Test CH-77 Ranabot

21.12.2014

Ultralehký vrtulník CH-7 Kompress si díky svým kvalitám vydobyl ve své kategorii nejen v Evropě, ale dá se říci i celosvětově dominantní postavení. Nyní přichází jeho nástupce CH-77 Ranabot.

Na začátku stáli tři italští bratři Barberové, Igi, Claudio a Josi. Létání jim učarovalo poměrně záhy a s postupem času létali nejen větroně, ale i motorová letadla. Když se v osmdesátých letech s nástupem ultralehkých strojů oživil zájem o létání, založili nejprve leteckou školu a poté i vlastní firmu, která se zabývala kompletováním ultralehkých strojů ze stavebnic. Zásadní změnu v jejich životě přineslo seznámení s argentinským konstruktérem lehkých vrtulníků Augustem Cicarém. Bratři nejprve získali v roce 1989 práva na výrobu jeho jednomístného typu CH-6, ze kterého následně Claudio a Josi vyvinuli s pomocí automobilového designéra Marcella Gandiniho vlastní jednomístný kabinový CH-7 Angel. Ten uvedli na trh v roce 1992. Jeho značný komerční úspěch, příchod nových, výkonnějších variant motorů a konstrukční rezervy vrtulníku je přivedly k myšlence postavit i dvoumístnou variantu, charakteristickou tandemovým uspořádáním sedadel. Nový CH-7 Kompress se na trhu objevil v roce 1996, jeho vylepšená varianta CH-7 Charlie pak v roce 2005.

Vrtulníky CH-7 zaznamenaly velký komerční úspěch, ale tandemové uspořádání kabiny přece jen nebylo ideální. Bratři Barberové tak začali v tichosti pracovat na zcela novém vrtulníku, který měl z CH-7 převzít léty provozu ověřené konstrukční prvky a spojit je s novým, výkonnějším motorem a dvoumístnou kabinou s uspořádáním sedadel vedle sebe.

Side-by-side

Tak se zrodil dvoumístný Heli-Sport CH-77 Ranabot (mimochodem, tohle slovo v piedmontském dialektu znamená pulec). Široká kabina se sedadly vedle sebe je skutečně tím, co vás na novém vrtulníku na první pohled upoutá. Zbytek připomíná celkem pochopitelně starý známý Kompress, i když se mnohdy jedná jen o podobnost na první pohled. Je ostatně zákonitá, neboť právě technické kontinuitě konstrukcí bratří Barberových vděčí jejich vrtulníky v mnohém za svůj úspěch. V konstrukci CH-77 je použito řady komponentů a technických řešení, které byly vyzkoušeny v reálném provozu na jeho předchůdcích, jiné pak bylo možné odzkoušet během dlouholetého předsunutého provozu u výrobce. Typickým příkladem jsou listy hlavního rotoru, které byly odzkoušeny na typu Charlie.

.

FR 4/2019: Už brzy!



Letecká angličtina:


            » Vše o VFR Communication »

CIDNA 2019: Už brzy!

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Exkurze s FR:

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:


           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 25.06.1919 se stalo...
25.06.1919
V té době bezpochyby nejmodernější dopravní letoun, celokovový dolnoplošník Junkers F-13, se poprvé vznesl do vzduchu v německém Dessau.
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Jičín (LKJC) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345