Piper M600/SLS Letadlo, které přistává samo

26.8.2020

Piper představil novou vlajkovou loď své flotily – M600, před už pěti lety, jako modernějšího a výkonnějšího nástupce svého oblíbeného turbopropu Meridian, který byl v rámci nové marketingové strategie přejmenován na M500. Šestistovka však byla mnohem více než jen „facelift“ Meridiana.

m600_palubka.jpg

n600el-4721.jpg

Piper pro ni vyvinul úplně nové křídlo, které pobere o 55% více paliva, umožňuje o 62 uzlů (115 km/h) vyšší maximální rychlost, a o více než 400 kg vyšší vzletovou hmotnost. Osvědčený motor PT6A-42A má u M600 o 20% zvýšený vzletový výkon na 600 koňských sil.

n600el-4740.jpg n600el-4749.jpg

Ani to však zdaleka není na hranici možností tohoto motoru, jehož certifikovaný výkon je 850 koní, a termodynamický výkon dokonce až 1 029 koní. M600 tak nabízí nesrovnatelně lepší výkonnostní a provozně-ekonomické parametry než Meridian. Dalo by se říci, že výkonnostně se hodně přiblížil francouzskému TBM930, avšak za cenu o více než milion dolarů nižší, a také při výrazně nižších provozních nákladech. Piper M600 se tak stal ideálním soukromým a lehkým služebním letadlem. Ale zatímco M600 úspěšně vstupoval na trh, Piper již potají pracoval na vylepšeném modelu SLS neboli „Safety, Luxury, Support“.

n600el-4769.jpg  n600el-4785.jpg

Největší, přímo revoluční novinkou nového modelu je systém autonomního nouzového přistání. Tento systém je však něco úplně jiného než „autoland“ známý z dopravních letadel. Autoland je pouze automatické zakončení ILS přiblížení II. nebo III. kategorie, kdy letadlo samo podrovná a dosedne na dráhu.n600el-4845.jpg

n600el-4895.jpg

Toto přiblížení však musí být naprogramováno a průběžně monitorováno posádkou, která dělá všechna strategická rozhodnutí, a autoland pouze podrovná a dosedne. Naproti tomu autonomní nouzové přistání u M600/SLS je inteligentní systém, fungující zcela nezávisle na posádce. Nevyžaduje žádné programování ani monitorování.n600el-5386.jpg

Právě naopak, jeho účelem je převzít řízení a přistát v případě, že by pilot nebyl schopen dovést letadlo do bezpečného přistání, ať už z důvodu zdravotní indispozice, anebo v případě nečekaného zhoršení meteorologické situace převyšující pilotovy schopnosti.

Text: Lubomír Čorňák

Foto: Naděžda Murmaková, Piper

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 10-18 ve Flying Revue č. 5/2020. Na stáncích bude časopis ke koupi od 27. srpna 2020. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2020 > Flying Revue 5/2020 > Piper M600/SLS Letadlo, které přistává samo
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 01.05.1967 se stalo...
01.05.1967
Ve washingtonském Everettu byla slavnostně otevřena výrobní hala Boeingu postavená pro zajištění výroby velkokapacitního typu Boeing 747. V roce 1967 byla zapsána do Guinnessovy knihy rekordů jako největší budova (objemem) na světě.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »