Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Boeing Company | |
Země: | USA | |
Výrobce a typ motorů: | 2x | CFM Internatinal CFM56-7B o tahu 89 kN |
Datum prvního letu: | 9.2.1997 | |
Počet vyrobených letadel: | 1 266 | Stav k 8.2.2016, dosud ve výrobě |
IATA kód (hlavní, alternativní): | 73G | 73W, 737 |
Rozpětí křídel: | (m) | 35,79 | Verze s winglety (bez wingletů 34,32m) |
Délka letadla: | (m) | 33,60 | |
Výška (na zemi): | (m) | 12,57 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 37 585 | Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 70 080 | Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit |
Maximální počet cestujících: | 149 | Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod. | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 6 037 | Dolet s max. počtem cestujících v nejvýkonnější verzi HGW s winglety |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 842 |
Největší provozovatelé (stav k 9.2.2016, v závorce počty letadel všech verzí B737-700): |
Southwest Airlines (468), WestJet (59), United (40), GOL (35), China Southern (32), China Eastern (30), SAS (30), Air China (21) |
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí: |
Travel Service/Smartwings, KLM, Transavia, dříve již zaniklá SkyEurope |
Další informace:
Boeing 737-700 patří společně se sesterskými verzemi Boeing 737-600, Boeing 737-800 a Boeing 737-900 k aktuální generaci modelu B737, označované jako "Next Generation" (zkráceně NG). V konstrukci volně navazuje na předchozí (tzv. "klasickou") generaci, reprezentovanou verzemi Boeing 737-300, Boeing 737-400 a Boeing 737-500 a vyráběnou v letech 1984-2000, resp. na původní typ B737 série 100/200, produkovaný v letech 1967-1987. Kromě částečné vizuální podoby však má současná generace s nejstaršími verzemi B737 jen velmi málo společného, letoun reprezentuje úroveň technologie přelomu tisíciletí včetně výrazného uplatnění moderních kompozitních materiálů a využití počítačových systémů pro usnadnění řízení letounu i jeho údržby.
"Sedmistovka" je přímým nástupcem Boeingu 737-300 z předchozí generace, s nímž má téměř stejnou délku trupu a shodnou kapacitu. Díky úspornějším motorům, zcela novému křídlu a řadě dalších vylepšení však "třístovku" překonává ve všech směrech (výrazně vyšší dolet, nižší spotřeba, mírně vyšší cestovní rychlost a zlepšené charakteristiky při vzletu a přistání) a je naopak plně srovnatelná se svým hlavním konkurentem, letadlem Airbus A319.
B737-700 Tarom
Na rozdíl od předchozí generace, kde se středně velká "třístovka" ukázala pro letecké společnosti jako univerzální model, jehož podíl na vyrobených B737 klasické generace přesáhl 55% (byť důvodem byl i fakt, že verze -300 byla na trhu zhruba o 5 let déle než její větší a menší sestra), je "sedmistovka" zastoupena mezi B737NG jen zhruba 22% - mnohem více zákazníků dává navzdory vyšší pořizovací ceně a nepatrně vyšším provozním nákladům přednost větším verzím, zejména "osmistovce", která teprve naplno využívá výhod aerodynamicky velmi zdařilého křídla současné generace "sedm-tři-sedmiček". Neplatí to pro největšího amerického vnitrostátního dopravce Southwest Airlines, který je nejen prvním zákazníkem B737NG a stále celosvětově suverénně největším uživatelem B737 všech generací, ale u něhož právě verze B737-700 tvoří 2/3 jeho flotily, složené výhradně právě z Boeingů 737.
Od roku 2017 bude současná generace B737 ve výrobním programu Boeingu postupně nahrazena aktuálně vyvíjenou generací B737MAX, přičemž nástupce dnešní B737-700 pod označením B737 MAX 7 se stane nejmenším vyráběným Boeingem vůbec.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »