Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Boeing Company | |
Země: | USA | |
Výrobce a typ motorů: | 2x | CFM Internatinal CFM56-7B o tahu 117,3 až 121,4 kN |
Datum prvního letu: | 3.8.2000 | |
Počet vyrobených letadel: | 424 | Stav k 8.2.2016, dosud ve výrobě |
IATA kód (hlavní, alternativní): | 739 | 737 |
Rozpětí křídel: | (m) | 35,79 | Verze s winglety (bez wingletů 34,32m) |
Délka letadla: | (m) | 42,10 | |
Výška (na zemi): | (m) | 12,57 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 44 676 | Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 85 139 | Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit |
Maximální počet cestujících: | 215 | Konfigurace verze ER (nouzové východy jako B757) s jedinou přepravní třídou | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 4 996 | Dolet s max. počtem cestujících v nejvýkonnější verzi HGW s winglety |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 842 |
Největší provozovatelé (stav k 9.2.2016, v závorce počty letadel všech verzí B737-900): |
United (141), Lion Airlines (71), Delta (55), Alaska Airlines (48), Korean Air (22), Turkish Airlines (15), EL AL (6), KLM (5) |
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí: |
Travel Service, KLM, Turkish Airlines |
Další informace:
Boeing 737-900 patří společně se sesterskými verzemi
Boeing 737-600, Boeing 737-700 a Boeing 737-800 k aktuální generaci
modelu B737, označované jako "Next Generation" (zkráceně
NG). V konstrukci volně navazuje na předchozí (tzv.
"klasickou") generaci, reprezentovanou verzemi Boeing
737-300, Boeing 737-400 a Boeing 737-500 a vyráběnou v letech
1984-2000, resp. na původní typ B737 série 100/200,
produkovaný v letech 1967-1987. Kromě částečné vizuální
podoby však má současná generace s nejstaršími verzemi B737
jen velmi málo společného, letoun reprezentuje úroveň
technologie přelomu tisíciletí včetně výrazného uplatnění moderních
kompozitních materiálů a využití počítačových systémů pro usnadnění
řízení letounu i jeho údržby.
Boeing 737-9GJER, dodaný na Štědrý den roku 2011 indické společnosti SpiceJet, provozuje od května 2015 český Travel Service s imatrikulací OK-TSI.
Boeing měl původně v plánu vyrábět B737NG pouze ve
verzích 600/700/800 pro 110 až 189 cestujících, v roce 1997 však
americká společnost Alaska Airlines požadovala letoun, který by byl
v jejím uspořádání schopen přepravit až o 24 cestujících více než
největší "osmistovka". Boeing proto trup verze -800
prodloužil o dalších 2,6m, čímž požadavku Alaska Airlines vyhověl .
Kromě delšího trupu se však letoun označený B737-900 od verze -800
původně nijak nelišil a vlivem počtu a uspořádání nouzových východů
zůstala navzdory delšímu trupu stejná i povolená maximální kapacita
189 míst (Alaska Airlines toto omezení akceptovala, protože díky
uspořádání kabiny ve dvou přepravních třídách a komfortnější
rozteči sedadel i v ekonomické třídě se do limitu vešla a letoun v
její konfiguraci nabídl požadovaný počet míst nad rámec menší
"osmistovky"; ze stejného důvodu se pro tuto verzi
později rozhodly i např. společnosti Continental Airlines, KLM nebo
Korean Air). Zmíněné omezení odstranila až verze B737-900ER
(Extended Range), která měla ve výrobním programu Boeingu alespoň
částečně zaplnit mezeru vzniklou ukončením výroby typu Boeing
757-200 v roce 2004. Verze -900ER proto kromě zesílení konstrukce
(kvůli vyšší zásobě paliva pro zvětšení doletu) převzala právě z
B757 i typ a uspořádání nouzových východů , díky čemuž se maximální
možná kapacita letadla zvýšila až na 215 sedaček (a tedy velmi
blízko k až 220 místům nabízených konkurenčním typem Airbus A321,
kterému je tak "devítistovka" zdatným soupeřem co do
ekonomiky na kratších tratích a v prakticky využitelném doletu jej
dokonce překonává).
Boeing 737-9K2, létající od června 2001 pro nizozemskou společnost KLM, patří k letounům nosícím barvy aliance SkyTeam. Jde o letoun původní verze -900 - všimněte si absence nouzových východů za křídlem, čímž se vizuálně letoun nejvíce liší od pozdější verze -900ER, kterou reprezentují stroje společností Travel Service i izraelské EL AL na předchozích snímcích.
Právě výrazněji modifikovaná verze -900ER oživila díky schopnosti naplno využít délku trupu zájem o nejdelší verzi"sedm-tři-sedmičky", takže se dosud vyrobilo přes 400 "devítistovek" a Boeing počítá s výrobou její obdoby i v následující generaci Boeing 737 MAX, kde ponese označení B737 MAX 9.
Nové číslo je již v prodeji! »
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »