Ostrovy Baltského moře
Ostrovy Baltského moře
Let nad ostrovy Baltského moře byla 3. etapa expedice
"Evropské ostrovy z nebe", kterou jsem absolvoval
uprostřed srpna 2014. Trvala 8 dní a otevřela mi zcela neznámý svět
stovek a tisíců ostrovů, které se v Baltickém moři a jeho částech
(Botnické moře, Botnická zátoka, Finská zátoka) nacházejí. Počasí
jsem měl skvělé a tak i videa a fotky nabízejí skvělé pohledy. Při
této cestě se mi také podařilo natočit na video několik
hlavních měst severní Evropy - Stockholm, Helsinky,
Tallinn, Vilnius, Riga. Videa, články i fotky z této cesty si
můžete prohlédnout v této sekci a v sekci Trasy je pak k cestě
ještě o něco více detailů.
6.8.2014 Plán cesty 
Plánovaná trasa (letiště přistání)
Příbram/Garz – ostrov Usedom, Německo/Visby – ostrov Gotland,
Švédsko/ Stockholm, Švédsko/Marienham – soustroví Alandy,
Finsko/Vaasa, Finsko/Tampere, Finsko/Helsinky, Finsko/Kuressare,
Estonsko/Tallin, Estonsko/Riga, Lotyšsko/Klajpeda, Litva/Vilnius,
Litva/Mikolajki-Mazurská jezera, Polsko/Příbram více
10.8.2014 Jiří Pruša poletí přes Baltské moře. Nemůžu té touze odolat, říká 
Jak se vlastně létá kolem Evropy? Zdánlivě je to jednoduché.
Přijedete na letiště, potřesete si pravicí s šéfem letiště, sednete
do letadla a vzhůru k nebi! Ale kdeže. Znáte to, všechno je jinak.
Jiří Pruša, který v pondělí 11. srpna startuje do třetí etapy
projektu Nebe nad Evropou, tentokrát směr ostrovy Baltského moře, o
tom ví své. více
11.8.2014 Dva a půl Jadranu přeletí Jiří Pruša na Baltským mořem 
Už ke třetí etapě společného projektu letce Jiřího Pruši a
iDNES.cz se v pondělí 11.srpna roztočí vrtule malého letadla
Dynamic WT-9 s jediným pasažérem a pilotem zároveň na palubě.
Tentokrát spolu zamíří na Balt. více
11.8.2014 Přes 20 000 mil nad mořem chce zdolat Jiří Pruša během expedice 
Jedno malé letadlo, jeden pilot, čtyři etapy a spousta neznámých
evropských ostrovů. Blogger Jiří Pruša se v pondělí 11. srpna 2014
vydal letět, fotit a natáčet nad Balt. více
12.8.2014 Den 1: Příbram - Herringsdorf - Sassnitz - Visby 
Den jsem začal ráno ve čtyři, kdy mě vzbudil déšť. Rozhodl jsem
se, že pršet brzy přestane a tak jsem se nenechal nijak zastrašit.
Doladil jsem poslední věci a v sedm jsem vyrazil – nejdříve na
hlavní poštu v Jindřišské, abych odeslal včas měsíční hlášení
na VZP a PSSZ a pak jsem pokračoval na Vinohradskou do rozhlasu na
interview k létání nad Evropou. V devět hodin – po
interview - jsem už vyrazil na letiště do Příbrami, odkud jsem
plánoval odlétat v 11.00 směrem na ostrov Usedom. Cestou déšť
houstnul, a když jsme v deset na letiště přijeli, tak lilo a
nebylo moc vidět. Po chvíli přešlapování jsem zavolal na briefing a
posunul svůj letový plán o hodinu – s odletem ve 12.00.
Letadlo bylo připravené a tak jsem většinu času jen urputně
sledoval těžké mraky, které běžely hodně nízko nad Brdy.
V poledne se ukázala v mracích slibná mezera.
Z radaru jsem věděl, že na sever se počasí zlepšuje a tak jsem
skočil do stroje a vyrazil. Mezera mi postačila k tomu, abych
přeletěl k Berounu a podletěl prostor letiště Ruzyně a počasí
se začalo opravdu zlepšovat. více
12.8.2014 Krásná Rujana i bývalá nacistická továrna. Exkluzivně z nebe nad Baltem 
Pobřeží Baltu Češi znají z turistických dob ledových. Jak ale
vypadá z nebe? Letecké snímky křídových útesů na Rujaně, Hitlerovy
výrobny raket V1 a V2 v Peenemünde i zeleného dánského ostrova
Bornholm v dnešním dílu leteckého speciálu Ostrovy Baltského
moře. více
13.8.2014 Den 2: Visby – Mariehammn - Vaasa 
Ráno jsem se nedočkavostí probudil už v půl čtvrté – nahrál
jsem fotky, napsal článek, odpověděl maily, zaplatil účet za plyn
v Praze, proběhl městečko Visby, sbalil věci, nasnídal se,
vyndal kolo z garáže hotelu Clarion a vyrazil na letiště. Po
půl hodině šlapání jsem tam dorazil – vrátil jsem kolo, hledal a
našel zvonek na security paní, která mě dovedla do briefing
místnosti, odkud jsem podal letový plán a pak mě odvedla na plochu.
Letadélko tam stálo a spořádaně na mě čekalo v paprscích
krásného ranního slunce – vše výborné. Když jsem připravoval
letadlo, zavolali mi ze Stockholmu, že můj odlet musím posunout,
protože letiště Mariehammnu opravuje do čtvrt na tři dráhu. Musel
jsem tedy odlet odložit asi o 45 minut, aby mi přílet vyšel do
otevírací doby. více
14.8.2014 Den 3: Vaasa - Oulu - Tampere 
Probudil jsem ve městě Vaasa, které leží na finském břehu
Botnického zálivu, asi 400 km severně od Helsinek. Botnický záliv
je zde jen asi 70 km široký a Vaasa je spojená s protější
švédskou Ulmeou pomocí trajektu – o mostu se zatím jen mluví.
Protože voda Botnického zálivu není kvůli silným přítokům příliš
slaná tak na více než půl roku pravidelně zamrzá. V té době
lze do Ulmei chodit pěšky a dříve se tak dokonce dodávala i
pošta. více
17.9.2014 Video: Den 3, Expedice Ostrovy Baltského moře 
Třetí den třetí části expedice Evropské ostrovy z nebe začal
sice deštěm, ale jinak byl skvělý - neobvyklé Kvarkenské ostrovy,
zajímavé pobřeží Botnického zálivu, městečko Oulu a nakonec
Tampere. To vše tady můžete vidět na videu. více
14.8.2014 Z finského Vaasa do Oulu a Tampere. Nad zemí, která vystupuje z moře 
Třetí den vzdušného putování pilota Jiřího Pruši začal ve městě
Vaasa, které leží na finském břehu Botnického zálivu, asi 400 km
severně od Helsinek. Celé okolí je v zajímavé oblasti tzv.
postglaciálního vzestupu zemské kůry, a náš pilot tak mohl při letu
pozorovat důsledky tohoto zvláštního jevu.Zdroj: více
15.8.2014 Den 4: Tampere - Helsinky - Kardla 
Dostat se z Tampere na letiště nebylo jednoduché – autobusy
stejných čísel jezdí na různá místa… Chtěl jsem vzít jedničku,
kterou jsem přijel, ale jela prostě jinam a její jiná verze měla na
letiště vyrazit prý až za hodinu. Kombinací busu a taxi jsem se tam
nakonec dostal. Rozhodl jsem se letět na letišťátko Hanko na jihu
Finska a odsud pak s nasazenými kamerami podél finského
pobřeží do Helsinek. více
16.8.2014 Den 5: Kardla – Saaremaa – Ruhnu – Riga/Spilve 
Po nočních problémech s internetem, kdy se nám nepodařilo nahrát
videa pro iDNES začal den kvůli ospalosti trochu mrzutě. Taky jsem
nevěděl, v kolik hodin jeden autobus na letiště k odletu letadla do
Tallinnu v 9.05 a tak jsem rychle posnídal a už v 07.30 jsem byl na
zastávce. Tam jsem se dověděl, že jede až v 8.40 – odbavení je tu
otázka minut a při průměru 5 cestujících na let není ani třeba
počítat s velkým frontami. více
17.8.2014 Den 6: Spilve - Aleksotas - Palanga - Kaunas 
Letiště Spilve oslavovalo v sobotu 60. výročí otevření svého
velmi sovětského terminálu a tak bylo od deseti hodin ráno pro
letecký provoz uzavřené. Dorazil jsem tam tedy už v 8 hodin ráno a
připravil stroj. Ve Spilve nemají řídící věž a tak jsem se jeho
šéfa zeptal, zda používají ranvej 14 nebo 32 – řekl mi, že to
záleží na situaci a protože je dnes vítr z boku, tak to může být
kterákoliv. Ať prý poslouchám rádio, že to budou létající letadla
hlásit. více
18.8.2014 Den 7: Suwalki - Wloclawek - Příbram 
Do posledního dne této části expedice „Evropské ostrovy z nebe“
mě ve čtyři hodiny ráno probudil budík jednoho z mých spoluspících
na společné noclehárně letiště Suwalki. On jej zamáčkl a spal dál,
já jsem už věděl, že nebudu spát a tak jsem vstal. Večer jsem si
svůj spacák rozbalil pod křídlem letadla, a když jsem už usínal,
tak mě přišla delegace místních přesvědčit, abych spal uvnitř. Teď
mě mrzelo, že jsem je poslechl...Venku by žádný budík nezvonil. více