Naposledy letěl před 34 lety, k šedesátinám dostal MiG-15bis SB 3255 renovaci

16.12.2016

MiG-15bis SB č. 3255 se po 60 letech od vyrobení dočkal renovace. MiG-15bis SB č. 3255 se po 60 letech od vyrobení dočkal renovace.
MiG-15bis SB č. 3255 se po 60 letech od vyrobení dočkal renovace.
Ředitel VTÚ Jiří Protiva odhaluje renovovaný letoun MiG-15bis SB 3255 v kbelském leteckém muzeu. Ředitel VTÚ Jiří Protiva odhaluje renovovaný letoun MiG-15bis SB 3255 v kbelském leteckém muzeu.
Ředitel VTÚ Jiří Protiva odhaluje renovovaný letoun MiG-15bis SB 3255 v kbelském leteckém muzeu.
Slavnostní předání letounu MiG-15bis SB. Vpravo náměstek ministra obrany České republiky Tomáš Kuchta, vlevo ředitel Vojenského historického ústavu Praha Aleš Knížek a uprostřed ředitel Vojenského technického ústavu Jiří Protiva.Slavnostní předání letounu MiG-15bis SB. Vpravo náměstek ministra obrany České republiky Tomáš Kuchta, vlevo ředitel Vojenského historického ústavu Praha Aleš Knížek a uprostřed ředitel Vojenského technického ústavu Jiří Protiva.
Slavnostní předání letounu MiG-15bis SB. Vpravo náměstek ministra obrany České republiky Tomáš Kuchta, vlevo ředitel Vojenského historického ústavu Praha Aleš Knížek a uprostřed ředitel Vojenského technického ústavu Jiří Protiva.
Stroj přišli do nového, byť jen muzejního života přivítat i piloti a technici, kteří ho znají z praxe. Stroj přišli do nového, byť jen muzejního života přivítat i piloti a technici, kteří ho znají z praxe.
Stroj přišli do nového, byť jen muzejního života přivítat i piloti a technici, kteří ho znají z praxe.
Stroj přišli do nového, byť jen muzejního života přivítat i piloti a technici, kteří ho znají z praxe.
Stroj přišli do nového, byť jen muzejního života přivítat i piloti a technici, kteří ho znají z praxe.
Oldřich Pelčák, jeden ze dvou československých kandidátů na let do vesmíru na MiGu-15 létal.
Oldřich Pelčák, jeden ze dvou československých kandidátů na let do vesmíru na MiGu-15 létal.
MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
Pohled na kabinu. MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
Pohled na kabinu. MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
Otevřený kryt kokpitu. MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
Otevřený kryt kokpitu. MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
Při slavnostním představení renovovaného MiGu-15 bylo ve Kbelích živo.
Při slavnostním představení renovovaného MiGu-15 bylo ve Kbelích živo.
Pohled na kabinu. MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
Pohled na kabinu. MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
Pohled na přístrojovou desku stroje. MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
Pohled na přístrojovou desku stroje. MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
Výsostné znaky na křídle. MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
Výsostné znaky na křídle. MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
Kanónová lafeta. Při představení renovovaného MiGu ji technici spustili pod letadlo.
Kanónová lafeta. Při představení renovovaného MiGu ji technici spustili pod letadlo.
Kanónová lafeta. Při představení renovovaného MiGu ji technici spustili pod letadlo.
Kanónová lafeta. Při představení renovovaného MiGu ji technici spustili pod letadlo.
Detail kanonu MiG-15bis SB.
Detail kanonu MiG-15bis SB.
MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
MiG-15bis SB naposledy letěl v roce 1982. Zde na záběru před renovací. Zdroj: Válka.cz
MiG-15bis SB naposledy letěl v roce 1982. Zde na záběru před renovací. Zdroj: Válka.cz

Vyrobili ho v roce 1956. V roce 1982 naposledy letěl. Nyní, po šedesáti a půl roce od chvíle, kdy sjel z výrobní linky, ho Vojenský historický ústav Praha a Vojenský technický ústav představili veřejnosti po pětiměsíční renovaci a vypadá opět jako zbrusu nový. 

MiG-15 patří mezi legendy. Byl jedním z prvních proudových letounů se šípovým křídlem, svého času byl jedním z nejrozšířenějších proudových letounů na světě. Stroj MiG-15bis SB s číslem 3255 nyní můžete po pětiměsíční renovaci opět vidět v Leteckém muzeu Kbely v jeho unikátní sbírce proudových letadel.

Vojenský technický ústav (VTÚ) provedl u legendární „patnáctky“ zevrubnou repasi spočívající v desítkách mnohdy technologicky velice náročných odborných prací, jejichž hodnota byla zhruba 800 000 korun. „V případě restaurování letounu MiG-15bis SB se jedná již o několikátou spolupráci mezi dvěma vojenskými ústavy,” připomněl ředitel VTÚ Jiří Protiva.


Podívejte se na záběry z dokumentu o historii MiGu. Po kliknutí se spustí část věnovaná MiG-15. Zdroj YouTube.

Letoun s výrobním číslem 613255 strávil ve vzduchu při 2 506 vzletech takřka 1800 hodin, létal od roku 1956 do roku 1982. V posledních letech jste ho mohli vidět ve venkovní expozici kbelského muzea. Po renovaci se ovšem stěhuje do hangáru. Bylo na něm provedeno odstranění povrchové koroze draku, a to tryskáním ultra vysokotlakým vodním paprskem, byl demontován překryt kabiny, včetně vystřelovací sedačky, závěsníky na zbraňové systémy. Byl proveden nový nástřik trupu, včetně výsostných znaků. Závěrečnou etapou byla kompletace stroje.

MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.

Dobře jsou nyní vidět například v přídi usazené renovované kanóny. Ty mechanici při předvádění letounu spustili a bylo možné si tedy celý mechanismus i zbraně prohlédnout (viz fotogalerie). VTÚ již dříve pro Vojenský historický Ústav zrenovoval letouny Messerschmitt Me-262 a Jakovlev Jak-17.

Ředitel Vojenského historického ústavu Praha plukovník Aleš Knížek při předávání letounu po pětiměsíční renovaci, která proběhla ve Vojenském technickém ústavu počátkem prosince 2016, řekl: „Jsme velice rádi, že dlouhodobá spolupráce mezi oběma institucemi takto úspěšně pokračuje. Chtěl bych poděkovat všem, kteří se na renovaci tohoto cenného stroje podíleli, a jistě se můžeme těšit, že i další stroje z našich sbírek získají díky jejich schopnostem tak skvělou podobu, jakou má nyní tento MiG-15bis SB. Vojenský historický ústav Praha se může pochlubit světově unikátní sbírkou obsahující proudová letadla první generace ze 40. a 50. let 20. století. V nové muzejní sezóně v příštím roce bude tento MiG-15 opět součástí kolekce a bude k vidění v hangárech Staré Aerovky.“ 


MiG 15 na airshow Aviation Nation 2011 v Nevadě svedl pro diváky souboj s F-86. Zdroj Wittmann51, YouTube

Letoun přišli přivítat do Leteckého muzea Kbely i piloti, kteří s ním mají bohaté zkušenosti. Všichni se shodovali, že šlo o letoun vysoké kvality, který byl zcela konkurenceschopný americkým strojům (viz video výše) – to se ostatně projevilo i ve válce v Koreji, kde byl na počátku 50. let nasazen. „Bylo to dobré letadlo, sám jsem na něm začínal a můžu jen potvrdit, co říkají všichni,“ zmínil například Oldřich Pelčák, druhý československý kandidát na let do vesmíru. S letounem bylo možné přistát i na krátké travnaté ploše, byl velmi odolný, jeho rychlost překračovala i 1 000 kilometrů v hodině. 

MiG-15 byl od roku 1952 vyráběn licenčně také v Československu a stal se vůbec nejrozšířenějším letounem v historii československého letectva. Nejprve se vyráběl v závodě Rudý Letov a později v Aeru Vodochody. Produkce v Aeru nejen pro potřeby československého letectva, ale i na export, činila úctyhodných 3 405 strojů.


MiGy-15 si zahrál ve filmu Vysoká modrá zeď. 

Po příchodu modernějších typů do výzbroje bylo mnoho MiGů 15 přestavěno na celou řadu variant pro různé účely. Jedním z nich je i letoun i právě zrenovovaný MiG-15bis SB, který představuje stíhací bombardovací variantu určenou především pro ničení pozemních cílů. Tato úprava vznikala přestavbou starších strojů od roku 1968 v Leteckých opravnách Kbely.

MiG-15bis SB naposledy letěl v roce 1982. Zde na záběru před renovací. Zdroj: Válka.cz
MiG-15bis SB naposledy letěl v roce 1982. Zde na záběru před renovací. Zdroj: Válka.cz

Letoun MiG-15bis SB (3255), výrobní č. 613255 renovovaný ve VTÚ L a PVO má za sebou pestrý životopis. Byl vyroben 19. května 1956 a postupně sloužil na letištích ve Sliači, Hradčanech, Přerově a Hradci Králové. Stroj dolétal v roce 1982 a patří tak k posledním MiG-15 létajícím v československém letectvu.

Poslední let uskutečnil pilot Kučera 15. října 1982. Stroj při 2 506 vzletech nalétal téměř 1 800 hodin. Do sbírek VHÚ byl předán v březnu 1985. Poté byl vystavován ve vnějších expozicích Leteckého muzea. V roce 2016 byl přemístěn do areálu Staré Aerovky, kde v hangáru V vznikla expozice bombardovacích letounů. Od června 2016 na něm probíhala renovace ve VTÚ L a PVO do původního stavu.

Vojenský historický ústav a jeho Letecké muzeum ve Kbelích se pyšní kompletní řadou sovětských letounů z konstrukční kanceláře Mikojana a Gurjeviče, které sloužily v československém a později českém vojenském letectvu. Nyní byla u jednoho z nich, letounu MiG-15bis SB, úspěšně završena renovace ve Vojenském technickém ústavu letectva a PVO. Letoun byl slavnostně představen v jednom z hangárů na kbelském letišti. 

MiG-15bis SB
”Flying

- Motor: Klimov VK-1 (26,5 kN)
- Rozpětí: 10,08 m
- Délka: 10,86 m
- Hmotnost prázdného letounu: 3 740 kg
- Max. vzletová hmotnost: 5 641 kg
- Max. rychlost: 1 075 km/h
- Dostup: 15 500 m
- Dolet: 1 680 km

Mikojan-Gurjevič MiG-15

Stavba prvního prototypu stíhacího letounu I-310 poháněného britským motorem Rolls-Royce Nene I začala na jaře 1947 a první start absolvoval 30. prosince 1947. V polovině března 1948 bylo rozhodnuto o zavedení I-310 do sériové výroby pod označením MiG-15. Od roku 1949 se vyráběla verze MiG-15bis s výkonnějším motorem a od roku 1950 také dvoumístná cvičná verze označená MiG-15UTI.

V roce 1951 byla v Moskvě podepsána dohoda o licenční výrobě MiG-15 v Československu. Ta se rozběhla v roce 1952 v Letovu a následující rok v Aeru ve Vodochodech. V Československu bylo vyrobeno 3 405 strojů MiG-15, MiG-15bis a MiG-15UTI. Letouny byly zpočátku označovány jako S-102 (MiG-15) a S-103 (MiG-15bis). Od roku 1958 byly některé stroje adaptovány na bitevní verzi MiG-15SB respektive MiG-15bis SB se čtyřmi závěsníky pro podvěsnou výzbroj.

Část letounů S-102 a S-103 tvoří rovněž fotoprůzkumné varianty MiG-15bis F a MiG-15bis R. Kromě různých kamer pro letecké snímkování nesly výzbroj zredukovanou na jeden kanón ráže 23 mm. V Československu vznikly také speciální verze MiG-15T (MiG-15bisT) pro vlekání cvičných terčů. Cvičná varianta MiG-15UTI se v Československu vyráběla pod označením CS-102 od roku 1955 v Aeru Vodochody, kde jich vzniklo přes 2 000 kusů. Tři upravené stroje MiG-15UTI sloužily ke zkouškám vystřelovacích sedadel VS-1 pro letoun L-39 Albatros.

Výzbroj sestává ze zabudované hlavňové výzbroje (1 x kanón N-37 ráže 37 mm, 2 x kanón NR-23 ráže 23 mm) a neřízené protizemní výzbroje nesené na podkřídlových závěsnících. 

Kanónová lafeta pro MiG-15

V Leteckém muzeu Kbely je vystavena také kanónová lafeta pro MiG-15. Lafeta je určena pro jeden kanón N-37 a dva kanóny NS-23 nebo NR-23. Kanón N-37 ráže 37 mm zkonstruoval A. E. Nudělman a vyráběl se od roku 1946. Zásoba munice v modulu činila 40 kusů granátů. Kanón NS-23 konstruktérů Nudělmana a Suranova má ráži 23 mm a v lafetě se nacházelo 160 granátů pro oba kanóny. Od roku 1950 ho nahradil kanón NR-23 stejné ráže, ale s vyšší kadencí. Celý modul je možné na lankách spustit na připravený montážní vozík, což velmi usnadňuje obsluhu zbraní a doplňování munice.

Za poskytnutí textu a fotografií děkujeme Vojenskému historickému ústavu Praha. Redakčně upraveno. 

-fr-

logo_fr_transp.jpg 

MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.
MiG-15 č. 3255 po renovaci v hangáru Leteckého muzea Kbely.

Flying Revue > Články > Historie letectví > Naposledy letěl před 34 lety, k šedesátinám dostal MiG-15bis SB 3255 renovaci
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 


SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 05.10.1907 se stalo...
05.10.1907
Nulli Secundus (British Army Dirigible No 1), první britská vzducholoď poháněná motorem, uskutečnila let z Farnborough do Londýna za 3 hodiny a 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »