Comac C919 představen

13.11.2015

Foto: comac.cc
Foto: comac.cc

Roll out nového čínského dopravního letounu

Comac C919 patří do plánované rodiny dvoumotorových proudových dopravních letadel s trupem o jedné uličce, s kapacitou mezi 158 až 174 sedadly. Vyrábět by jej mělo čínské státní seskupení Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC). Jedná se o největší dopravní letadlo navržené a postavené v Číně od již ukončeného projektu čtyřmotorového Shanghai Y-10, jehož počátek sahá do 70. let minulého století a který měl o něco větší délku i rozpětí. Mimochodem, jeden stroj Y-10 (ze třech) zkušebně nalétal v letech 1980 - 1984 kolem 130 letů. Později byl projekt z mnoha důvodů opuštěn.

Foto: comac.cc
Foto: comac.cc

První prototyp C919 absolvoval roll out z linky konečné montáže v Šanghaji již v září 2015, ale prozatím bez pohonných jednotek. Dne 2. listopadu 2015 byl slavnostně prezentován již kompletní letoun. První let C919 se předpokládá zhruba v polovině roku 2016, zatímco počátek dodávek je plánován až na konec roku 2018. C919 je součástí dlouhodobého cíle Číny prolomit nadvládu Airbusu a Boeingu na trhu, a to nejen čínském. Měl by se stát přímým konkurentem pro Airbus A320, Boeing 737 a připravovaný ruský MS-21. Dalším navazujícím plánem je následně vývoj odvozených variant, také dvoumotorových, ale již se dvěma uličkami - C929 s 300 sedadly a C939 má o stovku navíc. Mezi zákazníky mají být především nízkonákladové společnosti, s COMAC  podepsal v roce 2011 dohodu o spolupráci dokonce irský Ryanair. Zájmem Číny je postavit celkem až 2300 kusů typu C919.

Foto: comac.cc
Foto: comac.cc

Výroba a montáž probíhá v Šanghaji a z Číny pochází na letounu vše kromě proudových pohonných jednotek LEAP-1C od CFM International (prozatím), avioniky a pneumatik. Záměrem je později využít motory domácí produkce. Koncepce a konstrukce draku je pojata relativně konzervativně, s převahou slitin hliníku, nicméně v konstrukci centroplánu má své zastoupení i uhlíkový kompozit. Světlo světa by mělo spatřit celkem šest variant stroje C919. Odhadovaná cena by měla být na úrovni 90 až 95% ceny konkurentů. V současnosti výrobce disponuje objednávkami již na více jak 500 kusů, především od čínských společností. Často je možné zaslechnout, že mnoho z nich dostaly požadavek na objednávku příkazem, ale to je samozřejmě spekulace. Konkurenceschopnost C919 a možnosti jeho rozšíření mimo zemi zrodu je často diskutovanou otázkou, přičemž odpověď zcela jistě nenajdeme dříve jak po roce 2020.

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Comac C919 představen
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 09.12.1951 se stalo...
09.12.1951
Vzlétl prototyp stroje Fiat G.80, prvního italského letounu poháněného proudovým motorem. Konstruktérem byl Giuseppe Gabrielli.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »