Rimowa Junkers F 13 aneb nostalgické kouzlo vlnitého plechu

21.12.2016

Rimowa Junkers F 13 v péči profesionálního fotografa. Rimowa Junkers F 13 v péči profesionálního fotografa.
Rimowa Junkers F 13 v péči profesionálního fotografa.
Junkers F 13. Junkers F 13.
Junkers F 13.
Junkers F 13.Junkers F 13.
Junkers F 13.
Prezident společnosti Rimowa Dieter Morsczek před prvním letem. Prezident společnosti Rimowa Dieter Morsczek před prvním letem.
Prezident společnosti Rimowa Dieter Morsczek před prvním letem.
Rimowa Junkers F 13 při představení v Oshkoshi.Rimowa Junkers F 13 při představení v Oshkoshi.
Rimowa Junkers F 13 při představení v Oshkoshi.
Kokpit Rimowa Junkers F 13.
Kokpit Rimowa Junkers F 13.
První let Rimowa Junkers F 13.
První let Rimowa Junkers F 13.
Stavba Rimowa F 13.
Stavba Rimowa F 13.
Rimowa Junkers F 13 v péči profesionálního fotografa.
Rimowa Junkers F 13 v péči profesionálního fotografa.

Už jsme si tak nějak zvykli: na našich letištích se pravidelně objevují ultralehké repliky různých letounů, často i z doby počátků létání. Jsou ovšem zmenšeny, aby se vešly do hmotnostního limitu dané kategorie. Ovšem že by se podle původních plánů postavil letoun v měřítku 1:1, to se neděje každý den...

Junkers F 13
”Flying

Junkersovy stroje F 13 brázdily oblohu v mnoha zemích světa, kde létaly i s plováky a byly páteřními typy množství leteckých linek. Sloužily od polárních oblastí až po tropy, kde létaly i v teplotách převyšujících 40 °C. Letecké společnosti si pochvalovaly jejich ekonomický provoz, odolnou konstrukci umožňující i tvrdší přistání a také opravitelnost doslova v polních podmínkách.

V září 2016 však výše uvedená situace nastala! Ne, nenechme se mýlit, u nás se to nestalo, protože zde bychom stěží nalezli tak štědrého sponzora. Tou zemí bylo sousední Německo. I tam byly dříve snahy různých muzejních institucí uvést do letuschopného stavu některý z jejich často unikátních létajících aparátů, ale z mnoha důvodů se to nezdařilo.

Takové myšlenky nesdílel letecký nadšenec, pilot a hlavně vysoce postavený manažer společnosti RIMOWA, pan Dieter Morszeck. Uvedená společnost má mimo jiné ve výrobním programu hned celou výrobní řadu luxusních kufrů, vyráběných podle patentu firmy Junkers z „vlnitého plechu“.

Ano, přání bývá otcem myšlenky, a i zde tomu tak bylo. Psal se rok 2009, když se poprvé Dieter Morszeck setkal se skupinou svých přátel – většinou odborníků na stavbu či provoz různých typů letadel.

Flying Revue do schránky? Klikněte!

Určitou, a mohu dnes říci i významnou roli sehrála mnohaletá spolupráce firmy RIMOWA se společností JU-Air, vlastnící a provozující mimo jiné hned několik legendárních třímotorových letounů Junkers Ju-52/3m.


Rimowa Junkers F 13 v Oskoshi.

Dalším hnacím „motorem“ celého projektu bylo několik kurátorů z letecké sekce Technického muzea v Mnichově, jež mnoho let sídlí v nedalekém Oberschleisheimu. Prvním a velmi důležitým krokem byl souhlas držitelů autorských práv a také vedení muzea s použitím původní výkresové dokumentace k novostavbě Junkersovy ef třináctky. 

Flying Revue 1/2017
”x”

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 62 až 69 ve Flying Revue č. 1/2017. Na stáncích je časopis ke koupi od 22. prosince 2016.

Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

Po nezbytných krocích začala skupina odborníků pravidelně jezdit do této renomované muzejní instituce, aby zde postupně připravila všechny nezbytné podklady pro stavbu repliky letounu Junkers F 13. Naštěstí se nedochovaly jen výkresy, ale také kompletní letoun i části konstrukce z jiných letounů stejného typu. Dokonce nechyběly ani tolik potřebné výkresy všech výrobních přípravků!

Navíc díky pochopení kurátorů muzea v Mnichově bylo možné pořídit bohatou fotodokumentaci všech nezbytných konstrukčních detailů ef třináctky, a dokonce některé původní díly těchto letounů se staly vzorem pro jejich novou výrobu z moderních současných materiálů. 

Text: Lubor Obendrauf

Foto: Rimowa, Junkers

logo_fr_transp.jpgjunkers_f_13_historie_1_1024x698_-_kopie.jpg

Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2017 > Flying Revue 1/2017 > Rimowa Junkers F 13 aneb nostalgické kouzlo vlnitého plechu
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 


SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 05.10.1907 se stalo...
05.10.1907
Nulli Secundus (British Army Dirigible No 1), první britská vzducholoď poháněná motorem, uskutečnila let z Farnborough do Londýna za 3 hodiny a 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »