Boeing 767-300

Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Dálkové
Počet sedadel:
201-300
Délka letadla:
45-55m
Rozpětí křídel:
40-55m
Dolet:
do 12 000km
První let:
30.1.1986
Rozpětí křídel (m):
47,60
Délka letadla (m):
54,90
Počet míst:
290
Dolet (km):
11090

b767-300_titulka.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardníRegionální
3Proudový tryskový Širokotrupé Pro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů:2xPratt & Whitney PW-4052/56/60/62, General Electric CF6-80A/C2, Rolls-Royce RB211-524G/H
Datum prvního letu:30.1.1986 
Počet vyrobených letadel:797Stav k 24.3.2016, dosud ve výrobě
IATA kód (hlavní, alternativní):763767
Rozměry a hmotnosti (údaje platí pro nejrozšířenější verzi B767-300ER):
Rozpětí křídel:(m)47,60 
Délka letadla:(m)54,90 
Výška (na zemi):(m)  
Hmotnost prázdného letounu:(kg)90 010 
Maximální vzletová hmotnost:(kg)186 880 
Provozní vlastnosti (údaje platí pro nejrozšířenější verzi B767-300ER):
Maximální počet cestujících: 290Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky mezi 218 a 269 ve 2 třídách
Nejvyšší praktický dolet:(km)11 090 
Cestovní rychlost:(km/h)851 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 24.3.2016, v závorce počty letadel všech verzí B767-300):
Delta (71), UPS (59), United Airlines (35), All Nippon Airways (50), Japan Airlines (41), American Airlines (39), Federal Express (31)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Hainan Airlines, Delta Air Lines, British Airways, Condor, Ukraine International Airlines, EL AL, Uzbekistan Airways, Utair

 


Další informace:

b767-300_txt1.jpg

Víte že...

Boeing 767 se stal prvním širokotrupým dvoumotorovým letadlem, u něhož počet vyrobených kusů přesáhl 1000? Jubilejní kus byl vyroben 2. února 2011 pro japonskou All Nippon Airways. Nejvýrazněji se na tomto úspěchu podílí právě verze -300 a speciálně pak varianta -300ER, tedy s prodlouženým doletem, jež se na celkové produkci "třístovek" podílí zhruba 75%.

Boeing 767-300 vznikl prodloužením trupu původního B767-200 o 6,4m, díky čemuž vzrostla kapacita letounu až o 20%. Díky úpravám konstrukce, umožňujících proporcionálně zvýšit vzletovou hmotnost letounu, a použití mezitím vyvinutých silnějších motorů, přitom dolet letounu poklesl jen minimálně. Vznikla tak nejpopulárnější verze B767. 

Boeing uvažoval o tom, že by jeho model 767 (tehdy ještě označovaný jako "7X7") měl pokrývat mnohem širší spektrum kapacity než původně uvažovaných zhruba 200 sedaček, již na počátku vývoje v 70. letech 20. století. Chtěl tím vykrýt mezeru v nabízené kapacitě mezi B767-200 (primárně určeným jako náhrada dosluhujících B707 a Douglasů DC-8) a tehdy největším dopravním letadlem světa B747 - nebo jinými slovy mít co postavit proti letounům DC-10 a L-1011 konkurenčních výrobců McDonnell Douglas a Lockheed. Tomu odpovídaly i tehdejší úvahy postavit na základě konceptu 7X7 (tedy budoucího B767) prodlouženou třímotorovou verzi. Takové řešení se však ukázalo jako příliš komplikované a Boeing od úvah o "větším B767" na pár let upustil.

b767-300_txt2.jpg

Již rok od vstupu základního modelu B767-200 do služby u leteckých dopravců však Boeing oznámil zahájení prací na stroji B767-300 s tím, že tentokrát šlo o víceméně shodný letoun, pouze s prodlouženým trupem a z toho vyplývajícími nezbytnými úpravami původní konstrukce. Prvním uživatelem nové verze se staly na podzim 1986 japonské Japan Airlines, následované tradičními americkými a posléze i dalšími zákazníky Boeingu. Nový letoun měl primárně co do velikosti, koncepce i určení konkurovat západoevropskému Airbusu A300, kterému se právě díky prvenství v uplatnění konceptu pouze dvoumotorového velkokapacitního letounu podařilo uplatnit se dokonce i na americkém trhu. Boeing však hodlal jít ještě dál a v roce 1984 avizoval, že rovněž prodloužená verze B767-300 bude vyráběna i jako dálková -300ER s doletem přesahujícím 11 000 km. Tomu se konkurenční A300 nedokázal ani s nejvýkonnější verzí A300-600R s maximálním doletem 7500 km ani přiblížit, přesto trvalo další tři roky, než si posléze nejrozšířenější verze "sedm-šest-sedmičky" našla svou cestu k zákazníkům.

b767-300_txt3.jpg

Právě kombinace zachování provozních nákladů téměř na úrovni vůbec nejmenších širokotrupých letadel (Airbusu A310 a původní B767-200) s nabídkou o pětinu větší kapacity při doletu na úrovni nejlepších letadel své doby učinila z B767-300 a především B767-300ER neuvěřitelně univerzální letoun. Díky nákladům na sedačku na stejné nebo dokonce nižší úrovni oproti větším, tehdy však většinou také vícemotorovým letounům umožnilo provoz přímých dálkových letů i na tratích mimo hlavní huby, čímž byl odstartován proces částečného odklonu řady dopravců od principu "hub and spoke", zavedeného v souvislosti s nasazením velkokapacitních letadel v 70. letech. 

V roce 1993 Boeing oficiálně oznámil, že pracuje na nákladní verzi B767-300F s trupem odvozeným právě od prodloužené "třístovky" - prvním provozovatelem se stala v roce zásilková společnost UPS. Kromě toho jsou původně pasažérské "třístovky" stále častěji i cílem přestavby na nákladní stroje, označované v takovém případě jako B767-300SF (Special Freighter). 

Přestože nástup "superletounu" Boeing 787 Dreamliner, který ve výchozí verzi 787-8 spadá do stejné velikostní kategorie, předznamenává konec kariéry B767-300 (a tím typu B767 jako celku), má Boeing i v roce 2017 stále řadu nevyřízených objednávek na tento letoun.

 

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

b767-300_banner.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Boeing 767

Loading...

Boeing 767

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.04.1955 se stalo...
25.04.1955
První vzlet prototypu málo známého švýcarského nadzvukového letounu FFA P-16 společnosti Flug- und Fahrzeugwerke AG.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »