Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Boeing Company | |
Země: | USA | |
Výrobce a typ motorů: | 2x | Pratt & Whitney PW-4077/90, General Electric GE90-77B/94B/110B/115B, Rolls-Royce Trent 877/895 |
Datum prvního letu: | 12.6.1994 | |
Počet vyrobených letadel: | 684 | Stav k 24.3.2016, dosud ve výrobě, včetně zatím 121 nákladních B777F |
IATA kód (hlavní, alternativní): | 772 | 777, 77L |
Rozpětí křídel: | (m) | 60,90 | (verze 777LR a nákladní 777F 64,8m) |
Délka letadla: | (m) | 63,70 | |
Výška (na zemi): | (m) | 18,50 | (verze 777LR a nákladní 777F 18,6m) |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 138 100 | (ultradálková 777LR 145 150 kg, nákladní 144 400 kg) |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 297 550 | (ultradálková 777LR 347 500 kg, nákladní 347 500 kg) |
Maximální počet cestujících: | 440 | Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky mezi 290 a 400 ve 2-3 třídách | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 14 300 | (777LR až 17 600 km) |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 905 |
Největší provozovatelé (stav k 24.3.2016, v závorce počty letadel všech verzí B777-200 a B777F): |
American Airlines (47), British Airways (45), Emirates (29), All Nippon Airways (28), Cathay Pacific (27), Saudi Arabian (27) |
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí: |
Korean Air, Austrian Airlines, British Airways, Air France, KLM, Alitalia, United Airlines, Delta Air Lines, Singapore Airlines… |
Další informace:
Boeing pracoval na letounu, který by vykryl mezeru v nabízené kapacitě mezi jeho největším typem B747 a dvoumotorovým Boeingem 767, již od 70. let minulého století (tedy v době, kdy i Boeing 767 byl pouze "na papíře"). Zprvu mělo jít o třímotorový letoun, který měl konkurovat obdobným strojům McDonnell Douglas DC-10 a Lockheed L-1011 TriStar, posléze - o dekádu později - se již úvahy točily okolo dvoumotorového letounu, který by měl mezitím zastarávající zmíněná třímotorová letadla překonat a nahradit.
První podoba projektu po přechodu na dvoumotorové uspořádání počítala s výrazně prodlouženým trupem Boeingu 767 (proto nhesl projekt zpočátku označení 767-X) s novým křídlem o výrazně větším rozpětí (přičemž ve snaze umožnit využívání stejných stojánek u terminálu jako menší letouny dokonce Boeing po jistou dobu zvažoval sklopné konce křídel pro úsporu místa podobně jako u palubních letounů na letadlových lodích!), potenciální zákazníky z řad hlavních uživatelů letadel Boeing však takový model příliš nezaujal. V roce 1988 proto Boeing začal pracovat na zcela nové konstrukci, označené již jako Boeing 777.
Výsledkem se stal v roce 1994 největší dvoumotorový letoun světa, s trupem o přesně kruhovém průřezu šířky 6,2 metru (o 18cm více než DC-10 či její nástupce McDonnell Douglas MD-11). Boeing si dal na letounu s "kulatým" označením ze samých sedmiček opravdu záležet: Jde o první dopravní letadlo světa kompletně navržené výhradně za pomoci počítačových systémů (včetně 3D technologií - již tenkrát!), o první Boeingův model s elektroimpulsním řízením "po drátě" (fly by wire - ačkoli na rozdíl od Airbusu, která drží s A320 prvenství při aplikaci této technologie u dopravního letadla, zachovává Boeing ovládání prostřednictvím klasických "beranů" a nikoli postranními řídícími pákami jako Airbus) a jediný dvoumotorový letoun s šestikolovými vozíky na nohách hlavního podovozku (díky čemuž bylo dosaženo přijatelného plošného zatížení i při velké hmotnosti letounu, aniž by bylo nutno použít tři či dokonce čtyři nohy hlavního podvozku jako u většiny ostatních srovnatelně velkých letounů).
Prvním provozovatelem Boeingu 777-200 se stala v
květnu 1995 společnost United Airlines, následovaná v listopadu
téhož roku British Airways. Ta se stala v únoru 1997 prvním
uživatelem nejrozšířenější verze "dvoustovky" s
prodlouženým doletem díky zvýšené vzletové hmotnosti a vyšší
kapacitě nádrží pod označením Boeing 777-200ER (Extended
Range).
Boeing 777-200ER izraelské společnosti EL AL při přiblížení na přistání v Londýně.
V létě 1997 byla zalétána verze Boeing 777-300 s trupem prodlouženým o více než 12 metrů s kapacitou zvýšenou o zhruba 100 míst, jejíž zlepšená verze 777-300ER je vybavena křídlem s o téměř 4 metry větším rozpětím. Právě toto křídlo z B777-300ER pak v kombinaci s kratším "dvoustovkovým" trupem posloužilo jako základ pro Boeing 777-200LR (Long Range = dlouhý dolet), který díky dalšímu zvýšení vzletové hmotnosti až na téměř 350 tun a zvýšené zásobě paliva zvládl lety dlouhé až téměř 18 tisíc km a je v této oblasti dosud rekordmanem mezi sériovými letouny. Stejný konstrukční základ, tedy trup B777-200 a křídlo B737-300ER, se používá i pro nákladní Boeing 777 Freighter, vyráběný od roku 2008 a schopný přepravit až 103 tun zboží. Vedle toho Boeing připravuje i postup konverze starších B777-200 na nákladní.
Nové číslo je již v prodeji! »
VFR letecký průvodce Evropou 1 »
Praktická letecká Meteorologie pro piloty »
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »
Učebnice přístrojového létání »