Boeing 737-600

Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Pro střední tratě
Počet sedadel:
91-130
Délka letadla:
30-45m
Rozpětí křídel:
30-40m
Dolet:
do 8 000km
První let:
22.1.1998
Rozpětí křídel (m):
34,32
Délka letadla (m):
31,20
Počet míst:
133
Dolet (km):
5648

b736_titulní_sas.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů:2xCFM Internatinal CFM56-7B o tahu 82 kN
Datum prvního letu:22.1.1998 
Počet vyrobených letadel:69Pravděpodobně konečný stav (zájem se soustředí na verze -700/800/900)
IATA kód (hlavní, alternativní):736737
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)34,32 
Délka letadla:(m)31,20 
Výška (na zemi):(m)12,57 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)36 440Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla
Maximální vzletová hmotnost:(kg)65 090Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 133Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod.
Nejvyšší praktický dolet:(km)5 648Dolet s max. počtem cestujících v nejtěžší verzi
Cestovní rychlost:(km/h)842 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 9.2.2016, v závorce počty letadel B737-600):
SAS (25), WestJet (13), Tunisair (7), Air Algerie (6).
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
SAS, Tunisair, dříve také již zaniklý Malév

 


Další informace:

Víte že...

Boeing 737-600 je jedinou verzí řady B737NG, na které určitě neuvidíte na koncích křídel jinak časté obrovské, vzhůru natočené winglety? Jednak je jejich přínos (snížení spotřeby paliva a zlepšení charakteristik letadla zejména při vzletu) u nejmenšího z unifikované rodiny letadel B737NG relativně nejnižší a jednak si tato verze nezískala na trhu přílišnou popularitu, takže ani do modifikace B737-600 nechce nikdo investovat.

Boeing 737-600 patří společně se sesterskými verzemi Boeing 737-700, Boeing 737-800 a Boeing 737-900 k aktuální generaci modelu B737, označované jako "Next Generation" (zkráceně NG). V konstrukci volně navazuje na předchozí (tzv. "klasickou") generaci, reprezentovanou verzemi Boeing 737-300, Boeing 737-400 a Boeing 737-500 a vyráběnou v letech 1984-2000, resp. na původní  typ B737 série 100/200, produkovaný v letech 1967-1987. Kromě částečné vizuální podoby  však má současná generace s nejstaršími verzemi B737 jen velmi málo společného,  letoun reprezentuje úroveň technologie přelomu tisíciletí včetně výrazného uplatnění moderních kompozitních materiálů a využití počítačových systémů pro usnadnění řízení letounu i jeho údržby.

Úkolem nejmenší verze Boeing 737-600 bylo nahradit ve výrobním programu Boeingu model 737-500, který pro změnu nahrazoval stroje první generace modelu 737, tedy verze 100/200. A ačkoli zmíněných srovnatelně velkých letounů předchozích generací bylo v letech 1967-1999 vyrobeno celkem 1533, zastavila se celková produkce verze -600 na pouhých 69 kusech - po vyřízení zakázky pro kanadský WestJet v srpnu 2006 si již nikdo další B737-600 neobjednal, přičemž z již vyrobených letadel bylo 8 po skončení provozu u prvního zákazníka již sešrotováno a dalších 5 na nového provozovatele marně čeká. Důvodem byl jednak rozmach nízkonákladových dopravců, kteří stlačili ceny letenek na většině trhů natolik dolů, že dosavadní nejmenší členové unifikovaných řad střednětraťových letadel ztratili konkurenceschopnost v nákladech na nabízenou sedačku (hlavní konkurent B737-600, evropský Airbus A318, na tom s pouhými 80 vyrobenými kusy není o nic lépe), jednak nová konkurence ze strany naopak největších modelů letadel kategorie "regional jet" (například Embraer 190/195), které při srovnatelné úrovni  použitých technologií  profitovaly z efektivnějšího využití menší a lehčí výchozí konstrukce, více optimalizované pro tuto kapacitní kategorii.Maďarská společnost Malév již patří historii. A stejný osud pravděpodobně brzy potká i typ Boeing 737 verze -600.
Maďarská společnost Malév již patří historii. A stejný osud pravděpodobně brzy potká i typ Boeing 737 verze -600.

Boeing 737-600 se tak stává spíše raritou a v nové generaci B737 MAX již výrobce s letounem této velikosti nepočítá - nejmenším modelem B737 tak v budoucnu bude verze MAX 7, odpovídající dnešní verzi -700 - tedy s kapacitou zhruba o 20 míst větší oproti dnešní "šestistovce".b736typ_malév.jpg

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 26.04.1924 se stalo...
26.04.1924
Společnost Imperial Airways provedla svůj první let na pravidelné lince. Na linku Croydonu do Paříže nasadila dopravní de Havilland DH. 34.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »