16.7.2025
Touha létat uchvacuje lidi po generace.
B737-800 na letišti Hail, Saudská Arábie foto: Jan Kukla
Některým se stane koníčkem, některým se stane dokonce i povoláním, obvykle na celý zbytek života. Co všechno se ale musí naučit ten, kdo chce být dopravním pilotem, jaký výcvik zvolit, jak ideálně postupovat a jak se vyvarovat chyb?
Jak tedy začít? Pilot pro to, aby se mohl přihlásit do výběrového řízení na pozici pilota letecké společnosti bez předchozích zkušeností na vícepilotním letounu a v případě úspěšného absolvování zahájit typový výcvik, musí splnit podmínky dané evropským předpisem pro licencování posádek letadel Part – FCL. Předpokladem pro vydání jakéhokoliv průkazu pilota je zdravotní způsobilost. Pro profesionální létání je potřeba osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy vydané v souladu s Part – MED. To získá ten, kdo úspěšně absolvuje vstupní zdravotní prohlídku ve schváleném letecko-lékařském centru. Tím je v České republice Ústav leteckého zdravotnictví v Praze. Osvědčení následně platí jeden rok a je potřeba ho jednou ročně prodlužovat absolvováním pravidelné prohlídky.
Z hlediska kvalifikací musí mít pilot průkaz obchodního pilota letounů, vícemotorovou přístrojovou kvalifikaci (získanou na vícemotorovém pístovém letounu), absolvované zkoušky z teoretických znalostí v rozsahu dopravního pilota (někdy nazývané „frozen“ ATPL(A)), a pokud se jedná o první typovou kvalifikaci pilota, také pokročilý výcvik ztráty kontroly nad řízením a obnovení kontroly nad řízením (Advanced UPRT). Některé letecké společnosti vyžadují také výcvik součinnosti vícečlenné posádky (MCC). Výcvik MCC bývá u některých dopravců podmínkou před zahájením typového výcviku. U společnosti Smartwings je však tento výcvik integrován přímo do typového kurzu na Boeing 737.Samozřejmostí je také platné ověření anglické jazykové způsobilosti podle pravidel ICAO s minimální úrovní 4.
Část výcviku musí probíhat na komplexním letounu, jako je např. osvědčený typ Cessna 172rg
Upset prevention and recovery training je povinnou součástí výcviku
Každý pilot potřebuje k obsluze palubních radiostanic také osvědčení radiooperátora. V České republice je vydává Český telekomunikační úřad. Pro získání všech těchto kvalifikací je možné v ČR zvolit dvě cesty. Buď konkrétně integrovaný výcvik ATP(A), nebo modulový výcvik CPL(A) + MEP land + IR(A)/SPA/ME. Existuje i třetí možnost, a tou je průkaz pilota ve vícečlenné posádce (MPL), ale to se aktuálně v České republice nikde neprovádí.
Seriózní letecká škola disponuje početnou flotilou výcvikových letadel
No, a pokud úspěšně dokončíte výcvik a složíte všechny zkoušky, můžete uvažovat o podání přihlášky k letecké společnosti. O tom, jak probíhá výběrové řízení a typový a přeškolovací výcvik, se dozvíte z pera mých kolegů v příštím vydání Flying Revue.
Text: Marek Vinař
Foto: Pavel Březina
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 48-51ve Flying Revue č. 4/2025. Na stáncích je časopis ke koupi od 26. června 2025. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »