Kniha je opět dočasně vyprodána, děkujeme za pochopení.
Pro členy Klubu FR až do vyprodání zásob s podpisem autora!
Kdo by neznal pojem hloubkaři. Do konce druhé světové války zbývalo necelých devět měsíců, když si nadporučík Charles E. McGee po vítězném souboji s německým letounem Focke-Wulf Fw 190 u Pardubic všiml lokomotivy v čele nákladního vlaku projíždějícího nedaleko místa jeho souboje. Vyřadit lokomotivu by mohlo být účinným zásahem pro německou válečnou logistiku. McGee tehdy lokomotivu jen poškodil, zrod hloubkových útoků na parní lokomotivy, nákladní a cisternové vagony, výtopny, ale i na vojenská vozidla a letiště ale byl tu.
Piloti amerických a britských stíhacích letounů od té doby, zejména pak od zimy 1945, nalétávali v malé výšce na cíle, jež sloužily nebo podle jejich mínění mohly sloužit k vojenským účelům, a ničili je. Protože létali velmi nízko nad zemí, Češi jim uštědřili přezdívku hloubkaři (z německého Tiefflieger - hloubkový letec) nebo kotláři (jejich častým cílem byly kotle parních lokomotiv).
Pro mnohé Čechy znamenali hloubkaři první bezprostřední zkušenost s leteckými a vůbec vojenskými akcemi spojenců a hloubkaři v jejich očích požívali obdiv, vzbuzovali ale i hrůzu - to když zaútočili na vlak vezoucí civilisty. Obvykle však umožnili strojvedoucímu vlak zastavit a teprve, když se cestující vzdálili, vlak zničili.
Celkem 951 případů útoků hloubkařů na 951 stranách popsal ve své nejnovější knize historik Filip Vojtášek. Unikátní a ojedinělé dílo, pro něž sbíral materiál více než dvacet let, právě vyšlo a vy si ho můžete na Flying Revue zakoupit. Knihu o váze 2,6 kilogramu vám rádi zašleme.
Autor: Filip Vojtášek
Rok vydání: 2019
Vydal: Academia
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »