Austrian Airlines

Region:
Evropa
Aliance:
Star Alliance
Působnost v ČR/SR:
Ano
Počty letadel:
do 300
Počty cestujících (roč.):
do 30 milionů
Rok vzniku:
1957
Počet letadel:
86
Počet cestujících:
10 978 674
Osobokilometry (mil.):
17 524

 austrian-airlines-logo-and-wordmark-1024x768.png

 

 

   Tabulky                                                                                           Další informace

 


 

Základní charakteristiky: 

Domovský regionPřevažující obchodní modelGlobální aliance
AmerikaRegionální síťovýNení v alianci
Evropa Kontinentální síťový Star Alliance
AfrikaGlobální síťovýOneworld
Blízký a Střední východNízkonákladový (low cost)SkyTeam
Dálný východ, Austrálie/PacifikCharterový dopravceJiná

 

Základní údaje:   
Oficiální název, státní příslušnost:Austrian Airlines
Rok vzniku:1957
IATA a ICAO kód dopravce:OS AUA
Volací značka (Callsign):Austrian
Webová stránka:www.aua.com
Hlavní huby (u nízkonákladových báze):Vídeň
Provoz do České nebo Slovenské republiky:Ano, Praha

 

Základní přepravní statistiky v kalendářním roce 2013 (zdroj: IATA WATS 2014):   
Počet komerčních letů: 126 251
Počet přepravených cestujících: 10 978 674
Přepravené tuny zboží a pošty:(tuny)61 952
Přepravené osobokilometry:(mil.oskm)17 524
Převedené tunokilometry:(mil.tkm)2 095

 

Letadlový park (zdroj: server Airfleets.net, 18.10.2016):   
Celkový počet letadel: 86
Airbus A3197
Airbus A32016
Airbus A3216
Boeing 737-8001
Boeing 767-3006
Boeing 777-2005
Bombardier CRJ-9001
Dash 8-Q40018
Embraer 190/19510
Fokker 10011
Fokker 705

  


Další informace:

Austrian Airlines vznikly v roce 1957 sloučením společností Austrian Airways (jejíž tradice sahá již do roku 1923) a Air Austria. Až do konce 80. let 20. století se koncentroval především na evropské spoje, první zaoceánské lety spojující Rakousko s USA a posléze Japonskem začal provozovat až v roce 1989 v souvislosti s pořízením Airbusů A310. V 90. letech se dálková flotila rozšířila o stroje A340 a A330 a síť rovněž do Jižní Afriky, Číny a jihovýchodní Asie. Společnost byla v této době rovněž u zrodu aliance Qualiflyer, přičemž zejména s jejím hlavním členem – švýcarskou společností Swissair – byla v pokročilém stadiu intenzívní spolupráce nejen v obchodních, ale i provozních oblastech (včetně třeba sdílení létajícího personálu).

austrian.jpg

Ještě před bankrotem švýcarského dopravce však v roce 2000 Austrian Airlines „přestoupil“ do konkurenční Star Alliance. V témže roce koupil svého hlavního domácího konkurenta, společnost Lauda Air, která byla do Austrian Airlines do října 2004 postupně integrována. V roce 2001 záskal Austrian kontrolu rovněž nad dopravcem Rheintalflug a následně jej sloučil se svou tehdejší regionální dceřinou společností Tyrolean Airways. Tento integrační proces, vedoucí mimo jiné k přechodné roztříštěnosti flotily do značného množství zcela odlišných typů letadel, však společnost finančně značně zatížil, takže se již před počátkem poslední větší finanční krize v roce 2008 propadla do rekordní ztráty 475 mil. EUR. Rakouská vláda, do té doby majoritní akcionář, se proto již při prvních náznacích tohoto neutěšeného vývoje rozhodla svého podílu v Austrian Airlines zbavit a již na jaře 2008 vypsala tendr na odkup svých akcií. Z řady evropských i asikjských dopravců, kteří projevili o účast v této privatizaci zájem, byla nakonec vítězem vyhlášena německá Lufthansa a po přezkumu ze strany evropských regulátorů získala v září 2009 nad Austrian Airlines kontrolu. 

Opatření k návratu dopravce k zisku se neobešly bez sociálních konfliktů, které vyústily v dubnu 2012 v převedení provozu do dceřiné společnosti Tyrolean Airways s cílem snížit personální náklady, vázané v mateřské společnosti dlouhodobými kontrakty s odbory. Teprve po dosažení dlouhodobého konsensu odborářů s vedením společnosti byl provoz prostřednictvím sloučení Austrian Airlines s Tyrolean vrácen k 31. březnu 2015 zpět do mateřské společnosti. V mezičase došlo rovněž k navýšení základního kapitálu ze strany Lufthansy, k restrukturalizaci letadlového parku (dokončení vyřazení typů letadel provozovaných dřívějším Lauda Air s výjimkou dálkových B777 a naopak „přezbrojení“ flotily regionálních proudových letounů z neodvratně zastarávajících Fokkerů 70/100 na Embraer 195).

Své ovoce v obchodní oblasti začal přinášet i systém produktových balíčků spojujících zjednodušení tarifní politiky s nabídkou služeb – včetně např. palubního občerstvení – co možná nejblíže individuálním požadavkům zákazníků (právě Austrian byl již od poloviny první dekády našeho století průkopníkem tohoto dnes všeobecně populárního konceptu). Díky jasné vizi Lufthansa Passenger Airlines Group coby silného vlastníka se v poslední době Austrian Airlines vrátil nejen k zisku, ale i k rozvoji a zdá se, že bude hrát významnou roli i v plánech německého holdingu na celkové zefektivnění fungování svého impéria evropských dopravců. 

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Region:
Aliance:
Obchodní model:
Působnost v ČR/SR:
Počty letadel:
Počty cestujících (roč.):
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »