástup "superletounu" Boeing 787 Dreamliner, který ve výchozí verzi 787-8 spadá do stejné velikostní kategorie, předznamenává konec kariéry B767-300 (a tím typu B767 jako celku), má Boeing i v roce 2017 stále řadu nevyřízených objednávek na tento letoun.

 

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

b767-300_banner.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Boeing 767

Loading...

Boeing 767

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: