Rusové chtějí vzkřísit L-610, deset kusů si objednaly Polar Airlines

19.9.2019

L-610 na MAKS 1995. Foto:Jurij Kirsanov, Transport-Photo.comL-610 na MAKS 1995. Foto:Jurij Kirsanov, Transport-Photo.com
L-610 na MAKS 1995. Foto:Jurij Kirsanov, Transport-Photo.com

Letecký průmysl         Deset letounů L-610 si před třemi týdny na veletrhu MAKS 2019 objednal ruský dopravce Polar Airlines. Vyrobit je pro něj mají Uralské závody civilního letectví UZGA v Jekatěrinburgu.

Pro L-610 je to vzkříšení z popela, jako typ ho totiž ve fázi prototypu zahubil rozpad východních trhů po roce 1990. Čtyřicetimístný L-610 má podle ředitele Polar Airlines Semena Vinokurova ve flotile nahradit nahradit An-24 a An-26. Nový L-610 má být vyvinut na bázi původního projektu LETu Kunovice, ve výsledku by se od něj měl ale poměrně výrazně lišit. "Letoun dostane novou avioniku, jeho maximální vzletová hmotnost, kapacita nákladu, dosah letu a rychlost se zvýší, ve hře je i modernější design," tvrdí generální ředitel UZGA Vadim Badeha. Nové L-610 by UZGA měla Polar Airlines dodat mezi lety 2023 – 2025.

Rusové si od L-610 hodně slibují, jelikož nutně potřebují posílit regionální dopravu, kterou dosud do značné míry zajišťuje L-410, jenž ostatně pro ruský trh vyrábí rovněž UZGA. Ruský letecký průmysl vlastní alternativou pro regionální letectví nedisponuje, přitom řada míst v Rusku je dostupná de facto pouze letecky a L-410 se v této roli velmi dobře osvědčil, jelikož je schopen přistát a vzlétnout z krátkých nezpevněných drah a fungovat i v extrémních klimatických podmínkách a vysokých nadmořských výškách. Má ovšem nízkou přepravní kapacitu (19 míst, nebo 1,7 tun nákladu), což by mělo nasazení L-610 změnit. Polar Airlines, dceřiná společnost Yakutia Airlines, zatím provozuje pět letounů L-410. 

Projekt L-610 měl na úspěchy typu L-410 navázat a stát se vlajkovou lodí LETu Kunovice. Vývoj ale skončil u několika prototypů, do výroby se letoun nedostal. Vývoj L-610 začal v roce 1985, po roce 1990 však došlo k rozpadu východního trhu, pro který byl letoun a jeho avionika především koncipován, a přeorientování na západní trh se společnosti LET nezdařilo. Mimochodem, jedním ze zalétávacích pilotů L-610 byl i druhý československý kandidát na let do vesmíru Oldřich Pelčák. „Mám na ní nálet 350 hodin,“ řekl před časem Flying Revue. 

Let-610, zdroj: Aerotime.aeroZoom gallery
Let-610, zdroj: Aerotime.aero

V roce 2008 získala 51 % akcií společnosti LET Uralská metalurgická společnost UGMK, která vlastní i výrobní závod UZGA. O pět let později pak do jejích rukou přešel 100% podíl kunovického leteckého výrobce a v roce 2018 náměstek ministra průmyslu a obchodu Ruské federace Oleg Bocharov oznámil rozhodnutí o získání dokumentace pro L-610 za účelem obnovení jejího vývoje. 

Získání typového certifikátu se očekává v roce 2023, sériová výroba by měla být zahájena ve stejném roce. Byť se letoun bude podobně jako L-410 vyrábět v Jekatěrinburgu, ruské ministerstvo průmyslu a obchodu očekává i zatím blíže neupřesněnou účast Česka na projektu, které by se spolu s Kazachstánem, jenž o letouny rovněž jeví zájem, mělo stát jedním z hlavních partnerů vývoje. „Projekt by měl posílit spolupráci a partnerství s Českou republikou a Kazachstánem,“ řekl ministr Denis Manturov.

Jan Dvořák

Zdroj a foto: Aerotime.aero, Ato.ru

Flying Revue > Články > Letecká výroba > Rusové chtějí vzkřísit L-610, deset kusů si objednaly Polar Airlines
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »