Prototyp letounu STOL Cruiser

25.11.2021

Na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, ve dnech 8-12. listopadu, byl představen prototyp letounu STOL Cruiser, vyvíjený ve spolupráci firmy Direct Fly s.r.o. (výrobce UL letadel ALTO) a ČVUT (České vysoké učení technické v Praze).

Vývoj letounu byl spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu EPSILON.

20211110_090534.jpg

Tento celokovový hornoplošník, polo-skořepinové konstrukce, má samonosné křídlo, klasické ocasní plochy a ostruhový podvozek. Už samotný název STOL (short take-off and landing), dává tušit předurčení tohoto letounu. Ano, je to především jeho využití při létání na krátkých, a v případě použití i bantamových kol, na drsnějších plochách.

20211110_090725.jpg

banner_knihy_vanoce_2021_640x200_2_883.jpg

20211110_090641.jpg

Celkově konstrukce letadla vypadá velice robustně a na letoun kategorie UL, s maximální vzletovou hmotností 600 kg, je i dost velký. Jednou z výhod letounu by měl být i jeho velký dolet, který by měly umožňovat i dvě 50 litrové nádrže integrované v křídlech. Výrobce také uvádí, že vypočítaná cestovní rychlost letadla by měla být kolem 180 km/h, tedy rovněž trochu vyšší, než je v této kategorii obvyklé.

20211110_090940.jpg

Kokpit letounu jistě překvapí velkým prostorem, kde je prozatím plánováno s instalací dvou sedadel vedle sebe na speciálních pojezdových kolejnicích. V současné době, nemá zatím zadní část kabiny určené přesné využití s tím, že bude pravděpodobně stanovena až při finálním rozhodnutí o všech možnostech využití letadla. Na MSV v Brně zazněla také zajímavá informace, že se, mimo jiné, také uvažovalo o možnosti vložení lehátka pro převoz pacienta do pravé části prostoru kabiny, samozřejmě by se musel odstranit pravý knipl. Místo by tam bylo, je to zajímavá myšlenka.

20211110_091045.jpg

Základní technické parametry
Délka 7,24 m
Rozpětí 9,71 m
Výška 3,17 m
Počet sedadel 2
Objem nádrží 2 x 50 l
Potřebná délka pro vzlet 151 m
Potřebná délka pro přistání 276 m
Pohonná jednotkaRotax 912 ULS (plánuje se rozšíření nabídky)
Maximální vzletová hmotnost 600 kg
Nepřekročitelná rychlost 261 km/h
Cestovní rychlost 180 km/h
Pádová rychlost (přistávací klapky) 56 km/h
Pádová rychlost (cestovní konfigurace) 74 km/h
Provozní násobky +4/-2

Samonosná křídla mají na odtokové hraně Fowlerovu vztlakovou klapku, rozdělenou na dvě části. Náběžná hrana křídel je vybavená sloty s tím, že ty vnější se vysouvají automaticky při překročení určitého úhlu náběhu a vnitřní jsou spojeny se vztlakovými klapkami.

20211110_091603.jpg

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

20211110_090700.jpg

Prozatím tento vystavený prototyp absolvoval motorové zkoušky a pojíždění s motorem Rotax 912 ULS. Na plný výkon na brzdě se letoun v zadní části s ostruhou zvedl, což je, podle vývojářů letadla, dobré znamení ohledně centráže, polohy ocasních ploch a umístění podvozku vůči těžišti letounu.

20211110_091547.jpg

Výrobce letounu STOL Cruiser, firma Direct Fly s.r.o., se sídlem v Medlánkách, připravuje na jaro 2022 první oficiální představení letounu pro odbornou, ale i laickou veřejnost a to samozřejmě i s letovou ukázkou. Určitě u toho budeme a včas vás o termínu této akce, na našich webových stránkách, poinformujeme. 

 

Autor textu a fotografií: Tomáš Zach

banner_fr_300x300_videobanka_cz_fin.jpg

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Prototyp letounu STOL Cruiser
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 09.10.1900 se stalo...
09.10.1900
Francouzský vzduchoplavec hrabě Henri de la Vaulx uskutečnil během závodů uspořádaných Francouzským aeroklubem rekordní dálkový let z Paříže až na Ukrajinu. Vzdálenost 1856 km urazil za necelých 36 hodin.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »