15.2.2017
Využití satelitní navigace v letectví 1. řístrojová přiblížení si postupně nacházejí cestu i na malá letiště. Sblížení malých a menších měst i jejich obyvatel v Evropě se díky novým možnostem GNSS přiblížení stává postupně realitou. Jak to všechno funguje či fungovat bude, lze shlédnout na videu, které vzniklo v rámci projektu CaBilAvi (Capacity Building for Aviation).
Nejen u leteckých dopravců, ale také v některých leteckých školách, nejen na velkých mezinárodních letištích, ale také na malých regionálních či místních letištích se dnes skloňuje ve všech pádech slovo EGNOS. Systém toho jména by totiž mohl do létání přinést docela zajímavou revoluci.
EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay System) je systém pozemních stanic rozmístěných po Evropě a severní Africe, přenosových stanic v Belgii, Lucembursku, Francii, Itálii a Holandsku, tří geostacionárních satelitů a dvou řídících středisek v Madridu a Římě. Do sytému také patří servisní středisko v Madridu a vývojové a inženýrské středisko v Toulouse.
Satelitní navigace a EGNOS. Video: GNSS Centrum
Tento systém zabezpečuje zpřesnění signálu GPS, resp. Galileo tak, aby byl použitelný nejen pro traťovou navigaci, ale zejména pro přesné přiblížení LPV (Localiser Performance with Vertical guidance). Je obdobou amerického systému WAAS (Wide Area Augmentation System) a obecně jej lze zařadit mezi SBAS (Satelite-Based Augmentation Systems). Podobnými systémy disponuje také Japonsko (MSAS – Multi-funktional Satellite Augmentation System) a Indie (GAGAN – GPS and GEO Augmented Navigation).
V Evropě je EGNOS certifikován již 6 let a zaznamenal významný úspěch. GNSS přiblížení je publikováno na více než 213 letištích v Evropě a na mnohých z nich zcela nahradilo chybějící ILS (Instrument Landing System). Minima LPV se dnes blíží v Evropě k podobným, jaká jsou pro ILS. V USA nalezneme letiště, kde jsou minima ILS a LPV stejná – DH 200 ft. Instalovat ILS je velmi nákladná záležitost a pro malá regionální letiště, která by chtěla expandovat, je takovýto druh přiblížení téměř nedostupný, nejenom investičně. Nezapomínejme, že roční náklady na údržbu ILS jsou řádově v desítkách tisíc EUR. To se pochopitelně musí také zaplatit. Jiné je to ale s GNSS přiblížením. Není potřeba žádné pozemní infrastruktury. Zbývá jen zkonstruovat mapu přiblížení. A vůbec, na rozdíl od ILS to nemusí být přímé přiblížení.
Na přiblížení z libovolného směru nad střed letiště a provedení poslední fáze klesání v zatáčce nad letištěm budeme patrně v Evropě ještě nějakou dobu čekat. Takové přiblížení může zohlednit různá lokální specifika, a to nejen terénní, ale například také může snížit hlukovou zátěž obyvatel, kteří mají svá obydlí v ose dráhy.
Co je a jak funguje EGNOS, čili Evropská geostacionární navigační služba
Informace o tom, kde všude taková přiblížení fungují i jak s nimi pracovat, vám přineseme již brzy v dalších článcích.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »