Boeing 737-900

Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Pro střední tratě
Počet sedadel:
201-300
Délka letadla:
30-45m
Rozpětí křídel:
30-40m
Dolet:
do 8 000km
První let:
3.8.2000
Rozpětí křídel (m):
35,79
Délka letadla (m):
42,10
Počet míst:
215
Dolet (km):
4996

b739_titulní_elal.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů:2xCFM Internatinal CFM56-7B o tahu 117,3 až 121,4 kN
Datum prvního letu:3.8.2000 
Počet vyrobených letadel:424Stav k 8.2.2016, dosud ve výrobě
IATA kód (hlavní, alternativní):739737
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)35,79Verze s winglety (bez wingletů 34,32m)
Délka letadla:(m)42,10 
Výška (na zemi):(m)12,57 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)44 676Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla
Maximální vzletová hmotnost:(kg)85 139Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 215Konfigurace verze ER (nouzové východy jako B757) s jedinou přepravní třídou
Nejvyšší praktický dolet:(km)4 996Dolet s max. počtem cestujících v nejvýkonnější verzi HGW s winglety
Cestovní rychlost:(km/h)842 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 9.2.2016, v závorce počty letadel všech verzí B737-900):
United (141), Lion Airlines (71), Delta (55), Alaska Airlines (48), Korean Air (22), Turkish Airlines (15), EL AL (6), KLM (5)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Travel Service, KLM, Turkish Airlines

 


Další informace:

Víte že...

"Devítistovka", která je zatím nejdelší verzí Boeingu 737, překonává na délku původní B737-100 z roku 1967 o 13,5 metru a je tedy téměř o 50% delší? Oproti tomuto svému "prapředkovi" nabízí se svými až 215 sedačkami také téměř dvojnásobnou kapacitu - a to původní studie Boeingu, z nichž se postupně vyvinul model 737, počítaly dokonce jenom s 65 sedadly...

Boeing 737-900 patří společně se sesterskými verzemi Boeing 737-600, Boeing 737-700 a Boeing 737-800 k aktuální generaci modelu B737, označované jako "Next Generation" (zkráceně NG). V konstrukci volně navazuje na předchozí (tzv. "klasickou") generaci, reprezentovanou verzemi Boeing 737-300, Boeing 737-400 a Boeing 737-500 a vyráběnou v letech 1984-2000, resp. na původní  typ B737 série 100/200, produkovaný v letech 1967-1987. Kromě částečné vizuální podoby  však má současná generace s nejstaršími verzemi B737 jen velmi málo společného,  letoun reprezentuje úroveň technologie přelomu tisíciletí včetně výrazného uplatnění moderních kompozitních materiálů a využití počítačových systémů pro usnadnění řízení letounu i jeho údržby.Boeing 737-9GJER, dodaný na Štědrý den roku 2011 indické společnosti SpiceJet, provozuje od května 2015 český Travel Service s imatrikulací OK-TSI.
Boeing 737-9GJER, dodaný na Štědrý den roku 2011 indické společnosti SpiceJet, provozuje od května 2015 český Travel Service s imatrikulací OK-TSI.

Boeing měl původně v plánu vyrábět B737NG pouze ve verzích 600/700/800 pro 110 až 189 cestujících, v roce 1997 však americká společnost Alaska Airlines požadovala letoun, který by byl v jejím uspořádání schopen přepravit až o 24 cestujících více než největší "osmistovka". Boeing proto trup verze -800 prodloužil o dalších 2,6m, čímž požadavku Alaska Airlines vyhověl . Kromě delšího trupu se však letoun označený B737-900 od verze -800 původně nijak nelišil a vlivem počtu a uspořádání nouzových východů zůstala navzdory delšímu trupu stejná i povolená maximální kapacita 189 míst (Alaska Airlines toto omezení akceptovala, protože díky uspořádání kabiny ve dvou přepravních třídách a komfortnější rozteči sedadel i v ekonomické třídě se do limitu vešla a letoun v její konfiguraci nabídl požadovaný počet míst nad rámec menší "osmistovky"; ze stejného důvodu se pro tuto verzi později rozhodly i např. společnosti Continental Airlines, KLM nebo Korean Air).  Zmíněné omezení odstranila až verze B737-900ER (Extended Range), která měla ve výrobním programu Boeingu alespoň částečně zaplnit mezeru vzniklou ukončením výroby typu Boeing 757-200 v roce 2004. Verze -900ER proto kromě zesílení konstrukce (kvůli vyšší zásobě paliva pro zvětšení doletu) převzala právě z B757 i typ a uspořádání nouzových východů , díky čemuž se maximální možná kapacita letadla zvýšila až na 215 sedaček (a tedy velmi blízko k až 220 místům nabízených konkurenčním typem Airbus A321, kterému je tak "devítistovka" zdatným soupeřem co do ekonomiky na kratších tratích a v prakticky využitelném doletu jej dokonce překonává).Boeing 737-9K2, létající od června 2001 pro nizozemskou společnost KLM, patří k letounům nosícím barvy aliance SkyTeam. Jde o letoun původní verze -900 - všimněte si absence nouzových východů za křídlem, čímž se vizuálně letoun nejvíce liší od pozdější verze -900ER, kterou reprezentují stroje společností Travel Service i izraelské EL AL na předchozích snímcích.
Boeing 737-9K2, létající od června 2001 pro nizozemskou společnost KLM, patří k letounům nosícím barvy aliance SkyTeam. Jde o letoun původní verze -900 - všimněte si absence nouzových východů za křídlem, čímž se vizuálně letoun nejvíce liší od pozdější verze -900ER, kterou reprezentují stroje společností Travel Service i izraelské EL AL na předchozích snímcích.

Právě výrazněji modifikovaná verze -900ER oživila díky schopnosti naplno využít délku trupu zájem o nejdelší verzi"sedm-tři-sedmičky", takže se dosud vyrobilo přes 400 "devítistovek" a Boeing počítá s výrobou její obdoby i v následující generaci Boeing 737 MAX, kde ponese označení B737 MAX 9.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
.

Exkurze Blaník:


Prodlouženo

FR 3/2019: Už máte?

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Exkurze s FR:

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:


           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 25.05.1964 se stalo...
25.05.1964
První vzlet proudového letounu Ryan XV-5 Vertifan, amerického experimentálního stroje s vlastnostmi V/STOL.
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Plzeň-Letkov (LKPL) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345