Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Boeing Company | |
Země: | USA | |
Výrobce a typ motorů: | 2x | CFM Internatinal CFM56-3 o tahu 88,9 kN |
Datum prvního letu: | 24.2.1984 | |
Počet vyrobených letadel: | 1 113 | Vyráběn 1984-1999 |
IATA kód (hlavní, alternativní): | 733 | 737 |
Rozpětí křídel: | (m) | 28,88 | |
Délka letadla: | (m) | 33,40 | |
Výška (na zemi): | (m) | 11,07 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 32 900 | Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 63 279 | Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit |
Maximální počet cestujících: | 149 | Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod. | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 4 204 | Dolet s max. počtem cestujících v nejtěžší verzi |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 780 |
Největší provozovatelé (stav k 23.2.2016, v závorce počty letadel B737-300 mimo nákladních): |
Southwest Airlines (119), Jet2 (27), Boliviana (11), Sriwijaya (10), Lufthansa (8), Belavia (8), Magnicharters (10), Air Baltic (7) |
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí: |
Jet2, Lufthansa, Belavia, Air Baltic, Ukraine International, TAROM, dříve např. již neexistující Fischer Air, SkyEurope, CCA |
Další informace:
Historie typu Boeing 737 sahá do první poloviny 60.
let minulého století, kdy po úspěchu průkopnického čtyřmotorového
typu Boeing 707 a třímtorového Boeing 727 pro střední tratě výrobce
v roce 1964 oznámil zahájení vývoje menšího proudového letadla pro
kratší tratě s kapacitou zhruba 65 míst. Do vývoje ale zásadně
zasáhla společnost Lufthansa, která požadovala letoun s
kapacitou alespoň 100 míst, což nakonec umožnilo použít i u tohoto
menšího letounu základní sekce trupu ze zmíněných modelů 707 a 727,
tedy se šesti sedadly ekonomické třídy v řadě s uličkou uprostřed a
prostorem na zavazadla či náklad v podpadlubí. Výsledkem byl velmi
kompaktní, jednoduchý, provozně nenáročný a přitom ve srovnání s
konkurenty prostorný a komfortní Boeing 737 původních verzí -100,
-200 a -200Adv (Advanced), vyráběný od roku 1967, který si navzdory
počátečním problémům s odbytem nakonec dočkal celosvětového
rozšíření a s celkovým počtem 1144 vyrobených kusů se stal
nejrozšířenějším proudovým dopravním letadlem své doby (přičemž
pozici vůbec nejvíce vyráběného prodoudového dopravního letadla
všech dob si díky pozdějším verzím drží od té doby
stále).
V České republice provozoval letouny Boeing 737-300 v letech 1997-2005 Fischer Air a v letech 2010-2012 ostravská společnost Central Charter Airlines, posléze přejmenovaná na Czech Connect Airlines. Obě společnosti již bohužel neexistují.
V roce 1981 oznámil Boeing zahájení prací na druhé
generace B737. Ta dostala především nové, výrazně úspornější a
tišší motory CFM-56-3 s vysokým obtokovým poměrem namísto původních
Pratt&Whitney JT-8D použitých u starších verzí B737, což si
vyžádalo přemístění motorů zpod křídel před křídlo a zároveň změnu
tvaru motorových gondol tak, aby bylo možné zachovat co nejnižší
polohu letadla na zemi s cílem přístupnosti podstatných částí
letadla při údržbě či obsluze přímo ze země, bez nutnosti použití
schodů, žebříků, vysokozdvižných plošin či ramp a dalších zařízení.
K výrazným změnám došlo i v kokpitu, kde již převažují digitální
obrazovky nad původními analogovými "budíky" a pilotům i
technikům pomáhá v práci řada počítačových systémů.
Boeing 737-36Q ve speciálních barvách společnosti Ukraine International je výjimečný i pro B737-300 poměrně vzácnou instalací wingletů na křídlech.
Výchozím modelem druhé generace B737, dnes označované
jako "klasická" (classic), se stal právě Boeing 737-300.
Oproti svému předchůdci Boeing 737-200 byl jeho trup navíc o 2,76m
prodloužen, což umožnilo instalaci dalších 3 řad sedadel a celková
kapacita tak vzrostla o 15 míst. Tato verze vydržela ve výrobě
celých 15 let, v letech 1984-1999 bylo zákazníkům dodáno celkem
1113 strojů a s řadou z nich se můžeme setkat dodnes dokonce i ve
flotile velkých renomovaných dopravců. Boeing navíc velmi záhy
oznámil záměr vyrábět i prodlouženou verzi Boeing 737-400 a naopak
zkrácenou Boeing 737-500, díky čemuž se právě B737 klasické
generace staly vůbec první ucelenou typovou řadou letadel různé
velikosti v nabídce Boeingu.
Nové číslo je již v prodeji! »
VFR letecký průvodce Evropou 1 »
Praktická letecká Meteorologie pro piloty »
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »
Učebnice přístrojového létání »