Boeing 737-900

Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Pro střední tratě
Počet sedadel:
201-300
Délka letadla:
30-45m
Rozpětí křídel:
30-40m
Dolet:
do 8 000km
První let:
3.8.2000
Rozpětí křídel (m):
35,79
Délka letadla (m):
42,10
Počet míst:
215
Dolet (km):
4996

b739_titulní_elal.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů:2xCFM Internatinal CFM56-7B o tahu 117,3 až 121,4 kN
Datum prvního letu:3.8.2000 
Počet vyrobených letadel:424Stav k 8.2.2016, dosud ve výrobě
IATA kód (hlavní, alternativní):739737
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)35,79Verze s winglety (bez wingletů 34,32m)
Délka letadla:(m)42,10 
Výška (na zemi):(m)12,57 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)44 676Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla
Maximální vzletová hmotnost:(kg)85 139Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 215Konfigurace verze ER (nouzové východy jako B757) s jedinou přepravní třídou
Nejvyšší praktický dolet:(km)4 996Dolet s max. počtem cestujících v nejvýkonnější verzi HGW s winglety
Cestovní rychlost:(km/h)842 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 9.2.2016, v závorce počty letadel všech verzí B737-900):
United (141), Lion Airlines (71), Delta (55), Alaska Airlines (48), Korean Air (22), Turkish Airlines (15), EL AL (6), KLM (5)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Travel Service, KLM, Turkish Airlines

 


Další informace:

Víte že...

"Devítistovka", která je zatím nejdelší verzí Boeingu 737, překonává na délku původní B737-100 z roku 1967 o 13,5 metru a je tedy téměř o 50% delší? Oproti tomuto svému "prapředkovi" nabízí se svými až 215 sedačkami také téměř dvojnásobnou kapacitu - a to původní studie Boeingu, z nichž se postupně vyvinul model 737, počítaly dokonce jenom s 65 sedadly...

Boeing 737-900 patří společně se sesterskými verzemi Boeing 737-600, Boeing 737-700 a Boeing 737-800 k aktuální generaci modelu B737, označované jako "Next Generation" (zkráceně NG). V konstrukci volně navazuje na předchozí (tzv. "klasickou") generaci, reprezentovanou verzemi Boeing 737-300, Boeing 737-400 a Boeing 737-500 a vyráběnou v letech 1984-2000, resp. na původní  typ B737 série 100/200, produkovaný v letech 1967-1987. Kromě částečné vizuální podoby  však má současná generace s nejstaršími verzemi B737 jen velmi málo společného,  letoun reprezentuje úroveň technologie přelomu tisíciletí včetně výrazného uplatnění moderních kompozitních materiálů a využití počítačových systémů pro usnadnění řízení letounu i jeho údržby.Boeing 737-9GJER, dodaný na Štědrý den roku 2011 indické společnosti SpiceJet, provozuje od května 2015 český Travel Service s imatrikulací OK-TSI.
Boeing 737-9GJER, dodaný na Štědrý den roku 2011 indické společnosti SpiceJet, provozuje od května 2015 český Travel Service s imatrikulací OK-TSI.

Boeing měl původně v plánu vyrábět B737NG pouze ve verzích 600/700/800 pro 110 až 189 cestujících, v roce 1997 však americká společnost Alaska Airlines požadovala letoun, který by byl v jejím uspořádání schopen přepravit až o 24 cestujících více než největší "osmistovka". Boeing proto trup verze -800 prodloužil o dalších 2,6m, čímž požadavku Alaska Airlines vyhověl . Kromě delšího trupu se však letoun označený B737-900 od verze -800 původně nijak nelišil a vlivem počtu a uspořádání nouzových východů zůstala navzdory delšímu trupu stejná i povolená maximální kapacita 189 míst (Alaska Airlines toto omezení akceptovala, protože díky uspořádání kabiny ve dvou přepravních třídách a komfortnější rozteči sedadel i v ekonomické třídě se do limitu vešla a letoun v její konfiguraci nabídl požadovaný počet míst nad rámec menší "osmistovky"; ze stejného důvodu se pro tuto verzi později rozhodly i např. společnosti Continental Airlines, KLM nebo Korean Air).  Zmíněné omezení odstranila až verze B737-900ER (Extended Range), která měla ve výrobním programu Boeingu alespoň částečně zaplnit mezeru vzniklou ukončením výroby typu Boeing 757-200 v roce 2004. Verze -900ER proto kromě zesílení konstrukce (kvůli vyšší zásobě paliva pro zvětšení doletu) převzala právě z B757 i typ a uspořádání nouzových východů , díky čemuž se maximální možná kapacita letadla zvýšila až na 215 sedaček (a tedy velmi blízko k až 220 místům nabízených konkurenčním typem Airbus A321, kterému je tak "devítistovka" zdatným soupeřem co do ekonomiky na kratších tratích a v prakticky využitelném doletu jej dokonce překonává).Boeing 737-9K2, létající od června 2001 pro nizozemskou společnost KLM, patří k letounům nosícím barvy aliance SkyTeam. Jde o letoun původní verze -900 - všimněte si absence nouzových východů za křídlem, čímž se vizuálně letoun nejvíce liší od pozdější verze -900ER, kterou reprezentují stroje společností Travel Service i izraelské EL AL na předchozích snímcích.
Boeing 737-9K2, létající od června 2001 pro nizozemskou společnost KLM, patří k letounům nosícím barvy aliance SkyTeam. Jde o letoun původní verze -900 - všimněte si absence nouzových východů za křídlem, čímž se vizuálně letoun nejvíce liší od pozdější verze -900ER, kterou reprezentují stroje společností Travel Service i izraelské EL AL na předchozích snímcích.

Právě výrazněji modifikovaná verze -900ER oživila díky schopnosti naplno využít délku trupu zájem o nejdelší verzi"sedm-tři-sedmičky", takže se dosud vyrobilo přes 400 "devítistovek" a Boeing počítá s výrobou její obdoby i v následující generaci Boeing 737 MAX, kde ponese označení B737 MAX 9.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: