Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Fokker | |
Země: | Nizozemí | |
Výrobce a typ motorů: | 2x | Pratt&Whitney Canada PW125B o výkonu 1864 kW |
Datum prvního letu: | 28.12.1985 | |
Počet vyrobených letadel: | 213 | Včetně 4 mírně větších Fokker 60, vyráběn do roku 1997 |
IATA kód (hlavní, alternativní): | F50 |
Rozpětí křídel: | (m) | 29,00 | |
Délka letadla: | (m) | 25,25 | |
Výška (na zemi): | (m) | 8,32 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 12 250 | Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 20 820 |
Maximální počet cestujících: | 58 | Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod. | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 2 055 | |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 530 |
Největší provozovatelé (stav k 30.3.2016): |
Amapola Flyg (15), VLM (11), vláda Singapuru (9), Skyward International Aviation (6), Insel Air (6), Peruvian Air Force (6) |
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí: |
VLM (Belgie), Insel Air (Nizozemí), Amapola Flyg (Švédsko), dříve např. Lufthansa CityLine, Austrian Airlines, AirBaltic, Luxair |
Další informace:
Fokker 50 je dvoumotorový turbovrtulový hornoplošník pro přepravu typicky 50 cestujících (odtud "50" v označní typu) na krátkých tratích, vyráběný slavnou holandskou firmou Fokker. Volně navazuje na velmi úspěšný typ Fokker F27 Friendship pro 44 až 56 cestujících (existoval ve dvou verzích lišících se délkou trupu), jehož prototyp byl zalétán již v roce 1955 a kterého se do roku 1987 vyrobilo celkem 586 kusů (plus dalších 207 bylo vyrobeno v USA firmou Fairchild pod původním označením F-27 a posléze místním FH-227).
Ačkoli byla konstrukce modelu Fokker 50 z 80. let
minulého století poměrně značně přepracována, z vnějšího pohledu
Fokker 50 nezapře svůj původ v tehdy již 30 let starém výchozím
typu, čemuž ostatně odpovídá i interní značení výrobce
"F-27-050". Rozměry zůstaly téměř shodné jako u
posledních verzí F27-500 a F27-600, na první pohled však
"padesátku" prozradí výrazně větší, elektronicky řízené a
diagnostikované motory kanadské pobočky výrobce Pratt&Whitney
(F27 měl britské Rolls-Royce Dart) s moderními a především méně
hlučnými šestilistými vrtulemi a výrazně větší počet obdélníkových
oken kabiny cestujících (F-27 měl elipsovitá, působící již poněkud
archaicky). Výrazně modernizován byl interiér s většími a především
uzavíratelnými schránkami na příruční zavazadla nad hlavami
cestujících a změn doznala i vnitřní konstrukce draku a
avionika.
Letouny holandského výrobce pochopitelně nechyběly ve flotile KLM CityHopper, regionální pobočky společnosti KLM.
Výsledkem byl letoun, který navzdory svému původu
spadajícímu již do 50. let byl svými provozně ekonomickými
parametry rovnocenným soupeřem tehdy zcela novým srovnatelně velkým
letounům stejného určení, francouzsko-italskému ATR-42 nebo
kanadskému Dash-8-300, byť proti jejich designu působil na pohled
poněkud archaicky. Bohužel výrobce se paralelním vývojem letounu
Fokker 50 současně s větším proudovým modelem Fokker 100 (byť i ten
vycházel do značné míry ze staršího typu F28) v 80. letech)
finančně vyčerpal a management vzniklou situaci navzdory počátečním
obchodním úspěchům obou modelů v 90. letech neustál, takže v roce
1996 byl nucen vyhlásit bankrot. Tím byl zastaven i příjem dalších
objednávek, takže již v následujícím roce si zákazníci převzali
poslední nové stroje. Navzdory tomu zůstává na počátku roku 2016 v
provozu ještě zhruba 60% vyrobených letounů u leteckých společností
zabývajících se přepravou osob i nákladu nebo u vládních letek či
ve vojenském letectvu řady zemí.
Svézt se Fokkerem 50 společnosti VLM Airlines již cestující nestihnou, belgický regionální dopravce totiž v důsledku finančních prblémů zastavil 22. června 2016 provoz...
Nové číslo je již v prodeji! »
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »