Přelety velkých letišť a měst 1: USA

7.3.2019

Los Angeles International. Foto: Jiří Pruša, FRLos Angeles International. Foto: Jiří Pruša, FR
Los Angeles International. Foto: Jiří Pruša, FR
Letiště Boston Logan International. Foto: Jiří Pruša, FRLetiště Boston Logan International. Foto: Jiří Pruša, FR
Letiště Boston Logan International. Foto: Jiří Pruša, FR
Philadelphia International Airport. Foto: Jiří Pruša, FRPhiladelphia International Airport. Foto: Jiří Pruša, FR
Philadelphia International Airport. Foto: Jiří Pruša, FR
Cessna 182. S tímto typem jsme nad USA létali. Cessna 182. S tímto typem jsme nad USA létali.
Cessna 182. S tímto typem jsme nad USA létali.
 San Francisco International. Foto: Jiří Pruša, FR San Francisco International. Foto: Jiří Pruša, FR
San Francisco International. Foto: Jiří Pruša, FR
Letiště Orlando International. Foto: Jiří Pruša, FR
Letiště Orlando International. Foto: Jiří Pruša, FR
Phoenix International Airport. Foto: Jiří Pruša, FR
Phoenix International Airport. Foto: Jiří Pruša, FR
Edwardsova letecká základna v Kalifornii.  Foto: Jiří Pruša, FR
Edwardsova letecká základna v Kalifornii. Foto: Jiří Pruša, FR
Letiště San Diego International. Foto: Jiří Pruša, FR
Letiště San Diego International. Foto: Jiří Pruša, FR
Los Angeles.  Foto: Jiří Pruša, FR
Los Angeles. Foto: Jiří Pruša, FR
Hollywood. Foto: Jiří Pruša, FR
Hollywood. Foto: Jiří Pruša, FR
San Francisco, Golden Gate Brigde. Foto: Jiří Pruša, FR
San Francisco, Golden Gate Brigde. Foto: Jiří Pruša, FR
San Francisco. Foto: Jiří Pruša, FR
San Francisco. Foto: Jiří Pruša, FR
Manhattan. Foto: Jiří Pruša, FR
Manhattan. Foto: Jiří Pruša, FR
Verzanův most jižně od Manhattanu. Foto: Jiří Pruša, FR
Verzanův most jižně od Manhattanu. Foto: Jiří Pruša, FR
Helikoptéra na Manhattanu. Foto: Jiří Pruša, FR
Helikoptéra na Manhattanu. Foto: Jiří Pruša, FR
Úvodní dvojstrana článku ve FR 2-2019
Úvodní dvojstrana článku ve FR 2-2019

Flying Revue 2/2019    Přelety velkých letišť jsou neobyčejně vzrušující pilotní disciplínou. Získat povolení k přeletu není vždy jednoduché, a tak někdy visí doslova na vlásku v závislosti na situaci i osobě řídícího, jehož o povolení přeletu žádáte. Když se to ale podaří, je to velká radost.


Aplikace VFR Communication

”fr_int”

Lety do zahraničí vám usnadní výuková aplikace letecké angličtiny VFR Communication. Na trhu podobnou nenajdete.


» Vstoupit do aplikace

» Vyzkoušejte aplikaci zdarma

» Vše o aplikaci

» Koupit aplikaci pro sebe

» Koupit aplikaci jako dárek.

» Kupujete si přístup do aplikace, která je on-line.
» Nemusíte ji instalovat ani stahovat.
» Přístup můžete koupit i svým blízkým ve formě dárkového certifikátu.

Přelétávat velká dopravní letiště nebo zajímavá velká města je pro VFR pilota výzva – je potřeba zvládat postupy létání v řízeném prostoru, nebát se komunikovat s profesionálními řídícími, mít potřebné informace o názvech a poloze navigačních bodů, trasách, výškových hranicích i rozměrech TMA/CTR každého takového letiště. K tomu je pak potřeba také trochu štěstí, že narazíme na řídícího, který má pochopení a zároveň také není ani on, ani letiště právě zcela zahlcené dopravním provozem.

Záleží také zvyklostech a předpisech země, ve které chceme takový přelet řízeného letiště nebo velkého města praktikovat. Dneska se věnujeme situaci v USA, kde se na přeletu řízeného letiště lze domluvit téměř vždy. VFR provoz tam není brán jako nutné zlo, ale jako plnoprávná součást leteckého provozu. Jen nesmíte přiletět zrovna do špičky dopravního provozu.

V Evropě je to obvykle složitější – ne ve všech zemích a ne na všech dopravních letištích vám průlet CTR nebo přelet letiště povolí. V některých evropských zemích je přelet možný také jen pokud jste si podali letový plán, jehož součástí je i průlet CTR daného letiště s vyznačenými body vstupu/výstupu i trasou v rámci CTR.

Kromě znalostí a kapacity je verdikt nad vaší žádostí často také věcí psychologie a odhadu vašich schopností řídícím. Pokud bude VFR pilot chtít prolétávat CTR dopravního letiště v provozní špičce (například v pondělí dopoledne) a při vyžadování povolení průletu bude ve své komunikaci koktat nebo prokazovat neznalost místní situace, pak se nelze řídícímu divit, že takového pilota odmítne.

Prostě nechce nebo si nemůže dovolit ohrozit systém tím, že do CTR řízeného letiště pustí někoho neznalého, a navíc, když má na starosti množství dopravních letadel a v nich spoustu cestujících. To, jestli se dostanete nad centrum přilehlého města, samozřejmě také záleží na směru letištní dráhy, která je zrovna aktivní. Samozřejmě, že pokud je aktivní dráha, jejíž prodloužená osa vede nad městem, tak vás tam prostě nikdo nepustí.

» Co si také přečtete ve Flying Revue č. 2/2019:

Zoom gallery   Zoom gallery

Zoom gallery   Zoom gallery

Flying Revue 2/2019

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 78-85 ve Flying Revue č. 2/2019.

Časopis vyšel 28. února 2019. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu.
» Jak se stát členem Klubu FR

Takže pokud se na přelet dopravního letiště nebo středu města ležícího v CTR budete chystat, pak kromě prostudování navigačních bodů, výškových a půdorysných charakteristik TMA i CTR a veškerých potřebných předpisů myslete i na to, kdy lze očekávat nižší dopravní provoz. Také si připravte potřebnou komunikaci a průlet vyžádejte zdvořile.

Pro řídícího obvykle představuje VFR provoz nad letištěm jen víc práce a nutnost větší pozornosti, a tak je potřeba to už ve stylu podání vaší žádosti respektovat. Někdy je také dobré, a některá letiště to doporučují, si před vzletem na věž letiště zavolat a průlet CTR si domluvit telefonicky. Výhoda takové možnosti je v tom, že řídící vám může například říct, ať hodinku počkáte a pak že bude menší provoz.

Také se můžete domluvit na navigačním bodu, ze kterého se máte ohlásit, výšce přeletu, vaší činnosti atd. Je taky příjemné, když se za letu nahlásíte a nemusíte už nic dlouho vysvětlovat, protože o vás prostě na věži vědí.

V této sérii článků se podělíme o zkušenosti z přeletů z letišť v různých zemích. Dnes se tedy budeme věnovat letištím a městům v USA. 

Text a foto: Jiří Pruša

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2019 > Flying Revue 2/2019 > Přelety velkých letišť a měst 1: USA
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 19.03.1964 se stalo...
19.03.1964
Americká pilotka Geraldine Mock odstartovala ke svému sólo letu kolem zeměkoule, který také jako první žena úspěšně ukončila. Použila stroj Cessna 180 Skywagon.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »