Boeing 777-200

Boeing 777-200
Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Dálkové
Počet sedadel:
301-450
Délka letadla:
55-70m
Rozpětí křídel:
nad 55m
Dolet:
nad 12 000km
První let:
12.6.1994
Rozpětí křídel (m):
60,90
Délka letadla (m):
63,70
Počet míst:
440
Dolet (km):
14300

 b777-200_titulní_american.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardníRegionální
3Proudový tryskový Širokotrupé Pro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů:2xPratt & Whitney PW-4077/90, General Electric GE90-77B/94B/110B/115B, Rolls-Royce Trent 877/895
Datum prvního letu:12.6.1994 
Počet vyrobených letadel:684Stav k 24.3.2016, dosud ve výrobě, včetně zatím 121 nákladních B777F
IATA kód (hlavní, alternativní):772777, 77L
Rozměry a hmotnosti (není-li uvedeno jinak, platí údaje pro nejrozšířenější verzi B777-200ER):
Rozpětí křídel:(m)60,90(verze 777LR a nákladní 777F 64,8m)
Délka letadla:(m)63,70 
Výška (na zemi):(m)18,50(verze 777LR a nákladní 777F 18,6m)
Hmotnost prázdného letounu:(kg)138 100(ultradálková 777LR 145 150 kg, nákladní 144 400 kg)
Maximální vzletová hmotnost:(kg)297 550(ultradálková 777LR 347 500 kg, nákladní 347 500 kg)
Provozní vlastnosti (není-li uvedeno jinak, platí údaje pro nejrozšířenější verzi B777-200ER):
Maximální počet cestujících: 440Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky mezi 290 a 400 ve 2-3 třídách
Nejvyšší praktický dolet:(km)14 300(777LR až 17 600 km)
Cestovní rychlost:(km/h)905 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 24.3.2016, v závorce počty letadel všech verzí B777-200 a B777F):
American Airlines (47), British Airways (45), Emirates (29), All Nippon Airways (28), Cathay Pacific (27), Saudi Arabian (27)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Korean Air, Austrian Airlines, British Airways, Air France, KLM, Alitalia, United Airlines, Delta Air Lines, Singapore Airlines…

 b777-200text_ethiopian.jpg

 


Další informace:

Víte že...

Boeing 777 používá motory o zatím vůbec největším průměru mezi dopravními letadly? Pro srovnání - zhruba čtyřmetrová šířka motorových gondol B777 dokonce přesahuje šířku trupu nejběžnějšího střednětraťového letadla Boeing 737, který přitom pojme šest cestujících v řadě!

Boeing pracoval na letounu, který by vykryl mezeru v nabízené kapacitě mezi jeho největším typem B747 a dvoumotorovým Boeingem 767, již od 70. let minulého století (tedy v době, kdy i Boeing 767 byl pouze "na papíře"). Zprvu mělo jít o třímotorový letoun, který měl konkurovat obdobným strojům McDonnell Douglas DC-10 a Lockheed L-1011 TriStar, posléze - o dekádu později - se již úvahy točily okolo dvoumotorového letounu, který by měl mezitím zastarávající zmíněná třímotorová letadla překonat a nahradit.

První podoba projektu po přechodu na dvoumotorové uspořádání počítala s výrazně prodlouženým trupem Boeingu 767 (proto nhesl projekt zpočátku označení 767-X) s novým křídlem o výrazně větším rozpětí (přičemž ve snaze umožnit využívání stejných stojánek u terminálu jako menší letouny dokonce Boeing po jistou dobu zvažoval sklopné konce křídel pro úsporu místa podobně jako u palubních letounů na letadlových lodích!), potenciální zákazníky z řad hlavních uživatelů letadel Boeing však takový model příliš nezaujal. V roce 1988 proto Boeing začal pracovat na zcela nové konstrukci, označené již jako Boeing 777.

Výsledkem se stal v roce 1994 největší dvoumotorový letoun světa, s trupem o přesně kruhovém průřezu šířky 6,2 metru (o 18cm více než DC-10 či její nástupce McDonnell Douglas MD-11). Boeing si dal na letounu s "kulatým" označením ze samých sedmiček opravdu záležet: Jde o první dopravní letadlo světa kompletně navržené výhradně za pomoci počítačových systémů (včetně 3D technologií - již tenkrát!), o první Boeingův model s elektroimpulsním řízením "po drátě" (fly by wire - ačkoli na rozdíl od Airbusu, která drží s A320 prvenství při aplikaci této technologie u dopravního letadla, zachovává Boeing ovládání prostřednictvím klasických "beranů" a nikoli postranními řídícími pákami jako Airbus) a jediný dvoumotorový letoun s šestikolovými vozíky na nohách hlavního podovozku (díky čemuž bylo dosaženo přijatelného plošného zatížení i při velké hmotnosti letounu, aniž by bylo nutno použít tři či dokonce čtyři nohy hlavního podvozku jako u většiny ostatních srovnatelně velkých letounů).

Prvním provozovatelem Boeingu 777-200 se stala v květnu 1995 společnost United Airlines, následovaná v listopadu téhož roku British Airways. Ta se stala v únoru 1997 prvním uživatelem nejrozšířenější verze "dvoustovky" s prodlouženým doletem díky zvýšené vzletové hmotnosti a vyšší kapacitě nádrží pod označením Boeing 777-200ER (Extended Range).Boeing 777-200ER izraelské společnosti EL AL při přiblížení na přistání v Londýně.
Boeing 777-200ER izraelské společnosti EL AL při přiblížení na přistání v Londýně.

V létě 1997 byla zalétána verze Boeing 777-300 s trupem prodlouženým o více než 12 metrů s kapacitou zvýšenou o zhruba 100 míst, jejíž zlepšená verze 777-300ER je vybavena křídlem s o téměř 4 metry větším rozpětím. Právě toto křídlo z B777-300ER pak v kombinaci s kratším "dvoustovkovým" trupem posloužilo jako základ pro Boeing 777-200LR (Long Range = dlouhý dolet), který díky dalšímu zvýšení vzletové hmotnosti až na téměř 350 tun a zvýšené zásobě paliva zvládl lety dlouhé až téměř 18 tisíc km a je v této oblasti dosud rekordmanem mezi sériovými letouny. Stejný konstrukční základ, tedy trup B777-200 a křídlo B737-300ER, se používá i pro nákladní Boeing 777 Freighter, vyráběný od roku 2008 a schopný přepravit až 103 tun zboží. Vedle toho Boeing připravuje i postup konverze starších B777-200 na nákladní.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Boeing 777

Loading...

Boeing 777

.

         Máme pro vás »

SPECIÁL B Meteo:

FR 5/2020: Už máte?

Nová exkluzivní kniha


Svět z nebe » 

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker NUTS


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 31.10.1956 se stalo...
31.10.1956
Námořní letoun Douglas R4D "Que Sera Sera" se sedmičlennou posádkou se stal prvním letounem, který přistál na Jižním pólu.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456