Fokker 50

Výrobce letadla:
Fokker
Typ pohonu:
Turbovrtulový
Primární určení:
Regionální
Počet sedadel:
30-60
Délka letadla:
do 30m
Rozpětí křídel:
20-30m
Dolet:
do 2 000km
První let:
28.12.1985
Rozpětí křídel (m):
29,00
Délka letadla (m):
25,25
Počet míst:
58
Dolet (km):
2055

 f50_titulní_airbaltic.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 Turbovrtulový Standardní Regionální
3Proudový tryskovýŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Fokker
Země: Nizozemí
Výrobce a typ motorů:2xPratt&Whitney Canada PW125B o výkonu 1864 kW
Datum prvního letu:28.12.1985 
Počet vyrobených letadel:213Včetně 4 mírně větších Fokker 60, vyráběn do roku 1997
IATA kód (hlavní, alternativní):F50 
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)29,00 
Délka letadla:(m)25,25 
Výška (na zemi):(m)8,32 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)12 250Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla
Maximální vzletová hmotnost:(kg)20 820 
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 58Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod.
Nejvyšší praktický dolet:(km)2 055 
Cestovní rychlost:(km/h)530 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 30.3.2016):
Amapola Flyg (15), VLM (11), vláda Singapuru (9), Skyward International Aviation (6), Insel Air (6), Peruvian Air Force (6)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
VLM (Belgie), Insel Air (Nizozemí), Amapola Flyg (Švédsko), dříve např. Lufthansa CityLine, Austrian Airlines, AirBaltic, Luxair

     


Další informace:

Víte že...

Značce Fokker dal skutečně jméno holandský konstruktér Anthony Fokker, který se proslavil především svou prací pro německé císařské letectvo za první světové války? Letadla Fokker tehdy již od jednoplošníku E.III téměř s každým novým typem měnila poměr sil ve vzduchu na západní frontě. V meziválečném období zase třímotorové dopravní letouny Fokker F.VIIb/3m vyráběla v licenci i letňanská Avia pro ČSA, Českou i Baťovu leteckou společnost.

Fokker 50 je dvoumotorový turbovrtulový hornoplošník pro přepravu typicky 50 cestujících (odtud "50" v označní typu) na krátkých tratích, vyráběný slavnou holandskou firmou Fokker. Volně navazuje na velmi úspěšný typ Fokker F27 Friendship pro 44 až 56 cestujících (existoval ve dvou verzích lišících se délkou trupu), jehož prototyp byl zalétán již v roce 1955 a kterého se do roku 1987 vyrobilo celkem 586 kusů (plus dalších 207 bylo vyrobeno v USA firmou Fairchild pod původním označením F-27 a posléze místním FH-227).

Ačkoli byla konstrukce modelu Fokker 50 z 80. let minulého století poměrně značně přepracována, z vnějšího pohledu Fokker 50 nezapře svůj původ v tehdy již 30 let starém výchozím typu, čemuž ostatně odpovídá i interní značení výrobce "F-27-050". Rozměry zůstaly téměř shodné jako u posledních verzí F27-500 a F27-600, na první pohled však "padesátku" prozradí výrazně větší, elektronicky řízené a diagnostikované motory kanadské pobočky výrobce Pratt&Whitney (F27 měl britské Rolls-Royce Dart) s moderními a především méně hlučnými šestilistými vrtulemi a výrazně větší počet obdélníkových oken kabiny cestujících (F-27 měl elipsovitá, působící již poněkud archaicky). Výrazně modernizován byl interiér s většími a především uzavíratelnými schránkami na příruční zavazadla nad hlavami cestujících a změn doznala i vnitřní konstrukce draku a avionika.Letouny holandského výrobce pochopitelně nechyběly ve flotile KLM CityHopper, regionální pobočky společnosti KLM.
Letouny holandského výrobce pochopitelně nechyběly ve flotile KLM CityHopper, regionální pobočky společnosti KLM.

Výsledkem byl letoun, který navzdory svému původu spadajícímu již do 50. let byl svými provozně ekonomickými parametry rovnocenným soupeřem tehdy zcela novým srovnatelně velkým letounům stejného určení, francouzsko-italskému ATR-42 nebo kanadskému Dash-8-300, byť proti jejich designu působil na pohled poněkud archaicky. Bohužel výrobce se paralelním vývojem letounu Fokker 50 současně s větším proudovým modelem Fokker 100 (byť i ten vycházel do značné míry ze staršího typu F28) v 80. letech) finančně vyčerpal a management vzniklou situaci navzdory počátečním obchodním úspěchům obou modelů v 90. letech neustál, takže v roce 1996 byl nucen vyhlásit bankrot. Tím byl zastaven i příjem dalších objednávek, takže již v následujícím roce si zákazníci převzali poslední nové stroje. Navzdory tomu zůstává na počátku roku 2016 v provozu ještě zhruba 60% vyrobených letounů u leteckých společností zabývajících se přepravou osob i nákladu nebo u vládních letek či ve vojenském letectvu řady zemí.Svézt se Fokkerem 50 společnosti VLM Airlines již cestující nestihnou, belgický regionální dopravce totiž v důsledku finančních prblémů zastavil 22. června 2016 provoz...
Svézt se Fokkerem 50 společnosti VLM Airlines již cestující nestihnou, belgický regionální dopravce totiž v důsledku finančních prblémů zastavil 22. června 2016 provoz...

f50typ_denimair.jpg

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Fokker 50

  • Fokker 50
Loading...

Fokker 50

  • Fokker 50
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 20.04.1932 se stalo...
20.04.1932
Letoun Handley Page H. P.42 'Helena' patřící společnosti Imperial Airways odletěl z letiště Croydon do Paříže, na první etapu nově otevřené linky do Kapského města.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »