Test Pilatus PC6

21.12.2014

Pilatus PC-6, familiárně nazývaný všude na světě prostě „Porter“, je dnes skutečnou leteckou legendou. Jeho unikátní vlastnosti STOL, univerzálnost a spolehlivost z něj činí stroj úspěšně používaný v těch nejhorších možných podmínkách.

Vlastně bych snad ani tento „pilot report“ neměl psát. V kokpitu jiného výrobku od Pilatuse, stejně skvělého PC-12, jsem strávil tolik času, že tohle letadlo ve mně společně s hodinkami od Breitlinga na levé ruce a „švýcarákem“ od Victorinoxu v kapse overalu i přes všechen americký patriotismus zanechalo vroucí lásku ke všemu švýcarskému. A asi bych měl přidat ještě sýr a čokoládu. Zkrátka důvod pro občasný pobyt v zemi pod Alpami se vždycky najde. Takže možná budu zaujatý. Ale vem to čert!

Trocha historie

Pokud je na výrobcích společnosti Pilatus něco zajímavého, pak je to možná jejich schopnost přijít s v základu velmi zdravou koncepcí letadla, kterou pak následně opečovávají a postupně ladí téměř až k naprosté dokonalosti. Na druhou stranu, ne že by nedokázali také šlápnout vedle. Doporučuji vygooglit třeba jejich dvoumotorový PC-8 Twin Porter. První let stroje, známého dnes pod označením „Porter“, se odehrál 4. května roku 1959. Šlo však ještě o letoun poháněný pístovým motorem Lycoming GSO-480-B1A6 o výkonu 254 kW. I tak ale bylo zřejmé, že se zrodilo letadlo výjimečných kvalit, o čemž se brzy mohl přesvědčit celý svět. Prototyp s registrací HB-FAN a sériovým číslem 337 byl zařazen do švýcarské himálajské expedice na Dhaulágirí a během operací v Himálajích dosáhl světového rekordu v přistání v největší nadmořské výšce. 5. května 1960 však došlo při přistání na ledovci ve výšce 5200 metrů k havárii a poškozený Porter byl ponechán na místě, kde jeho pozůstatky leží ostatně dodnes.

Bylo zřejmé, že vynikající drak letounu by si zasloužil podstatně výkonnější pohonnou jednotku, kterážto myšlenka vedla ke slepé uličce dvoumotorového výše zmíněného Twin Porteru. Nicméně řešení se našlo brzy, neboť Pilatus v té době usilovně pracoval na cvičném PC-7 poháněném turbovrtulovým motorem. Ke geniální myšlence zkusit nainstalovat turboprop i do draku PC-6 nebylo daleko, a tak se zrodil Turbo-Porter, jehož první prototyp se dostal do vzduchu v roce 1961. O letoun projevila zájem i americká armáda a poté jich bylo nakonec patnáct kusů vyrobeno u společnosti Fairchild Hiller pod označením Fairchild AU-23 Peacemaker, později byly předány thajskému letectvu.

Celý článek vyšel v Flying Revue - Červenec – srpen 2013.

.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345